آیا کرونا روی قلب هم تاثیر دارد؟

گروه سلامت الف،   3990121097

کروناویروس جدید بیشتر سلامت ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما پزشکان مواردی را مشاهده کرده‌اند که حاکی از پیامدهای منفی این ویروس برای قلب است.

در بررسی که روی تعداد محدودی از مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در شهر ووهان چین انجام گرفت، مشخص شد: بیش از یک نفر از هر پنج بیمار مبتلا به کووید-۱۹ دچار آسیب قلبی شده‌اند. درحالی که برخی از این بیماران سابقه بیماری‌های قلبی داشته‌اند، تعدادی از آنان نیز به این بیماری‌ها مبتلا نبوده‌اند اما این پرسش مطرح است که دلیل آسیب دیدن قلب چه می‌تواند باشد؟.

متخصصین قلب نظریه‌های مختلفی را در مورد تاثیرات منفی بیماری کووید-۱۹ بر سلامت قلب مطرح کرده‌اند. به طور مثال قلب به دلیل نبود اکسیژن کافی در فرایند پمپاژ خون با مشکل روبرو می‌شود، همچنین ممکن است ویروس به طور مستقیم سلول‌های قلب را مورد حمله قرار دهد یا بدن برای از بین ویروس تعداد قابل توجهی از سلول‌ها ایمنی را به کارگیرد که قلب را مورد حمله قرار می‌دهند.

محققان دانشگاه تگزاس با بیان اینکه کروناویروس تنها ویروسی نیست که سلامت قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهار داشتند: بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان داد خطر بروز حمله قلبی در افراد آلوده به ویروس آنفلوآنزا حدود شش برابر بیشتر است.  

محققان تاکید کردند: مواردی از آسیب دیدگی سلامت قلب افراد مبتلا به کووید-۱۹ مشاهده شده که به بیماری قلبی دچار نبوده‌اند. آسیب دیدگی قلبی در موارد خفیف بیماری کووید-۱۹ معمول نیست و بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که با علائم شدید بیماری مواجه هستند و در بیمارستان بستری می‌شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، اگرچه این ویروس در اغلب موارد ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد این ویروس در جریان خون گردش دارد و به این مفهوم که ویروس می‌تواند به شکل مستقیم دیگر اندام‌های بدن از جمله قلب را مورد حمله قرار دهد.