واکنش‌ها به «وامی که اگر به بچه ها بدهید قهر می‌کنند»!...

  3990119118 ۹۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
واکنش‌ها به «وامی که اگر به بچه ها بدهید قهر می‌کنند»!...

به گزارش الف یکی از عواملی که می تواند شیوع کرونا را به سرعت کند کرده و مردم را به خانه ماندن تشویق کند، حمایت دولت از مشاغل آسیب پذیر از کرونا است. همه مشاغل به نوعی از کرونا آسیب دیده اند و باید با روش های مختلف این آسیب دیدگی تا حد امکان جبران شود، یکی از راهکارهای مناسب ارائه وام و تسهیلات گوناگون به اقشار مختلف جامعه است تا بتوانند با کمترین آسیب از این برهه حساس عبور کنند، یکی از طرح های دولت در این زمینه ارائه کارت های اعتباری است که در دستور کار دولت قرار گرفته است.

بر اساس طرح دولت کارت ها به رانندگان اتوبوس، مینی بوس، کرایه ای بین شهری و کارگران فصلی تا سقف 4 میلیون خانوار اختصاص می گیرد، دولت برای راحت کردن پروسه اداری این کار بانک ها را از بین بانک ها یارانه بگیران انتخاب کرده و این بانک ها بعد از موافقت وزارت کار موظف هستند اعتبار یک میلیونی برای خانواده های یک نفره و اعتبار دومیلیونی برای خانواده های بیش از دو نفره را واریز کنند. بازپرداخت این وام طی 27 ماه بوده که سه ماه ابتدایی آن نیازی به دادن اقساط نیست، یعنی در طول 24 ماه باید 4 درصد سود پرداخت کنند.

افراد مشمول این کمک هزینه نیازی به حضور به بانک ها نداشته و بانک ها به صورت اتوماتیک اقساط خود را از یارانه و هزینه طرح معیشتی برداشت می کنند. یکی از بزرگترین ویژگی های این طرح این است که فردی که چک برگشتی یا اقساط عقب مانده دارد نیز مشمول این طرح می شود.

طرح دیگری که امروز رئیس کل بانک مرکزی از آن خبر داد و جای تقدیر دارد، وام یک میلیون تومانی با کارمزد 12 درصد است که به 23 میلیون خانوار تعلق می گیرد، بانک مرکزی قرار است از طریق تامین اعتبار 75 هزار میلیارد تومانی که از محل ذخیره قانونی بانکها به دست آمده مبلغ یک میلیون تومان با کارمزد 12 درصد به یارانه بگیران وام دهد.

این وام بازپرداخت 24 ماهه و تنفس 4 ماهه دارد که مبلغ قسط آن نیز از یارانه افراد کسر خواهد شد بدین صورت که یارانه یکی از افراد خانواده برای قسط این وام کاسته خواهد شد.

واکنش ها به این تسهیلات

اما اخبار مربوط به این تسهیلات واکنش های مختلفی را هم به دنبال داشت. اولین واکنش به این وام را در میان سیاستمداران عزیز اکبریان نماینده مجلس داشته که در جلسه علنی امروز گفت: «بسیاری از کسبه و صاحبان صنایع را دیده‌ایم که از ۱۰ و ۲۰ تا ۳۰۰ میلیون در طی دو ماه گذشته چک برگشتی داشتند چه‌طور می‌خواهید این وضعیت را جبران کنید؟ باید دولت و مجلس شورای اسلامی فکری برای پساکرونا کنند. این‌که گفته شده وام یک میلیون تومانی می‌دهند چه فایده‌ای دارد که دو روز است که تلویزیون هم مدام درباره‌ی آن حرف می‌زند؟ اگر همین یک میلیون تومان را به بچه رییس بانک مرکزی بدهند قهر می‌کند این مقدار پول تنها می‌تواند صرف خرید مایحتاج چند روز خانواده شود. باید چرخه تولید، اقتصاد و صنعت کشور را به حرکت درآورد.»

یکی از رسانه های شهر قم در واکنش به این وام نوشت: سود 12 درصدی از وام معیشتی شرعی نیست این میزان سود شرعی نیست و به فتوای تمام مراجع حرام است.

یکی از رسانه های اقتصادی نیز در این باره نوشت: وام یک میلیون تومانی تنها 14 درصد از هزینه های خانوار شهری و 26 درصد از هزینه های خانوار روستایی را پوشش می دهد، بر اساس گزارش مرکز آمار از هزینه خانوار شهری و روستایی با فرض لزوم تامین 50 درصد از هزینه یک خانوار در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت وام یک میلیونی تاثیر کمی در زندگی خانوار روستایی و شهری دارد.

احمدخورشیدی آزاد یکی از منتقدان به این وام در لحنی تند نوشت: « سه روز است توی بوق و کرنا کرده‌اند که قرار است یک میلیون تومان به بعضی از مردم بدهند؟ این میزان پول به چه دردی می خورد؟»

یکی دیگر از فعالان فضای مجازی نوشت: «در حالی که دولت های غربی وام های بلند مدت و بسیار زیاد با سود کم را می دهند، دولت روحانی حدود 60 دلار به مردم می دهد که اقساط آن نیز از جیب خود مردم کم شود، آن هم با سود 12 درصدی؟»

یکی از فعالان مجازی نیز نوشت: «کمک بلاعوض کرونایی که هیچ، دولت می خواهد از همان وام یک میلیونی به مردم سود هم بگیرد،دوربین مخفی است؟ کمکی که نه نقدی بلکه اعتبار خرید است و دولت می خواهد از این هم درآمدزایی کند، ربا تعریف دیگری دارد؟»

اصناف، قشری که تنها مانده اند

ستاد ملی کرونا بیشتر در ابلاغیه خود به بیشتر اصناف دستور داده تا فعالیت خود را تعطیل کنند، صنف هایی مانند قنادی، ابزارآلات ساختمانی و بسیاری از صنف های دیگر این روزها حال خوبی ندارند، از طرفی باید فعالیت خود را تعطیل کنند و از طرف دیگر با تعطیلی واحدهای خود نمی دانند معیشت را چگونه تامین کنند، دولت باید برای این قشر زحمکتش که بار اشتغال بیش از نیمی از جامه را به دوش می کشند فکری بکند، ارائه وام های بلند مدت 20 تا 30 میلیون تومانی با سودهای کم می تواند مشکل این روزهای این اصناف را حل کند.

نمی توان از اصناف توقع همکاری با دولت و ستاد ملی کرونا را داشت و از آنان حمایت نکرد، اگر دولت فکری به حمایت از اصناف نکند، صنف های مختلف در معرض های آسیب جدی قرار گرفته و از طرف دیگر دست به نافرمانی از دستورات ستاد ملی کرونا زده و فعالیت خود را شروع می کنند.

گسترش فروش های اینترنتی یکی از گزینه ها در میان مدت و بلندمدت است که البته با زیرساخت فعلی اینترنت و امن نبودن برخی از درگاه های اینترنتی در این شرایط فعلا به کار نمی آید.

در مجموع باید گفت تسهیلات یاد شده اگر چه روی کاغذ و در قالب عددی ناچیز جلوه می کند اما بسته به هدف تعریف شده و نسبت به گیرندگان مختلف که بعضا اقشار بسیار ضعیف را شامل می شود می تواند قابل استفاده باشد. هر چند دولت می تواند به اعداد بالاتر هم بسته به توان مالی مختلف اقشار هدف فکر کند یا به همین صورت در مورد افراد دارای ضعیف تر به کاهش سود وام اعطایی هم توجه کند.