مهران احمدی و تناقضات این روزهای ما

محمدعلی حبیبی،   3990206105 ۷۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
مهران احمدی و تناقضات این روزهای ما

آقای مهران احمدی، بازیگر، در برنامه دورهمی مهران مدیری طی سخنانی در دفاع از صنف خود از مقایسه هنرمندان و بقیه مردم در بحث مالیات گلایه کرد و مدعی شد هنرمندان برای سه نسل خاطره‌سازی می‌کنند!

ویدئوی این سخنان را در زیر ببینید:

شنیدن این سخنان در صدا و سیما بیانگر تناقضی جدی در رفتار این رسانه است. همه ما عادت کرده‌ایم در گزارش‌هایی که درباره وقایع سیاسی از خبر صدا و سیما پخش می‌شود همیشه سلبریتی‌ها محکوم شوند اما در یک برنامه دیگر، به یک سلبریتی تریبون داده شود تا از خود دفاع کنند و افراد را محکوم کند که چرا از سلبریتی‌ها طلب مالیات می‌کنند.

این تناقض در رفتار رسانه‌ای صدا و سیما عجیب و آزاردهنده است. از یک‌طرف از سلبریتی‌ها انتقاد می‌کند اما از طرف دیگر یک سلبریتی در شبکه‌ای دیگر رانندگان تاکسی را تحقیر می‌کند و از ندادن مالیات دفاع می‌کند و بعد هم به اشتباه ادعا می‌کند مالیات می‌دهند.

اما چرا چنین تناقضی در رفتار رسانه‌ای صدا و سیما مشاهده می‌شود. اخیرا رئیس دانشگاه صدا و سیما که از جوانان انقلابی است در دفاع از صدا و سیما یادداشتی در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر کرده است. مراجعه به این یادداشت برای درک عملکرد صدا و سیما جالب است.

سخن اسفندیاری در دفاع از حضور سلبریتی‌ها در صدا و سیما را می‌توان در چند جمله خلاصه کرد: بودجه صدا و سیما کفاف حقوق کارمندان را نمی‌دهد چه برسد به هزینه تولید برنامه‌ها و سریال‌ها. برای تامین بودجه مجبوریم با کمک اسپانسرها برنامه بسازیم. اسپانسرها هم نیاز به دیده‌شدن دارند و برای دیده‌شدن از سلبریتی‌ها دعوت می‌کنند.

مسئولان صدا و سیما در سال‌های اخیر مدام از کمبود بودجه گلایه کرده‌اند و همه مشکلات سازمان را به کمبود بودجه حواله داده‌اند. اما تاکنون هیچ یک از ایشان به درستی پاسخ نداده‌اند که این‌همه هزینه در صدا و سیما برای پرداخت حقوق ۳۷هزار کارمند و ۱۴هزار بازنشسته صورت می‌گیرد با خروجی سازمان متناسب است یا نه.

و بد نیست رئیس دانشگاه صدا و سیما به این سوال پاسخ دهند که اگر سازمان با ازدیاد نیرو مواجه است چرا فارغ‌التحصیلان دانشگاه صدا و سیما الزاما موظف به استخدام در سازمان می‌شوند؟

به صحبت‌های مهران احمدی بازگردیم. سخنان احمدی یک تناقض دیگر را هم نشان می‌دهد: تناقض در رفتار جمعی ایرانیان. چند روز پیش سحر قریشی جمله‌ای تحقیرآمیز درباره یک پاکبان محترم به کار برد که با واکنش عمومی مردم و مسئولین روبه‌رو شد. سخنان مهران احمدی در تحقیر رانندگان تاکسی دست کمی از رفتار سحر قریشی ندارد؛ هرچند تلاش می‌کند با جملات بعدیش زهرش را بگیرد.

اما این سخنان و بعد از آن دفاعی که با تبختر از صنف خود می‌کند نه‌تنها با واکنش منفی مواجه نمی‌شود بلکه حاضران در استودیو وی را تشویق می‌کنند و برایش کف می‌زنند. به‌راستی بر سر ما چه آمده است که به‌جای انتقاد از خودمداری و خودبرتر بینی آن را تشویق می‌کنیم و بدتر از آن چنین اتفاقی بر صفحه تلویزیون شاهدیم؟ چرا صدا و سیما بایداین روحیه را ترویج کند؟

به نظر می‌رسد باید در برابر این ۷۰ نفر سلبریتی عکس‌العمل دیگری نشان داد. نخستین گام باید از سوی حاکمیت برداشته شود و از ایشان مالیات گرفته شود. هرکدام از اینها باید بداند با همه مردم برابر است و باید مالیاتش را به‌عنوان نخستین وظیفه شهروندی بپردازد. در گام دوم صدا و سیما باید از بزرگ‌کردن این افراد خودداری کند؛ افرادی که به اعتراف احمدی در جمع‌وجور کردن زندگی خانوادگی خود هم درمانده‌اند.