رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران: اجرای طرح فاصله گذاری در مترو و اتوبوس امکان پذیر نیست / دولت به تعهداتش عمل نکرد

گزارش از مریم گلباز،   3990201136
اجرای طرح فاصله گذاری در مترو و اتوبوس امکان پذیر نیست / دولت به تعهداتش عمل نکرد

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اگر مسافران مترو زیاد شوند امکان فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد، گفت: 2 سال پیش قرارداد 630 واگن بسته شد و قرار بود دولت پیش پرداخت آن را بدهد ولی این امر تاکنون رخ نداده است.

دولت  بعد از 2 سال هنوز  پیش پرداخت خرید واگن های مترو را نداده است

 بیش از 2  ماه از اعلام ورود پاندمی کرونا به کشور می گذرد. مدیریت شهری از ابتدای شیوع این بیماری در کشور برای رفع مشکل اقدامات پیشگیرانه ای انجام داد هرچند نواقصی هم در این امر وجود داشت.

مدیران شهری بسیاری از مکان های شهرداری از جمله مراکز ورزشی را تعطیل کردند و خواستار تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی شدند ولی این خواسته از سوی تصمیم گیران رد شد.

با شروع به کار بسیاری از مشاغل میزان تردد در مترو و اتوبوس افزایش یافت  و مدیریت شهری تصمیم گرفت طرح فاصله گذاری اجتماعی را اجرایی کند هر چند اجرای این طرح با مسافران بالای 450 هزار نفر در روز به گفته مسوولان شهری شدنی نیست.

دولتی ها اعلام کردند که حدود 26 درصد از شیوع ویروس کرونا از طریق حمل و نقل عمومی است اما هنوز برای پیشگیری از شیوه این بیماری حتی زدن ماسک را هم  در مترو اجباری نکرده اند.

از سوی دیگر ستاد کرونا محدودیت های طرح ترافیک را لغو و بسیاری از خیابان های تهران قفل شد و حتی پلیس هم در این زمینه هشدار داد البته حواشی در خصوص دریافت عوارض از محدوده طرح ترافیک ایجاد شده  است در این زمینه  با محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره به گفت‌وگو نشستیم.

در خصوص ایرادات طرح فاصله گذاری اجتماعی در مترو توضیح دهید.

چند مطلب در خصوص طرح فاصله گذاری اجتماعی باید مطرح کنیم. با توجه به کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی، مترو و اتوبوس اجرای طرح فاصله گذاری امکان پذیر نیست.  با بازگشایی مشاغل و این حجم از مسافر تقریبا اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی را غیرممکن کرده است. از سوی دیگر اجرای این طرح ضمانت اجرایی می خواهد که در حال حاضر ندارد و ما با تهیه پروتکلی تصمیم داریم که به اجرای آن ضمانت بدهیم. 

-* به نظر شما فاصله گذاری اجتماعی در این روزها که میزان مسافران مترو افزایش یافته شدنی است؟

در روزهای عادی و قبل از کرونا روزانه بیش از حدود 2 میلیون سفر در مترو صورت می‌گرفت در ایام عید و داستان کرونا تقریبا روزانه 150 تا 200 هزار سفر در تهران انجام می‌شود. مشاغل کم کم آزاد شدند و با این اقدام تعداد مسافران بیشتر می‌شود پیش بینی می‌کنیم تعداد مسافران به 400 تا 500 هزار  در روز برسند. ما موافقیم که محدودیت‌های طرح ترافیک برداشته شده است و همه وارد طرح می‌شوند. چرا که این امر باعث می‌شود ازدحام حمل و نقل عمومی کمتر شود و تا حدودی فاصله گذاری اجتماعی امکان پذیر است.

- از تجارب کشورهای دیگر هم در این زمینه استفاده کرده‌اید؟

بله بررسی‌های از حمل و نقل عمومی سایر کشورها به دست آمده است و مطالعاتی در شورا صورت گرفته است. یک پروتکلی برای حمل ونقل عمومی تهیه شده که به تصویب کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا رسیده است.

-آیا با این پروتکل  طرح فاصله گذاری اجتماعی ضمانت اجرایی پیدا می‌کند؟

اتفاقا این پروتکل را برای اینکه اقدامات ضمانت اجرا پیدا کند تهیه کردیم و با نامه محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران برای دکتر زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونای کلانشهر تهران ارسال کردیم تا در این ستاد این پروتکل تصویب شد.از نکات مهم این است که روزانه 400 الی 500 هزار سفر در مترو انجام می‌شود و ما ازدحام جمعیت داریم. ماسک  می‌‌تواند حدود 80 درصد جلوی شیوع بیماری را بگیرد. در حمل و نقل سایر کشورها نیز استفاده از ماسک اجباری شده است.ما پیشنهاد داده‌ایم حداقل استفاده از ماسک در مترو اجباری شود و در تهیه ماسک دولت کمک کند و این کمترین کار در پیشگیری است چرا که دولت این همه هزینه دربخش  درمان کرونا می‌کند و همچنین این ویروس هم هزینه زیادی به شهرداری در سازمان بهشت زهرا، سازمان مدیریت پسماند و حمل و نقل عمومی وارد کرده است و ماسک کمترین هزینه‌ای است که دولت می‌تواند برای حمل و نقل عمومی انجام دهد.مترو هم آمادگی دارد نقاطی را برای توزیع ماسک در نظر بگیرد.

اگر ستاد کرونا پروتکل ما را تائید کند و زدن ماسک در مترو اجباری شود و افرادی که ماسک ندارند به آنها اجازه ورود ندهد می‌توانیم طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم البته این را بگویم که اکثر مردم رعایت می‌کنند.

- آیا دولت در زمینه تهیه ماسک همکاری می‌کند.

اگر این حداقل کار را انجام ندهد که دیگر شعارهایشان هم معنی ندارد. 

ببینید به گفته خود دولتی‌ها و بر اساس آماری که اعلام کرده‌ام 25 تا 26 درصد ناقلین در حمل و نقل عمومی هستند. این آماری است که خودشان می‌دهند. خب اگر 25 تا 26 درصد ابتلا به ویروس در حمل و نقل باشد اظهر من الشمس است که استفاده از ماسک اجباری شود. دولت که توان خرید اتوبوس و واگن را ندارد و در دو تا سه سالی که ما پیگیری کردیم تاکنون همه‌اش حرف بوده و عملی انجام نشده است. خودشان می‌گویند 25 درصد احتمال شیوع بیماری در حمل و نقل عمومی وجود دارد اگر این ادامه دار باشدبار بیمارستان‌ها و دولت بیشتر می‌شود و هزینه‌هایی که به آنها تحمیل می‌شود بیشتر است پس بهتر است استفاده از ماسک اجباری شود تا این هزینه‌ها اضافه نشوند و قطعا به نفع دولت است که 200 تا 300 هزار ماسک روزانه تهیه کند تا هزینه‌های زیادی به بیمارستان‌ها تحمیل شود.

روز گذشته اعلام کردید که باید شهروندان برای تردد در محدوده طرح ترافیک که در حال حاضر از سوی ستاد مقابله با کرونا لغو شده عوارض پرداخت کنند، این امر حواشی در بر داشته لطفا در این زمینه توضیح دهید.

تردد مازاد تخلف است

ببینید محدودیت طرح ترافیک برداشته شده است و سقف ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک حدود 103 هزار خودرو است وتردد مازاد بر آن تخلف است و طبق مصوبات باید جریمه صورت گیرد. 

ببینید سقف تردد خودرو در محدوده طرح ترافیک مشخص است و اگر بیش از آن وارد محدوده شوند پلیس جریمه می‌کند و باید از سوی دیگر عوارض هم پرداخت کند. تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک به صورت مکانیزه کنترل می‌شود و اگر 103 هزار خودرو وارد شوند همه که در داخل محدوده نمی‌مانند عده‌ای خارج و عده‌ای داخل می‌شوند. در اصل ترددها شناور است و باید در محدوده طرح ترافیک تعداد ورودی‌ها از سقف بیشتر نباشد.یعنی اگر 103 هزارو یکمین خودرو وارد محدوده طرح شود جریمه می‌شود؟

- آیا می‌توان سقف تردد خودروها را کنترل کرد؟

به دلیل اینکه بتوانند سقف تردد را کنترل کنند موضوع رزرو طرح ترافیک مطرح شد تا آمار دقیق‌تر شود. سیستم برنامه‌ریزی می‌کند و ترددها قابل کنترل می‌شود. البته نمی‌توان صد در صد ترددها را کنترل کرد و اگر این ادعا صورت بگیرد درست نیست و به نظر بعید است. ولی ساعات تردد در محدوده طرح ترافیک شناورند. عده‌ای وارد و عده‌ای خارج می‌شوند. 

- آیا قرار است در شرایط فعلی از شهروندان برای تردد در محدوده طرح ترافیک عوارض دریافت شود؟

ستاد مقابله با کرونا ورود به محدوده طرح ترافیک را آزاد کرده است یعنی در اصل محدودیت را برداشته است. شورای شهر تهران در روز، محدوده و ساعات طرح ترافیک دخالتی ندارد ما خودمان هم موافقیم که طرح ترافیک لغو شود و حتی در این زمینه پیشنهاداتی دادیم. در آن مقطعی که شورای ترافیک ساعات طرح ترافیک را هم کاهش داد ما اعتراض داشتیم و تاکیدمان این بود که طرح ترافیک در شرایط فعلی لغو شود. ببینید اینها ورود خودور را به محدوده طرح آزاد کردند و این در حالی بود که ما قبلا سقف ورود به محدوده داشتیم اما حرفی از عوارض نزدند به عنوان مثال اگر مراجع بالادستی در شورای عالی شهرسازی مجوز دهند که برخی از ملک‌ها می‌توانند یک طبقه اضافی ساخت و ساز کنند این به معناست که همه بسازند وعوارضی پرداخت نکنند؟ 


ما هم نمی‌گوییم عوارض را بدهند اما موضوعی که مطرح است این است که باید روال قانونی طی شود. آنها نمی‌توانند عوارض را ببخشند مثلا برخی از مسئولین دولتی، اعلام کردند که نباید عوارضی دریافت شود این موضوع در حدود وظایف آنها نیست و آنها نمی‌توانند در باره دریافت عوارض اظهار نظر کنند. شورای شهر زیرمجموعه آنها نیست. مثلا وقتی مجلس مصوبه‌ای دارد و مراحل قانونی آن طی شده آیا وزارتخانه یا فردی می‌تواند آن مصوبه را زیر سؤال ببرد و یا مصوبه قانونی را اجرایی نکند؟ ما تاکید داریم اگر قرار است عوارضی دریافت نشود باید روال قانونی طی شود، شهرداری لایحه‌ای در این زمینه بیاورد و بگوید ما می‌خواهیم عوارض را ببخشیم. حال شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص بحث و بررسی انجام داده و بعد تصمیم‌گیری می‌کند. شاید هم عوارض را ببخشند یا اینکه تخفیف بدهند در هر صورت باید مراحل قانونی طی شود.- به هر حال شورا با دریافت عوارض موافق است؟

-شهرداری تهران روزانه چقدر از محل تردد شهروندان در محدوده طرح ترافیک درآمد داشته است؟

دقیقا فکر می‌کنم سال قبل حدود 300 تا 400 میلیارد تومان درآمد نقد داشتیم و حدود 400 میلیارد هم مردم به شهرداری در این زمینه بده کار هستند. چرا که بخشی از پول فقط پرداخت شده و مردم هنوز در سیستم طرح به شهرداری بدهکار هستند دقیقا مثل جرایم راهنمایی رانندگی است که هر وقت کسی بخواهد خودروی خود را بفروشد یا مفاصاحساب دریافت کند باید بدهی‌های خود را بپردازد. و تقریبا در سال گذشته مردم حدود 400 میلیارد به شهرداری بدهکار هستند.

امسال هنوز طرح اجرا نشده است و در حال حاضر هم ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده که محدودیت تردد برداشته شده واسمی از حذف عوارض نیامده است. کجای صحبت‌های آنها اعلام شده که عوارض ندهید؟ اما ما تاکید می‌کنیم باید روال قانونی طی شود. 

- زمانی که لایحه به شورا بیاید نظر شما این است که این هزینه را شهروندان پرداخت کنند.

باید شهرداری لایحه را به شورای اسلامی ارائه کند و بعد بحث و بررسی انجام می‌شود. این اقدام نیاز به مجوز شورای شهر دارد. چرا که ما برای دریافت عوارض مراحل قانونی را طی کرده و حتی هیأت تطبیق هم آن را تائید کرده است. کسی نمی‌تواند به جای شورا این عوارض را ببخشد و یا کار دیگری انجام دهد. 

-* لایحه چه زمان به شورای اسلامی شهر تهران می‌آید؟

بنده دیروز در این زمینه به پیروز حناچی شهردار تهران تذکر دادم. حال باید ببینیم شهرداری چه زمان این لایحه را به شورا می‌آورد. در تذکر دیروز هم گفتم که برداشتن سقف ورود به محدوده طرح ترافیک به  معنی بخشیده شدن عوارض نیست و شهردار تهران در این زمینه از شورای اسلامی شهر مجوزی نگرفته است. ستاد کرونا اعلام کرده که محدودیت برداشته شود تا مسافران حمل و نقل عمومی کاهش یابد. تا با این امر از شیوع ویروس کرونا تا حدودی پیشگیری شود. تاکید می‌کنم که شهرداری باید لایحه بیاورد در این صورت خلاف قانون عمل کرده است. 

- یکی از مشکلات اساسی در حمل و نقل عمومی کمبود واگن و اتوبوس است در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اید؟

آقای رئیس‌‌جمهور برای کمک در این زمینه شرط‌هایی گذاشته بودند که این شروط شدنی نبود بهتر است دولت پیش قسط‌هایی را  به حساب شهرداری واریز کند و  بقیه کارها را شهرداری انجام می‌دهد البته نمی‌توان یک ماهه واگن واتوبوس بیاوریم اما چند ماهه می‌توانیم این کار را انجام دهیم. 

- دو سال پیش قرارداد 630 واگن بسته شد چه زمان این واگن‌ها وارد به خطوط حمل ونقل عمومی می شود؟

بله نزدیک به دو سال پیش قرارداد 630 واگن بسته شد و قرار بود دولت پیش پرداخت آن را بدهد. دوسال گذشته و هنوز پیش پرداختی داده نشده است. مناقصه دو سال پیش برگزار شد و یک شرکت چینی در این زمینه برنده شد. البته این را هم بگویم که پیش قسط این 630 واگن به یوروست و در پیچ و خم اداری است ورود این 630 واگن لنگ پیش پرداخت است.

چقدر باید به عنوان پیش پرداخت داده می شد؟

رقم دقیق را الان نمی‌دانم اما چون به یوروست و با توجه به تغییرات نرخ ارز و با توجه به اینکه دو سال پیش قرار بود این هزینه پرداخت شود در حال حاضر قیمت بالا رفته است و قطعا این موضوع به نفع  دولت و مردم نیست و اگر دو سال پیش هزینه را داده بودند بیشتر به نفع دولت بوده است.

- روز گذشته حناچی شهردار تهران سیدمناف هاشمی را به عنوان معاون حمل و نقل ترافیک منصوب کرد. آیا در این زمینه نظر شورا اخذ شده است.

معاون جدید از بدنه شهرداری تهران است و تجربه‌های خوبی دارد و قسمت‌های مختلف شهرداری را می‌شناسد. کار شهری کرده و در زمینه حمل و نقل عمومی تخصص دارد و هم از لحاظ تحصیلات مرتبط است. از لحاظ سوابق و مدیریتی هم در شهرداری اقدامات خوبی انجام داده  به نظرم ایشان می‌تواند با کار و تلاشش در این حوزه اقدامات خوبی انجام دهد و در زمینه توسعه و تکمیل ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران فعالیت‌های خوبی انجام دهد. در دوره‌ای که وی مشاور شهردار تهران بود یکی از ماموریت‌هایش پیگیری خرید اتوبوس برای ناوگان حمل و نقل عمومی بود و  در این زمینه تلاش‌های خوبی صورت گرفت.

منبع فارس