روایت رئیسی از کروناهای اقتصادی و اخلاقی/محاکمه معتمد دو رئیس قوه پیشین دستگاه قضا/ روحانی: می‌گویند تعطیل باشد و حقوق هم صد‌در‌صد بگیریم

گروه سیاسی الف،   3990120076 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

روایت رئیسی از کروناهای اقتصادی و اخلاقی/محاکمه معتمد دو رئیس قوه پیشین دستگاه قضا/ روحانی: می‌گویند تعطیل باشد و حقوق هم صد‌در‌صد بگیریم

آخرین آمار کرونا در ایران

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران اظهار کرد: از دیروز تا امروز ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی ۱۹۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد. او افزود: با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶۴۵۸۶ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون ۳۹۹۳ نفر از بیماران، جان خود را از دست داده اند و دیگر در بین ما نیستند. خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تا کنون ۲۹۸۱۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

بيشتر بخوانيد:

تعداد مبتلایان کرونا در ۲۴ ساعت گذشته

آخرین آمار کرونا در ایران: فوتی‌ها ۳۹۹۳ نفر/ مبتلایان ۶۴۵۸۶ نفر

***

 یک میلیون تومان به همراه یارانه اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور امروز چهارشنبه در جلسه هیئت وزیران اظهار کرد: ... ما در حد توان کشور، کشوری هستیم که در برخی امور قدم‌های خوبی برداشتیم مثلاً در ماه آینده وقتی یارانه پرداخت می‌شود هم آنجا اعتبار یک میلیونی به همه خانواده‌ها داده می‌شود و در مدت ۲۴ ماه از یارانه کم می‌شود. برای کسب و کارهایی که آسیب دیده‌اند هم رقمی را مدنظر قرار دادیم.

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: از صندوق‌های بین المللی می‌خواهیم به وظایفشان عمل کنند و اگر بین ما و دیگر کشور‌ها تبعیضی قائل شوند برای ما قابل قبول نیست. بسیاری از کشورهای جهان به صراحت اعلام کردند که صندوق بین المللی پول باید به وظیفه خود عمل کند. ما در طول ۵۰ سال گذشته از این صندوق چیزی نخواستیم. اگر در این شرایط سخت به وظایفشان عمل نکنند دنیا قضاوت دیگری نسبت به آنها خواهند داشت. البته مردم تاب آوری خوبی دارند؛ در زمینه بهداشت و مسائل پزشکی برای تامین ارز مشکلی نداریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه موج اول مقابله با کرونا تا جمعه ادامه می‌یابد، اظهار داشت: شنبه مرحله سخت‌تری شروع می‌شود اگر با این بیماری مسری به مردم بگوییم داخل خانه بمانند و کسی از خانه خارج نشود راحت‌ترین کار دولت است، ولی امکان پذیر نیست. یکسری افراد برای تولید نیازمندی‌ها باید بیرون بروند. ما می‌خواهیم فعالیت اقتصادی را نیز در حدی که امکان پذیر است انجام دهیم و همزمان مبارزه با کرونا را نیز انجام دهیم. مبارزه قبلی، مبارزه نشسته در خانه و امروز مبارزه ایستاده در صحنه فعالیت اقتصادی است و معلوم است دومی سخت‌تر است. راهی جز این پیش روی ما نیست که ما این کار را انجام ندهیم.

او بیان کرد:، اما اگر کسی پیشنهاد بدهد ۳ هفته تعطیل و در آن مدت حقوق هم تعطیل باشد ببینیم چه کسی قبول می‌کند؟! می‌گویند تعطیل باشد و حقوق هم صد در صد بگیریم نه ۹۵ درصد. برخی از کشور‌ها از هفته پیش اعلام کردند ۲۰ درصد حقوق کارمندان باید برای مقابله با کرونا داده شود ما که چنین کاری را شروع نکردیم و فعلاً در دستور کار ما نیست و همه حقوق را کامل دریافت می‌کنند. برای کارمند سخت نیست در خانه بماند، اما برای کارگری که اگر روز کار نکند دستمزدی ندارد و پولی برای غذای شب ندارد چه باید بکنیم؟ برای افرادی که کسب و کارشان در این ۲ ماه تقریباً تعطیل شده چه کنیم؟

بيشتر بخوانيد:

بازی با طرح فاصله‌گذاری در وضعیت قرمز !

روحانی: صندوق بین‌المللی پول باید به وظیفه خود عمل کند

***

رفوزه در آخرین آزمون؟

آفتاب یزد نوشت: بعد از 43 روز تعطیلی بالاخره صحن مجلس نمایندگان را به خود دید. از همان روزهای اولی که کرونا وارد ایران شده خانه ملت تعطیل شد و صندلی‌های سبز آن خاک می‌خورد تا همین دیروز! نمایندگان مردم زودتر از خود مردم به قرنطنیه رفتند آنهم درحالی که برای بخشی از جامعه مشکلات معیشتی موجب شد هیچگاه نتوانند طعم قرنطنیه برای حفاظت از جانشان را بچشند! البته در این فاصله مجلس یکی دوباری هم تلاش کرد که از طریق سامانه‌های الکترونیکی جلسات آنلاین برگزار کند که موفق نبود... اما درحالی که مجلس عملا دیروز هیچ تصمیمی برای وضعیت فعلی نگرفت همچون روزهایی که تعطیل بودند بار دیگر نمایندگان تنها به نسخه پیچی با اظهاراتی که در آن «باید»‌ها را تاکید کردند، روی آوردند... 

در واقع دستاورد دیروز مجلس نسخه‌های تجویزی و بایدهایی بود که معلوم نیست چگونه می‌خواهند به نتیجه رسیدن آن را پیگیری کنند. درحالی که وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت بر اجرا است اینکه تنها کلی گویی‌هایی بشود که باید فلان شود و باید بهمان شود را مشخصا همه می‌دانند و نیازی به تشکیل جلسه نیست... با این روال و خروجی نشست دیروز به نظر می‌رسد مجلس دوباره به تعطیلات برود هم اتفاق خاص نیفتد!... بنابراین به طور کلی آنچه از مجلس شاهد بودیم بیشتر موج سواری روی اخبار بوده و در عمل آنها نتوانستند اقدامی را در راستای رضایت موکلان خود انجام دهند.

محمدصادق جوادی حصار، فعال سياسي اصلاح طلب در اين باره معتقد است: به طور کلی مجلس باید باور کند در سیاست گذاری‌های کلان کشور حداقل نقش اول را ندارد. اینکه قوه مقننه در ماجرای کرونا چه اقداماتی انجام داد و وزن تاثیرگذاری آن چقدر است را می‌توان با یک تشبیه روشن کرد. در زبان عامیانه به باتری می‌گوییم «قوه»، مانند چراغ قوه. حال اگر قوه مقننه را به باتری تشبیه کنیم در ماجرای اخیر عملکردش به اندازه یک باتری یک و نیم ولتی بود!

***

عدم اتکا به ظرفیت‌های داخلی، مبارزه با کرونا را سخت‌تر می‌کرد

حجت الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با تأثیر تحریم‌ها در مبارزه با بیماری کرونا به مهر گفت: قطعاً تحریم هم در زمینه پزشکی و هم سایر زمینه‌ها تأثیرگذار است. مقام معظم رهبری و سایر مسئولین کشور گفتند این تحریم ظالمانه است و در نهایت، ظلم تأثیر دارد.

وی عنوان کرد: اینکه ما در برابر ظالم تسلیم نمی‌شویم بحثی است اما در اینکه تحریم‌ها بر اقتصاد و مردم کشور ما فشار وارد می‌کند شکی نیست. تحریم هم در بحث کرونا و هم در بحث جابجایی‌های مالی تأثیرگذار است و تحریم اگر بر همه چیز تأثیر نداشت اصلاً دشمنان ما از این حربه استفاده نمی‌کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه تحریم در حد خود اثرگذار است، خاطرنشان کرد: در اینکه باید برای برداشتن تحریم‌ها تلاش کنیم شکی نیست. ما در همه زمینه‌ها از ظرفیت داخلی استفاده می‌کنیم و ایران هم در عرصه مبارزه با کرونا و هم در سایر عرصه‌ها سعی کرده است از تمام ظرفیت داخلی استفاده کند و موفق هم بوده است. اگر از ظرفیت‌ها استفاده نکرده بودیم که شرایط سخت‌تر از این بود اما اگر تحریم‌ها نباشد بهتر می‌توانیم با کرونا مبارزه کنیم.

***

آمار عجیب از فوتی‌هایِ دو ماه اخیر الکل در ایران 
مهر: بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور از ابتدای اسفند ماه سال ۱۳۹۸ تا ۱۹ فروردین ماه سال جاری ۷۲۸ متوفی به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل به این سازمان ارجاع شده‌اند.

در پی شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن افزایش مصرف ترکیبات الکلی در کشور، متأسفانه طی ماه‌های اسفند و فروردین شاهد افزایش قابل توجه تلفات ناشی از الکل (به ویژه متانول) بودیم به نحوی که استفاده نادرست از این ترکیبات موجب ارجاع ۷۲۸ نفر از هموطنان با علت مرگ بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف ترکیبات الکلی بوده است که از این تعداد علت مرگ ۴۷۱ نفر پس از انجام آزمایشات لازم به طور قطعی تعیین و علت مرگ ۲۵۷ نفر دیگر تحت بررسی می‌باشد.

مطابق بررسی‌های صورت گرفته از ۴۷۱ نفر مرگ قطعی بر اثر مصرف الکل در کشور که اکثریت آن در اثر مصرف متانول بوده است، ۴۲۲ نفر مرد و ۴۹ نفر زن بودند. همچنین از میان ۲۵۷ مورد تحت بررسی، ۲۰۵ نفر مرد و ۵۲ نفر زن بوده‌اند.

***

یک سوم مردم تهران گرفتار معاش خود هستند 
 
محمدجواد یگانه معاون اجتماعی شهردار تهران در پستی توئیتری نوشت: با نیمه‌ تعطیل شدن شهر یک‌سوم مردم تهران گرفتار معاش روزانه‌اند. وی نوشته است: یک‌سوم هم نهایتاً تا یکی دو ماه دیگر دوام می‌آورند. اگر انتظار داریم مردم در خانه بمانند، برای معیشت این جمعیت باید چاره‌اندیشی فوری شود.

بر اساس نظرسنجی اخیر، غیرحقوق‌بگیران آسیب‌دیده‌ترین گروه معیشتی هستند.

بيشتر بخوانيد:

اگر انتظار داریم مردم در خانه بمانند، برای معیشت این جمعیت باید چاره‌اندیشی فوری شود

***

دادگاه طبری در اردیبهشت برگزار می‌شود

شرق در گزارشی با عنوان«محاکمه معتمد دو رئیس قوه پیشین دستگاه قضا» نوشت: با گذشت 10 ماه از بازداشت اکبر طبری اردیبهشت ماه قرار است دادگاه رسیدگی به اتهامات او برگزار شود... برکناری و متعاقب آن بازداشت اکبر طبری از مهم‌ترین اقدامات دستگاه قضا برای مبارزه با فساد در قوه قضائیه بود، زیرا طبری طی 20 سال نقش مهمی در دستگاه قضا داشت... طبری معتمد دو رئیس قوه قضائیه با 20 سال حضور در دستگاه قضا، هفت روز پس از آغاز به کار ابراهیم رئیسی، نخستین مقامی بود که رئیس جدید قوه قضائیه او را برکنار کرد.

البته برکناری اکبر طبری به بحث‌ها و حاشیه‌ها درباره او پایان نداد و علیرضا زاکانی در مناظره‌ای با مصطفی تاجزاده فاش کرد که «اکبر طبری» همان فردی است که او را در مصاحبه‌ای «بیچاره‌کننده دو رئیس قوه قضائیه» معرفی کرده بود و گفته بود «عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود»...

در سال‌‌های ‌پایانی ریاست آملی‌لاریجانی بر قوه قضائیه، عملکرد دستگاه قضا منتقدان بسیاری داشت، ازجمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین و محمود صادقی، نماینده مجلس که بارها اتهامات مالی علیه دستگاه قضا را مطرح کرده بودند. دستگیری طبری مهر تأییدی بود بر رخنه فساد به دستگاهی که منجی برپایی عدالت و مبارزه با فساد در کشور بود... حال با گذشت ۱۰ ماه از بازداشت طبری قرار است دادگاه او در اردیبهشت ماه برگزار شود؛ دادگاهی که اگر علنی باشد می‌تواند حاوی اطلاعات بسیاری از نحوه نفوذ و فساد گستره آن در دستگاه قضا برای افکار عمومی باشد. 

***

رقابت زیر سایه کرونا؛ صندلی لاریجانی به قالیباف می‌رسد؟ 

فرارو نوشت: در روز‌هایی که مجلس دهم زیر سایه کرونا تعطیلی را از سر می‌گذراند گمانه‌زنی‌ها برای ریاست مجلس یازدهم و جانشینی علی لاریجانی میان محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، علیرضا زاکانی و گاهی نیز مصطفی میرسلیم بالا گرفته است. گزینه‌هایی که تمایز درونی اصولگرایان از عملگرا، پایداری، عدالتخواه و سنتی را نمود می‌بخشد....

هر چند احتمال ریاست قالیباف به عنوان سرفهرست اصولگرایان در انتخابات آتی قوت گرفته است، اما او مخالفان جدی دارد که می‌تواند سرنوشت دیگری برای مجلس یازدهم رقم بزند و قالیباف را از کرسی ریاست مجلس دور کند. به گفته ترقی و کنعانی‌مقدم دو تن از فعالان اصولگرا احتمال ریاست قالیباف بر مجلس بالاست. ترقی از حضور قالیباف، میرسلیم و زاکانی در هیئت رئیسه می‌گوید و توانمندی آقاتهرانی برای مدیریت مجلس را قابل بحث می‌خواند. کنعانی مقدم نیز بر این نظر است قالیباف برای کسب ریاست مجلس باید حضور پایداری‌ها را در هیئت‌رئیسه بپذیرد. 

***

کاظم خاوازی با موافقت مجلس وزیر جهاد کشاورزی شد

بررسی صلاحیت و برنامه‌های کاظم خاوازی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دستورکار امروز (چهارشنبه، 20 فروردین) نمایندگان در جلسه علنی پارلمان قرار داشت. بر اساس این گزارش، پس از ارائه سخنان نمایندگان موافق و مخالف، خاوازی به‌عنوان وزیر پیشنهادی کشاورزی و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، کاظم خاوازی با رأی اکثریت مجلس به‌عنوان وزیر جدید جهاد کشاورزی انتخاب شد.

مجموع آرا: 215 رأی

موافق: 196 رأی

مخالف: 15 رأی

ممتنع:4 رأی

بيشتر بخوانيد:

وزیر جدید جهاد کشاورزی کیست؟

***

دلیل حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر کشاورزی

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور با تکذیب ارتباط ویدیویی رئیس جمهور با نمایندگان مجلس برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: در جلسه امروز، معاون اول رئیس جمهور به جای رئیس جمهور حاضر خواهد شد.

امیری در گفت و گو با ایسنا با تکذیب حضور رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاوزی به صورت ویدئو کنفرانس  اظهار کرد: من چنین مطلبی نگفته ام و این خبر صحت ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به تداخل جلسه امروز مجلس با جلسه هفتگی دولت و با توافق با نایب رئیس اول و هیات رئیسه مجلس،  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به جای رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی حضور می یابد.

***

 تصویب افزایش ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان در سال ۱۳۹۹
بر اساس تصمیم هیئت وزیران، حقوق شاغلین دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۳۹۹، ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافته به طوری که پس از افزایش مذکور، حکم حقوقی آنان از ۲۸ میلیون ریال کمتر نخواهد بود.

هم‌چنین، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلین دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به استثنای مشمولین قانون نظام هماهنگی پرداخت کارکنان دولت در سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۷ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۵۰۰ ریال و حداکثر حقوق و مزایای مستمر این قبیل کارکنان به میزان هفت برابر حداقل حقوق مذکور در این بند تعیین می‌شود.

افزون بر این، حداقل حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در سال ۱۳۹۹ به میزان ۹ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۵۰۰ ریال تعیین می‌شود که با احتساب فوق العاده‌های موضوع ماده (۶) قانون یادشده این میزان نباید کمتر از ۱۷ میلیون و ۹۷۴ و ۵۰۰  ریال شود و مابه التفاوت آن تا این مبلغ به سقف محاسبه شده، اضافه خواهد شد.

***

دادستان‌ها و قضات مراقبت کنند جامعه به کروناهای مجرمانه مبتلا نشود

رییس قوه قضاییه گفت: ارتقاء کرامت مردم دردستگاه قضایی، مبارزه بافساد وتلاش برای رفع موانع تولید سه اولویت دستگاه قضادرسال 99 است.

رییسی به دادستان‌ها و قضات، تاکید کرد مراقبت کنند، جامعه به کروناهای مجرمانه مبتلا نشود.

وی افزود: بعد از شناسایی مبتلایان به کروناهای اقتصادی اخلاقی واجتماعی، اولا مراقبت کنید خودتان مبتلا نشوید سپس علت یابی کنید و برای درمان، حکم صادرکنید. درپایان هم بر دوران نقاهت مجرم و برای بازگشت او به جامعه نظارت کنید.

بيشتر بخوانيد:

 رئیسی: قضات مراقبت کنند جامعه به کروناهای مجرمانه مبتلا نشود