موسوی: ایران قدردان کمک‌های دولت و ملت چین است

گروه سیاسی الف،   3990119165

سخنگوی وزارت خارجه گفت: بر اساس آموزه‌های دینی و فرهنگی خود، از همه کشورهایی که در این شرایط سخت به ایران کمک کردند، به ویژه دولت و ملت چین قدردانی می‌کنیم.

 به گزارش صداوسیما، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سطح روابط ایران و چین، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در دوران ویروس کرونا کمک‌هایی را به دولت و ملت چین داشت، همچنین این کشور نیز در شرایط سختِ جمهوری اسلامی ایران که دچار بیماری ویروس کرونا شد، کمک‌هایی را به کشور ما داشت.

موسوی افزود: این بیماری که در دنیا اپیدمی شده است، بیماری جهانی به شمار می‌رود و طبیعی است، وقتی موضوعی جهانی می‌شود، اقداماتی که برای مقابله با آن صورت می‌گیرد، باید جهانی باشد.

وی همچنین گفت: همه کشورها، همانند ساکنان یک کشتی باید به آن بیماری نگاه کنند و کسی نمی‌تواند خودش را به تنهایی نجات دهد.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه تصریح کرد: کشورهای پر طمطراقی که با تکبر فکر می‌کردند که این ویروس به سراغ آن کشور نمی‌آید و در صورتی که دچار این بیماری شوند، خیلی سریع قدرت مدیریت کنترل آن را دارند، مشاهده کردیم دست به دامن کشورهایی شدند که حتی آن‌ها را تحریم کرده بودند و از آن‌ها کمک خواسته بودند.

موسوی اضافه کرد: همه کشورها باید به همدیگر کمک کنند، به هر حال در زمانی که برای اولین بار این ویروس در چین شناسایی شد و ملت چین نیازمند برخی حمایت‌ها و کمک‌های بودند، مردم و دولت ایران شرکت‌های ایرانی کمک‌های خوبی را به چین انجام دادند.

وی با بیان اینکه اگر کار نیکی انجام شود خداوند هم همان را به فرد نیکوکار بازمی‌گرداند، یادآور شد: کسانی که این خوبی و نیکی را دیده بودند، اکنون کمک‌های خوبی به جمهوری اسلامی ایران داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تاکنون سازمان‌ها و نهادهای بین المللی و کشورهای خارجی کمک‌های خوبی را به جمهوری اسلامی ایران داشتند، حتی ایرانیان خارج از کشور نیز در این راستا کمک‌های خوبی را به کشورشان داشتند.

موسوی ادامه داد: تاکنون شامل ۳۰ هواپیما حامل وسایل و تجهیزات پزشکی در زمینه شیوع ویروس کرونا و مقابله با این بیماری در اختیار مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است که ما واقعاً قدردان این کشورها هستیم.

وی گفت: ما قدردان همه کشورهایی هستیم که به طریق و انواع مختلف در این شرایط به جمهوری اسلامی ایران کمک کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد: هر چه زودتر بر این ویروس بتوانیم غلبه کنیم و تجربیات و تجهیزات بومی را که خودمان آن‌ها را ساخته ایم در اختیار کشورهایی که نیازمند هستند، قرار دهیم.

موسوی همچنین در واکنش به اخبار رسانه‌های بیگانه درباره روابط ایران و چین اظهار داشت: روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با تمامی کشورها متوازن است و بر اساس آموزه‌های دینی و فرهنگی خود قدردان همه کشورهایی که در این شرایط سخت به ایران کمک کردند به ویژه دولت و ملت چین هستیم.

وی در ادامه افزود: در خصوص روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با تمام دنیا، سعی کردیم روابط فعال و متوازنی برقرار کنیم و از بیگانگان هم انتظار نداریم که اقدام و سیاست خارجی ما را تأیید کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آن‌ها فقط دنبال ایجاد تفرقه در دنیا و هم کشور ما هستند و ما خیلی به این حرف‌ها و شعارهایی که می‌دهند، توجهی نداریم.

موسوی همچنین گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران و در فرهنگ و تمدنی زندگی کردیم که قدردانی در آن عجین شده است و کشورِ قدردانی هستیم که کوچک‌ترین کمکی هم شود از آن کمک قدردانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما از دولت چین به عنوان کشوری که بیشترین کمک‌ها را در این شرایط سخت به جمهوری اسلامی ایران داشته است قدردانی کنیم و همینطور از سایر کشورهای منطقه و همسایگان و آن‌هایی که روابط خوبی با ما در شرایط فعلی ندارند، از آن‌ها نیز قدردانی کردیم.

موسوی گفت: اگر مشکلی پیش آید جمهوری اسلامی ایران در کمک به کشورهایی که نیاز به کمک داشته باشند، پیشقدم خواهد بود.