اظهارات رییس اتاق اصناف در مورد زمان از سرگیری فعالیت مشاغل

گروه اقتصادی الف،   3990118174

رییس اتاق اصناف ایران گفت: اتاق اصناف ایران برای بازگشایی مشاغلِ با ریسک پایین‌تر، تابع تصمیمات ستاد مقابله با کروناست.

به گزارش ایسنا به نقل از اتاق اصناف ایران، سعید ممبینی در سومین نشست  "کمیته اصناف مقابله با کرونا " که امروز ۱۸ فروردین با حضور زنگانی مشاور عالی وزیر بهداشت، دبیر کمیسیون اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا، رئیس پلیس امنیت کشور و درستی نماینده وزیر صمت در هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران و نمایندگان وزارت صمت برگزار شد، گفت: بررسی بر روی مشاغلی که ریسک کمتری برای بازگشایی دارند با همکاری وزارت بهداشت و اتاق اصناف ایران و ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گرفته و تصمیمات اتخاذشده را بعد از تایید ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام خواهیم کرد.
رئیس اتاق اصناف ایران در این نشست اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا برای فعالیت آن‌دسته از واحدهای صنفی که بتوانند به تدریج فعالیت خود را آغاز کنند، از ۱۵ فروردین کمیته‌ای را در اتاق اصناف ایران برگزار کرد تا با بررسی‌های صورت گرفته اتاق اصناف ایران، وزارت بهداشت، وزارت کشور و وزارت صمت و اماکن بتوانند، با در نظر گرفتن حساسیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند.
وی تصریح کرد: جلسات کمیته بررسی برای بازگشایی مشاغل با ریسک کمتر، از ۱۵ فروردین شروع شده و حساسیت‌های بهداشتی که توسط وزارت بهداشت تعیین شده و با توجه به جنبه‌های اقتصادی و همچنین توجه بر سطح اشتغال در واحدهای صنفی، بررسی صورت گرفت و توانستیم یک مدل کاملا علمی زیر نظر وزارت بهداشت و اتاق اصناف ایران و سایر اعضای کمیته را اتخاذ کنیم و مقرر شد از ۲۳ فروردین در استان‌های کشور و از ۳۰ فروردین در استان تهران برخی از مشاغل با ریسک کمتر فعالیت خود را شروع کنند.
ممبینی تاکید کرد: سایر مشاغل نیز به دلیل ریسک بالاتری که برای شیوع ویروس کرونا دارند، در حال حاضر تا اطلاع بعدی ستاد ملی مقابله با کرونا بسته خواهند بود.
رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: مشاغلی که برای شروع فعالیت با تایید ستاد ملی کرونا  تعیین می‌شوند، پروتکل‌های بهداشتی در اختیار این واحدها قرار خواهد گرفت و ملزم به رعایت آن هستند.
ممبینی افزود: مشاغلی که تاکنون ممنوعیت فعالیت داشتند، اجازه شروع کار را نخواهند داشت و همچنان بسته خواهند بود و زمان شروع فعالیت برای صنوف کم‌ریسک در استان تهران از ۳۰ فروردین است.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: اتاق اصناف ایران از ابتدای شیوع ویروس کرونا همکاری‌های لازم را با ستاد ملی مقابله با کرونا داشته است و در حال حاضر تنها مشاغلی که نیازهای اولیه را تامین می‌کنند فعالیت دارند و با نظر وزارت بهداشت مشاغلی که همچنان شیوع ویروس کرونا را تشدید می‌کنند باید بسته بمانند. البته این امر دائمی نیست و با ارزیابی شرایط و تاثیر گشایش واحدهای صنفی در طول هفته‌های آینده ممکن است مشاغل بیشتری تحت بازگشایی قرار بگیرند.

در ادامه این نشست دکتر زنگانی مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: پیشگیری از بروز و شیوع بیماری هدف اصلی وزارت بهداشت است اما در کنار آن باید شرایط اقتصادی مشاغل خرد و معیشت مردم را نیز در نظر بگیریم و خواسته منطقی اتاق اصناف و ستاد مقابله با کرونا  را باید در نظر گرفت و بر اساس آن شاخص‌ها مشاغلی که تهدید کمتری برای سلامت مردم دارند و وزن بالاتری در معیشت دارند، در فاز اول بازگشایی خواهند شد.
وی افزود: شاخص‌ها به شکل علمی و منطقی طراحی شده و هیچ‌گونه سوگیری را نخواهیم داشت و با اعمال سلیقه برای یک رسته یا شغل نخواهد بود و کسبه باید به این نکته توجه داشته باشند و از  ابتدای شیوع ویروس کرونا با توجه به تامین نیاز خانوارها نزدیک به ۵۷۰ هزار واحد صنفی برای ارائه خدمات به مردم فعال هستند و برای بازگشایی به تدریج قرار است از مشاغل ریسک کم شروع کنیم.
زنگانی اظهار کرد: این طرح برای استان‌های کشور در بازه زمانی ۲۳ فروردین و برای استان تهران از بازه زمانی ۳۰ فروردین اجرایی خواهد شد.
 معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: یک‌سری پروتکل‌های بهداشتی و محیطی از ابتدا برای فعالیت واحدهای صنفی در نظر گرفته شده و در سایت  وزارت بهداشت این پروتکل‌ها موجود است. اما علاوه بر این پروتکل‌های بهداشتی برای دستورالعمل بازگشایی واحدهای صنفی نیز پروتکل  بازگشایی ایمن و فاصله‌گذاری هوشمند با همکاری اتاق اصناف ایران اجراء می‌شود.

وی افزود: این پروتکل‌ها در حال طراحی هستند و برای مدل و فرمت این دستورالعمل‌ها برای بازگشایی ایمن و فاصله‌گذاری هوشمند با اتاق اصناف ایران به توافق رسیده‌ایم  و به عبارتی دستورالعمل کاهش ریسک را بر اساس همان شاخص‌ها خواهیم داشت.