دو راه فراروی «عدنان الزرفی» ؛ آیا به سرنوشت «توفیق علاوی» دچار می‌شود؟

گروه جهان الف،   3990121040

به نظر می‌رسد که شانس الزرفی برای تشکیل دولت انتقالی موقت بعد از اجماع گروههای سیاسی و اعلام رسمی نیروهای سیاسی کُرد و اهل سنت عراق از معرفی «مصطفی الکاظمی» برای تصدی پست نخست وزیری کاملا از بین رفته است‎.

به گزارش تسنیم، اگرچه طی روزهای گذشته و در سایه مخالفت قریب به اتفاق جریانها و احزاب شیعی، آقای الرزقی کورسوی امیدی برای تصدی پست نخست وزیری  داشت اما با اعلام حمایت «نیچروان بارزانی» از یکسو و «محمد حلبوسی» رئیس پارلمان عراق از نخست وزیری مصطفی الکاظمی امید وی برای رسیدن به نخست وزیری به ناامیدی بدل شد و در بازی شطرنج سیاست باید هر آن منتظر اعلام رسمی وی برای کناره گیری از نامزدی پست نخست وزیری باشیم.

اتحادیه میهنی کردستان عراق که برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز وابسته به آن است با صدور بیانیه‌ای رسما از نامزدی «مصطفی الکاظمی» اعلام حمایت کرده است.

تقریبا اکثر جریان‌های شیعی با کناره گیری الزرفی و معرفی کاظمی برای تصدی پست نخست وزیری اعلام حمایت کرده‌اند گرچه موضع گیری جریان صدر همچنان رسما اعلام نشده است و جریان النصر بدلیل تعلق حزبی الزرفی به این جریان همچنان  اصرار بر نامزدی وی برای تصدی پست نخست وزیری دارد ولی بیشتر جریان‌های سیاسی شیعی از نامزدی عدنان زرفی برای تشکیل کابینه عراق دست کشیده‌اند.

برهم صالح رئیس‌جمهور عراق 27 اسفند 98،‌ عدنان الزرفی از چهره‌های سیاسی عراق و استاندار سابق نجف را مأمور تشکیل کابینه جدید عراق کرد.

پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که در تشکیل دولت ناکام ماند. پس از کنار کشیدن علاوی نام «نعیم سهیل» که گفته می‌شد از چهره‌های نزدیک به دولت قانون به ریاست نوری مالکی است مطرح شد که در ثانیه آخر نامش از مذاکرات کنار گذاشته شد و گروههای سیاسی درباره وی به توافق نرسیدند.

پس از ناکامی گروههای سیاسی در معرفی فردی برای نخست وزیری، برهم صالح رئیس جمهور عراق شخصا وارد عمل شد و عدنان الزرفی را مامور تشکیل کابینه کرد که این اقدام رئیس جمهوری با مخالفت جدی جریان‌های سیاسی این کشور روبرو شد. 

در این بین برخی از جریان‌های سیاسی تصمیم برهم صالح را خلاف قانون اساسی این کشور دانستند و از همان ابتدا با این تصمیم رئیس جمهور مخالفت کردند و گفتند این اقدام رئیس جمهور خلاف قانون اساسی عراق بوده و برهم صالح باید نامزد فراکسیون اکثریت را مامور تشکیل کابینه می‌کرد.

عده‌ای دیگر از این اقدام برهم صالح رئیس جمهور عراق حمایت کرده و آن را قانونی دانستند و دلیل آن را مجوز دادگاه عالی عراق برای معرفی الزرفی برای نخست وزیری دانستند.

این گروه استلال می‌کردند که رئیس جمهور فرصت لازم به جریانهای سیاسی در یک مدت قانونی 30 روزه برای نامزدی توفیق علاوی و یک مدت 15 روزه برای نعیم سهیل از دیگر نامزدهای نخست وزیری را داده و این گروههای سیاسی بودند که نتوانستند به توافقی در زمینه انتخاب نخست وزیر برسند و این اقدام برهم صالح بعد از ناکامی کمیته هفت نفره برای انتخاب نخست وزیر صورت گرفته است.

در مقابل برخی جریان‌های سیاسی عراق نیز علاوه بر غیرقانونی دانستن تصمیم برهم صالح، به شخص عدنان الزرفی نیز اعتراض داشتند و رویکردهای سیاسی وی را بر نمی تابیدند و معتقد بودند که وی در شرایط کنونی گزینه مناسبی برای اداره کشور نیست . ائتلاف فتح به رهبری هادی عامری و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی چنین دیدگاهی داشتند و به شدت با نخست وزیری  عدنان الزرفی مخالفت کردند و پس از آن بود که نام سه نامزد جدید از روسای دانشگاه‌های بغداد، کوفه و کربلا رسانه‌ای شد و بعد از کنار کشیدن آنها نام دو نفر از قضات (رائد جوحی وجاسم العمیری) برای نخست وزیری مطرح شده ولی هیچ یک از این تلاش ها راه به جای نبرد و الزرفی به تلاش‌های خود در عرصه داخلی و خارجی برای تثبیت نخست وزیری خود ادامه داد.

در عرصه داخلی رایزنی‌های سیاسی خود را با گروههای سیاسی این کشور آغاز کرد و سعی کرد به جای برگزاری نشست با سران احزاب سیاسی با نمایندگان پارلمان ارتباط برقرار کند. در عرصه خارجی نیز دیدار با سفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت و نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق بود که قصد داشت با چنین دیدارهایی و نشان دادن یک چهره بین المللی جایگاه خود را تثبیت کند. وی همچنین با برگزاری نشست هایی با روزنامه نگاران و نیز انجام مصاحبه‌ها با شبکه های تلویزیونی در صدد بود که نظر مخالفان خود را در عرصه داخلی و منطقه ای به دست آورد و از خود به عنوان یک چهره ای ملی و فراجناحی به نمایش بگذارد.

اما یکباره توافق اولیه جریان‌های سیاسی شیعه بر سر جایگزین الزرفی از جمله فتح، دولت قانون و جریان حکمت بازی را در صحنه سیاسی عراق عوض کرد که به دنبال آن دیگر جریان های سیاسی دیگر که الزرفی بر روی آنها حساب ویژه باز کرده بود از حمایت وی دست کشیدند.

فراکسیون "تحالف القوى" ائتلاف نیروهای عراقی بزرگترین تشکیل سنی در پارلمان عراق که از مجموع 329 کرسی پارلمان حدود 40 کرسی را در اختیار دارد و ریاست آن را «محمد حلبوسی» رئیس پارلمان این کشور عهده دار است دیروز چهارشنبه رسما از مصطفی کاظمی برای تصدی پست نخست وزیر حمایت کرد.

«نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق هم از نامزدی مصطفی الکاظمی رئیس سازمان اطلاعات عراق برای تصدی پست نخست وزیری دولت آینده استقبال کرد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق استقبال از عدنان الزرفی نخست وزیر مأمور تشکیل دولت این کشور را به‌خاطر پایان نیافتن اختلافش با نیروهای شیعه نپذیرفت.

«حمید معله» رئیس هیئت کل جریان حکمت ملی عراق بلافاصله پس از این موضع گیری‌ها و توافق احزاب شیعی گفت که معرفی «مصطفی الکاظمی» برای تصدی پست نخست وزیری بعد از کناره گیری عدنان الزرفی نخست وزیر مامور تشکیل دولت انجام می‌شود.

البته ائتلاف النصر جریان حامی الزرفی تلاش دارد که موضع گیری سران احزاب سیاسی را با نظر نمایندگان پارلمان تفکیک کند و در صدد است این طور القاء کند که الزرفی همچنان شانس نخست وزیر شدن را دارد.

«ندی شاکر جودت» نماینده ائتلاف النصر در پارلمان عراق که ریاست آن را حیدر العبادی به‌عهده دارد، گفت: با وجود اینکه این طرف‌ها حمایت خود از نامزدی الکاظمی را اعلام داشته‌اند، اما شانس عدنان الزرفی نخست وزیر مأمور تشکیل دولت برای کسب رأی اعتماد پارلمان بسیار قوی است. او در این زمینه به نمایندگان و نه رؤسا و سران تشکل‌های سیاسی تکیه می‌کند.

نماینده ائتلاف النصر تصریح کرد: الزرفی مقبولیت بسیار زیادی بین نمایندگان تشکل‌های سیاسی شیعه و اهل‌سنت و کرد عراقی دارد. این نمایندگان بر حمایت خود از الزرفی و رأی دادن به او در جلسه رأی اعتماد به دولت جدید تأکید کرده‌اند، از این رو، موضع الزرفی تأثیری نخواهد پذیرفت و نمایندگان همچنان از او حمایت می‌کنند.

به نظر می‌رسد که شانس عدنان الزرفی برای تصدی پست نخست وزیری کاملا از بین رفته است در چنین شرایطی و با توجه به اجماعی که بین شیعیان، اهل سنت و کُردها نسبت به نخست وزیری کاظمی حاصل شده است، احتمالا عدنان الزرفی راهی به غیر از کناره گیری  نداشته باشد.

برخی گزارش رسانه‌ای هم حاکی است که  برهم صالح رئیس جمهور عراق  مصطفی کاظمی را امروز پنجشنبه مامور تشکیل کابینه خواهد کرد. علاء الربیعی نماینده پارلمان عراق وابسته  به گروه سائرون در این زمینه اعلام کرد : رئیس جمهور عراق امروز آقای مصطفی کاظمی را برای تشکیل کابینه مامور خواهد کرد.

به هر حال الزرفی دو راه در پیش دارد یا اینکه رسما طی یکی دو روز آینده از مقام خود کناره گیری کند یا اینکه همان طور که جریان حامی وی اعلام کرده و به رای نمایندگان پارلمان به طور مستقل حساب ویژه بازکرده آن را به رای نهایی نمایندگان واگذار کند که با توجه به این سطح از مخالفت رسمی احزاب سیاسی به نظر نمی‌رسد  الزرفی بتواند از سد پارلمان عراق عبور کند.