خسارت ۸۰ میلیارد تومانی کرونا به ناشران و چاپخانه‌داران

گروه فرهنگی الف،   3990119059

برآوردهای اولیه از خسارت بالغ بر ۸۰ میلیارد تومانی به صنف ناشر و کتابفروش و چاپخانه‌دار در دو ماه اخیر خبر می‌دهند.

خسارت ۸۰ میلیارد تومانی کرونا به ناشران و چاپخانه‌داران

مهر نوشت: دولت حسن روحانی که رفتار و برخورد او با موضوع کرونا و نیز آینده کسب و کارها و چرخه اقتصادی کشور به دنبال شیوع کرونا عملکرد پرانتقاد و سوال‌برانگیزی را داشته است، در حالی طی روزهای گذشته فرمان بازگشایی و وضعیت سفید برای اصناف را صادر کرده است که بسیاری از صنوف به دنبال وضعیت اقتصادی آسیب دیده و حتی به تعبیری له شده خود در اسفند و فروردین ماه خواستار حمایت و کمک مالی و تسهیلات از او دارند.

هنوز به طور مشخص معلوم نیست که استراتژی دولت در مواجهه با این سیل از تقاضا چطور خواهد بود هر چند که می‌توان از فرجام وعده‌هایی که برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه و سیل زده نوروز ۹۸، حدس زد که این بار نیز وضعیت چیزی عجیب و متفاوتی نخواهد بود جز اینکه مدیران و صنوف بتوانند از گرده دولت کار بیشتری کشیده و او را برای همراهی و کارایی بیشتر در مسیر تازه‌ای قرار دهند.

از اصناف نشر کاهش فروش ۹۰ درصدی طی دو ماه اخیر گزارش داده شد روز سه‌شنبه چشم انتظار نتیجه جلسه‌ای هستند که در وزارت کشور و از سوی ستاد ملی کرونا برگزار می‌شود تا درباره سرنوشت این حمایت تازه بحث، گفتگو و شاید تصمیم گیری شود.

در این میان صنف ناشر و کتابفروش شاید دلهره‌ای بیشتر از سایر اصناف داشته باشند. از سویی اگر نبود پیگیری مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام آنها در فهرست مشاغل آسیب‌دیده از کرونا قرار نمی‌گرفت و از سوی دیگر در فهرست‌های آتی منتشر شده درباره مشاغلی که اجازه فعالیت داشته یا ندارند، نامی از آنها به چشم نمی‌خورد! و به تازگی نیز در قالب بسته حمایتی کرونا با این موضوع روبرو شده‌اند که دولت اعلام کرده سه ماه پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی و قبوض آب و برق و گاز را می‌توانند با تأخیر پرداخت کنند و این به تعبیر رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان به معنای پایان فعالیت این صنف است.

ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت درباره علت بی‌مهری اینچنینی به صنف نشر که مورد سوال قرار می‌گیرد می‌گوید: واقعیت این است که خود دولت نیز هنوز در مواجهه با یک پدیده تازه است و طبیعی است که برخی از اقدامات شاید با انتظارات فاصله داشته باشد. با این همه روز سه‌شنبه جلسه‌ای در راستای بررسی بند شش مصوبه ستاد ملی کرونا که موضوع آن حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده است در وزارت کشور شرکت کنیم.

وی در همین زمینه به این نکته نیز اشاره کرد که بر اساس برآورد اولیه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و نیز چاپخانه‌داران رقمی بالغ بر هشتاد میلیارد تومان خسارت به صنف ناشر و کتابفروش و موزع و چاپخانه‌دار در ماه اسفند سال گذشته و فروردین ماه جاری وارد شده است که این موضوع در جلسه فوق مطرح خواهد شد و منتظریم ببینیم ماحصل رایزنی‌ها و گفتگوهای ما در این نشست به چه نتیجه‌ای منجر می‌شود.

دهقانکار همچنین از رایزنی همزمان اصناف و اتاق اصناف با وزارت صمت برای پیگیری همین موضوع خبر داد و گفت: در این جلسه که شاید لازم شود در چند نوبت برگزار شود درباره سرفصل‌های کمک دولت به اصناف در این موقعیت خاص بحث خواهیم کرد.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی در ادامه گله‌ای هم از بی‌مهری با اهل فرهنگ در سال گذشته در زمینه تخصیص بودجه بیان کرد که حاکی از عدم تخصیص بودجه مصوب معاونت فرهنگی بود.

به گفته دهقانکار، در سال گذشته تنها کمتر از نیمی از یارانه مصوب برای نشر در بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به معاونت فرهنگی این‌وزارتخانه پرداخت شده که نشان از بی‌مهری در تخصیص بودجه به اصحاب فرهنگ و هنر است.

هرچند دهقانکار ابراز امیدواری می‌کند که این نوع از بی‌مهری‌ها در سال جاری کمتر دل و روان نازک اهل قلم را برنجاند اما تجربه تاریخی تدبیر در دولتی که با امید روی کار آمد نشان می‌دهد که معجون تدبیر و امید برای اهل فرهنگ تاکنون نه تنها گوارا نبوده که بارها نیز تلخی آن گلویشان را زده است.

حال باید منتظر ماند و دید آیا از درون جلسه تعیین مصادیق حمایتی از اصناف در معرض کرونا نوشدارویی گوارا برای اصناف خارج می‌شود یا قصه همان بوده که تا به حال بوده است.