سخنگوی وزارت خارجه: ایران باید بتواند با تسلط به گشت زنی در خلیج فارس ادامه دهد/ ایران منتظر اروپا نخواهد ماند

گروه سیاسی الف،   3990201064

سید عباس موسوی در خصوص اتفاقات اخیر در خلیج فارس گفت: ما حضور نیروهای بیگانه به ویژه آمریکایی را در منطقه نامشروع و عامل ناامنی می دانیم. نیروهای ایرانی باید بتوانند با تسلط و طیب خاطر به گشت زنی ادامه دهند. تا آنجایی که ما اطلاع داریم، نیروهای آمریکایی مانع گشت زنی نیروهای ایرانی شده بودند.

سخنگوی وزارت خارجه: ایران باید بتواند با تسلط به گشت زنی در خلیج فارس ادامه دهد/ ایران منتظر اروپا نخواهد ماند

به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری امروز خود که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: در روزهای اخیر به رغم تحولاتی که در زمینه پزشکی در دنیا رخ داده، دیپلماسی کماکان ادامه دارد و وقفه ای در دیپلماسی ایران رخ نداده و جناب آقای ظریف تماس های متعددی را با همتایان خودشان داشتند. آقای ظریف 14 تماس تلفنی با مقامات و شخصیت های سیاسی دنیا داشته است.

وی افزود: آقای ظریف امروز عازم دمشق شدند و با مقامات سوریه به ویژه آقای بشار اسد دیدار خواهند کرد. این سفر سفر لازمی بود که در زمان مناسب انجام شد. امیدوارم که این سفر نتایج مناسبی داشته باشد. تا عصر که این سفر پایان می یابد باید منتظر بمانیم و درباره نتایج آن صحبت کنیم.

موسوی ادامه داد: ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان مایل است که یک افغانستان امن و باثبات در کنار مرزهای شرقی ما باشد. متاسفانه بروز اختلافات سیاسی در افغانستان، ایران را بر آن داشته که به عنوان کشور دوست افغانستان اقداماتی را شروع کند. آقای ظریف گفتگوهایی را با مقامات افغانستان داشتند و جناب آقای طاهریان، دستیار وزیر خارجه ایران هم گفتگوهایی را در این زمینه داشتند. تمام تلاش های با این هدف است که طرف ها به تفاهمی برسند و افغانستان به صلح و ثبات برسد.

وی افزود: من از تلاش هایی که آمریکایی ها می کنند خبر ندارم، اما تلاش ها ایران مستقل است و در چارچوب منافع دولت و ملت افغانستان است.

موسوی ادامه داد: در ادامه تلاش هایی که دکتر ظرف انجام دادند، آقای طاهریان از نزدیک در حال گفتگو با مقامات افغانستانی هستند. هدف ایران نزدیک کردند دیدگاههای موجود در افغانستان است. ایران احساس وظیفه می کند اگر کاری در این زمینه بتواند، انجام دهد، این برخلاف کشورهای دیگری است که از اختلافات و مشکلات در افغانستان خوشحال هستند. امید داریم که تلاش های ما به نتیجه برسد و دولتی فراگیر در افغانستان تشکیل شود و ثبات و آرامش به افغانستان برگردد و بعد گفتگوهای بین الافغانی انجام شود. تشکیل دولت فراگیر مقدمه ای برای گفتگوهای صلح و بین الافغانی است که همه گروهها را شامل خواهد شد که طالبان هم جزئی از آن است.

وی گفت: ما حضور نیروهای بیگانه به ویژه آمریکایی را در منطقه نامشروع و عامل ناامنی می دانیم. نیروهای ایرانی باید بتوانند با تسلط و طیب خاطر به گشت زنی ادامه دهند. تا آنجایی که ما اطلاع داریم، نیروهای آمریکایی مانع گشت زنی نیروهای ایرانی شده بودند.

وی افزود: ما از نیروهای بیگانه که به طور نامشروع در منطقه ما حضور دارند، اولا در منطقه ما نباشند و ثانیا مقرار دریایی و عبور و مرور را رعایت کنند و نیروهای ما را مجبور به هشدار به آنها نکنند.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره توقیف کشتی هنگ کنگی گفت: من در خصوص توقیف خبری نشنیده ام. اما طبیعی است که نیروی دریایی ایران گشت های معمول دریایی دارد و اگر به مواردی مشکوک شود وارد گفتگو می شود. احتمالا سوءتفاهمی بوده است که برطرف شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه در پاسخ به سوالی درباره عقب نشینی اروپا از اینستکس بواسطه فشارهای آمریکا گفت: اینستکس مقدمه ای برای انجام سایر تعهدات اروپایی هاست. ما ضمن اینکه از راه اندازی این کانال مالی به نوعی استقبال کردیم، اعلام کردیم که این همه تعهدات اروپایی ها نیست. خبری هم درباره عقب نشینی آنها در این خصوص (اینستکس) نشنیده ایم. بهتر است که به تعهدات خود برگردند. ایران منتظر اروپا نخواهد ماند. 

وی افزود: اروپایی ها موقعی که اینستکس را ایجاد کردند اعلام کردند که آمادگی دارند کشورهای دیگر به این ساز و کار بپیوندند.

موسوی درباره ادعای جاوید رحمان، گزارشگر حقوق بشر درباره تبعیض ایران در به مرخصی فرستادن زندانیان گفت: من این حرف ها و گزارش ها را رد می کنم. بر اساس مقررات و سیاستهای انسانی که ایران داشته و بر اساس قاضی و پرونده هایشان، حدود 95 هزار زندانی به مرخصی رفته اند و بسیاری از آنها مرخصی شان تمدید شده است. هیچ تبعیضی هم در این زمینه انجام نشده، چه زندانیان معمولی چه دو تابعیتی. گزارش ها آنها درباره تبعیض را ما قبول نداریم.

وی درباره همکاری منطقه ای ایران با کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس در دوران کرونا گفت: از جمله اتفاقات خوب و فرصت هایی که کرونا در کنار تهدیدهایی که برای همه ما در دنیا داشته است، تا حدودی نزدیک شدن مواضع و اولویت های کشورها به هم بوده است و ما رگه هایی از تغییر اولویت ها و جهت گیری ها را در منطقه خودمان شاهد هستیم. ما اعلام کرده ایم که بدون پیش شرط آماده هستیم با دوستان مان در منطقه گفتگو کنیم. اگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، به ویژه یکی دو کشوری که دچار سوءتفاهم بیشتری هستند، ایران آمادگی دارد وارد گفتگو و تعامل با این کشورها شود.

موسوی ادامه داد: نامه ای که ریاست جمهوری نوشتند و رفت و آمدهایی که بین ما کشورهای خلیج فارس انجام شد، آنها اعلام کردند که در حال بررسی طرح ایران (HOPE) هستند. ما کماکان منتظر این هستیم که این آمادگی در طرف مقابل ایجاد شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره درخواست پامپئو درباره عدم رفع تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر سال جاری گفت: این از عجایب و طنز روزگار است که دولتی که از برجام خارج شده و قطعنامه شورای امنیت را که خودش به آن رای داده بود، را نقض کرده، همچنان به نقض موارد ادامه می دهد و باقی را تشویق و توصیه به نقض آنها می کند. آمریکایی ها می کنند اذهان اعمومی دنیا را از تروریسم اقتصادی که انجام می دهند منحرف کنند. دلیلی ندارد که شورای امنیت به نقض قطعنامه 2231 تن دهد و این درخواست آمریکا اقدام خلاف و گزافی است. به آمریکایی ها توصیه می کنیم که اگر نگران تسلیحات در منطقه هستند، این فروش دیوانه وار و مرگبار تسلیحات در منطقه را متوقف کنند.

وی درباره بازگشت ایرانیان از برخی کشورها گفت: با توجه به تحولات خوبی که در کنترل و درمان بیماری کرونا در ایران رخ داده، و متعاقب اتفاقات بدتری که در کشورهای دیگر از جمله در کشورهای اروپایی رخ داده، اتباع ایرانی ترجیح دادند که به کشور خود بازگردند و اگر بیمار هستند در کشور خود درمان شوند و اگر هم بیمار نیستند برگردند و سلامتی خود را در اینجا حفظ کنند. ما اقدام کردیم و با وجود سختی دریافت مجوز پرواز، همکاران ما در وزارت خارجه مجوز را برای انتقال ایرانیان از اروپا، هند و کشورهای مختلف گرفتند. وزارت بهداشت مقرراتی را در این زمینه دارد که قبل و بعد از پرواز مسافران چک شوند و در حالتی شبیه قرنطینه باشند. پس از اولین پروازی که ایتالیا انجام شد، متاسفانه بعضی از دوستان به این پروتکل ها تمکین نکردند. قرار است که بعد از رعایت این پروتکل ها، این موضوع از سرگرفته شود. از تعداد ایرانیانی که در خارج از کشور مبتلا شده اند، آماری نداریم. سفارتخانه ها را موظف که از طرق قانونی آمار را بدست آورند.

موسوی درباره اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه ایرانی ها به دنبال توافق با آمریکا هستند گفت: ایشان مدت هاست که چنین ادعایی دارد و همیشه پوچ و بی اساس از آب در می آید. درباره کره شمالی هم اظهارنظری را داشت که کره ای ها آن را رد کردند. مثل اینکه آقای ترامپ دنبال جلب نظرها به سمت خودش است. ایران پس از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا و اعمال تحریم ها، این آمادگی را ندارد. کارنامه آمریکایی ها از پیمان شکنی سیاه است. الان هم جلوی بسیاری از اقدامات مثبت ما و سایر کشورها را می گیرند، امید دارند که ایران تن به مذاکره به آنها بدهد، که طبیعتا خیال باطلی است. متاسفانه با ادبیات نازل و بسیار بد که شایسته خودشان است صحبت می کنند. در حالی که درباره تجهیزات پزشکی خودشان دچار مشکل هستند و از کشورهای دیگر درخواست کمک می کنند، اعلام می کنند که اگر ایران درخواست کند حاضرند کمک کنند. ما تا زمانی که آمریکایی ها فشارها و تروریسم اقتصادی را علیه ما داشته باشند، ما سمت هیچ گفتگویی با آنها نخواهیم رفت.

وی در خصوص اعطای وام صندوق بین المللی پول به ایران گفت: ما به صندوق حق عضویت می دهیم. مطلع شدیم که آمریکایی ها و برخی از کشورها با دلایل واهی و بی اساس سنگ اندازی کرده اند. ما اعلام کرده ایم که نهادهای بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول تحت فشار و قلدری های برخی کشورها قرار نگیرند. وزارت خارجه و بانک مرکزی در این زمینه تلاش هایی را انجام می دهند. امیدواریم که به دور از فضای سیاسی شاهد تحقق این باشیم. ما به تلاش هایمان در این زمینه ادامه خواهیم داد.

موسوی در ادامه گفت: ما همیشه بر این اعتقاد بوده ایم که راهکار بحران یمن که توسط ائتلاف موسوم به سعودی ایجاد شده، نظامی نبوده و سیاسی است. ما تا به حال حسن نیت در طرف های مقابل یمنی مشاهده نکرده ایم. موضوع در دست گروههای یمنی است و طبق صلاحدید خود عمل خواهند کرد. ما از هر گونه گفتگوی سیاسی که منجر به توافقی در زمینه آتش بس شود و جلوی کشتار مردم را بگیرد، استقبال می کنیم.

وی درباره تشکیل کابینه در عراق و اینکه آیا با ایران در این زمینه مشورت می شود یا نه، گفت: موضوع تشکیل دولت در عراق، مسئله داخلی این کشور است و با ایران درباره انتخاب نخست وزیر و کابینه مشورتی نمی شود و ما تمایلی به دخالت در این زمینه نداریم. ملت عراق ملتی بالغ و رشید هستند و می توانند درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند.