نوری به چشم دوستان، خاری به چشم دشمنان...

حسین علیزاده،   3990205016 ۱۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
نوری به چشم دوستان، خاری به چشم دشمنان...

با تایید منابع غربی دیگر برای بدبین ترین ناظران هم شکی باقی نماند که ماهواره نور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب شده و ایران وارد جمع معدود کشورهایی شده است که دارای چنین توانایی است.

هدف این نوشته توضیح واضحات درباره اهمیت این دستاورد بزرگ نیست‌. آنچه در این میان برای نویسنده مهم تر می نماید همزمانی اعلام چنین دستاورد بزرگی با موضوع رونمایی از اختراعی عجیب در زمینه کشف ویروس یاب کرونا در سپاه ست.

برای ناظران بی خبر اما علاقمند به سپاه و انقلاب اسلامی پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور باعث خوشحالی و رفع کدورت ناشی از تمسخر سپاه در زمینه آن اختراع بود اما یقینا این نکته برای فعالان باخبر در سپاه و فرماندهان آن بسیار شایسته توجه است که از خود بپرسند چرا باید در فاصله ای کوتاه از رونمایی این ماهواره، از چنان اختراع عجیب که باعث وهن توانایی ها و اقتدار سپاه شد پرده برداری شود؟

با توجه به زمانبر و پیچیده بودن روند آماده سازی پرتاب ماهواره یاد شده احتمال اینکه کسی یا کسانی از درون یا بیرون سپاه از مدت ها قبل، از زمان انجام این کار اطلاع داشته باشند بعید نیست و همچنین دور از انتظار نیست که با هدف تحت تاثیر قرار دادن این دستاورد بزرگ برای خنثی کردن آن به این صرافت افتاده باشند که از آن شوخی تلخ ویروس یاب رونمایی کنند.

قطعا چنین موضوعی فرضیه ای بیش نیست و نیازمند شواهد و بررسی های پیچیده امنیتی است و ممکن است پس از انجام این بررسی ها نیز تایید نشود اما حتی بدون جدی گرفتن این فرضیه نیز نتیجه ای که با ایجاد توجه و حساسیت به این موضوع برای سپاه پاسداران حاصل می شود دریافتن اهمیت قدرت نرم در کنار قدرت سخت است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید بداند که قدرت سخت بدست آمده را که نتیجه تلاش متخصصان توانمند و اغلب گمنام کشور است چگونه حفظ کند. قدرت سخت را نمی توان با قدرت سخت حفظ کرد. حفظ قدرت سخت نیازمند توانایی های لازم در عرصه تبلیغات است‌. یکی از دلایل نفوذ گسترده آمریکا در جهان همین قدرت تبلیغاتی و نرم این کشور است که البته اغلب و جز در موارد معدود آن را در راستای هدف جایگزینی دروغ به جای حقیقت به کار می گیرد. بنابراین قدرت نرم تبلیغاتی در مختصات فرهنگ سیاسی و دینی سپاه به معنای درآویختن به انواع و اقسام پیچیدگی های روان شناسانه و جامعه شناسانه برای قالب کردن دروغ به جای حقیقت نیست‌، (چیزی که در فعالیت های تبلیغاتی قدرتمند ترین کشورها در این زمینه و در راس آن ها آمریکا قابل عیان است‌ و از ساحت خلوص و پاکی نهادی برآمده از انقلاب اسلامی بدور است) بلکه فقط به معنای مواظبت و حراست از "حقیقت" است در همه زمینه ها و نه فقط در حوزه نظامی. حقیقتی که هر چند نیازمند تبیین و تبلیغ است اما به اندازه کافی ساده هست که نیازی نباشد با ترفندهای پیچیده ای که برای حقیقت نمایی دروغ بکار می گیرند آن را تبلیغ کنند.

نمونه اخیر چنین حقایق ساده و روشنی که باید مواظبت کرد گرفتار تیرگی های ناشی از محاسبه گریهای غیر خالصانه یا اشتباهات ناخواسته نشود (پس از نمونه های روشن دیگر پیشین، از نشاندن پهپاد پر سر و صدای آمریکایی گرفته تا مورد هدف قرار دادن پایگاه مهم آمریکایی ها در عراق و ...) همین پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ای است که مسما به اسم پر معنای "نور" نیز هست. نوری که از زمان باستان تا کنون بخش جدایی نشدنی از تفکر و فرهنگ ایرانی و اسلامی ما بوده است و در تقابل با جهان تاریکی است.