دستمزد ۹۹ مورد رضایت کارگران نیست/ همه کارگران سنوات و حق اولاد نمی گیرند

گروه اقتصادی الف،   3990122059 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس مجمع کارگران استان تهران با بیان اینکه بسیاری از کارگران سنوات و حق اولاد دریافت نمی کنند گفت: بسیاری از کارگران، سنوات و حق اولاد دریافت نمی‌کنند که در این صورت، حقوق دریافتی این افراد با توجه به هزینه‌های روزمره بسیار کم خواهد بود.

محمد ضا تاجیک، رئیس مجمع کارگران استان تهران در گفت وگو با تسنیم، درباره دستمزد کارگران گفت: متأسفانه سه جانبه گرایی رعایت نشد. اینکه دستمزد به چه صورت تعیین شود به تعاملات گروه های اجتماعی بستگی دارد. متأسفانه کارگران به نشانه اعتراض جلسه را ترک کردند اما با رأی گیری دستمزد تعیین شد.

وی با بیان اینکه دولت نقش مهمی در شورای عالی کار دارد افزود:  اگر دولت به دلیل اهمیت نقش خود به گونه ای رفتار کند که وزن بیشتری داشته باشد، می تواند به نفع یکی از گروه های مذاکره وارد عمل شود و نتیجه جلسه شورای عالی کار را بدون جلب نظر دیگری ابلاغ کند.  برای تعیین دستمزد 99 ، عدد و رقم بدون نظر کارگران و با اجماع دولت و کارفرمایان تعیین شد.


نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران در شورایعالی کار بیان کرد: وزیرکار در جلسه موافق این موضوع بود که  دستمزد نباید کمتر از 2800هزار تومان باشد، اما اینکه چرا دستمزد کمتر از این میزان تعیین شد تعجب می کنم. اما اینکه در رسانه ها دیدم حق مسکن 200 هزارتومان شد را خبر ندارم. اگر اینطور باشد افزایش 100 هزار تومانی حق مسکن باید در هئیت وزیران به تصویب برسد. چرا که روال افزایش حق مسکن به این صورت است 

 تاجیک با اشاره به اینکه نرخ تورم قبل از سال جاری 38 درصد بود گفت:بر این اساس ما پیشنهاد دادیم تا حداقل دستمزد کارگران نسبت به سال گذشته 38 درصد افزایش پیدا کند که در نهایت دولت به 21 درصد افزایش یافت. 

رئیس مجمع کارگران تهران بیان کرد: برای تعیین دستمزد سال 99 کارگران حدود 40ساعت جلسه برگزار شد، اما نتیجه حاصل شده از این جلسات نتوانست نظر نمایندگان و تشکل‌های کارگری را جلب کند.

تاجیک ادامه داد: در نهایت صورت جلسه‌ی دستمزد سال99 کارگران بدون امضا تشکل‌های کارگری ابلاغ شد و همچنین پیشنهاد‌هایی از طرف این تشکل‌ها داده شد مبنی بر اینکه دستمزد کارگرانی که حق اولاد یا سنوات دریافت نمی‌کنند، بیشتر از بقیه باشد که دولت هنوز با این پیشنهاد موافقت نکرده است. بسیاری از کارگران، سنوات و حق اولاد دریافت نمی‌کنند که در این صورت، حقوق دریافتی این افراد با توجه به هزینه‌های روزمره بسیار کم خواهد بود.