دارویی که توزیع هر چه زودترش درمان بسیاری از شایعه‌هاست!..

گروه اجتماعی الف،   3990117064 ۷۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

در روزهای اخیر موضوع استفاده از داروی فاوی‌پیراویر برای درمان بیماران کرونایی موجب حرف و حدیث‌های بسیاری شد. در حالی که برخی پزشکان تاکید دارند استفاده از این دارو رضایت بخش بوده اما وزارت بهداشت عنوان کرده نتیجه نهایی آزمایشات تا ۲۱ فروردین ماه اعلام خواهد شد.

دارویی که توزیع هر چه زودترش درمان بسیاری از شایعه‌هاست!..

به گزارش الف، چند روز پیش دکتر محمدرضا هاشمیان، متخصص بیهوشی و عضو هیئت علمی بیمارستان مسیح دانشوری در یک لایو اینستاگرامی نام یک دارو را بر سر زبان‌ها انداخت. دکتر هاشمیان در این برنامه زنده مدعی شد داروی «فاوی‌پیراویر» عملکرد مثبتی بر بیماران کرونایی داشته اما وزارت بهداشت دارو را به علت نداشتن تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA)(U.S. Food and Drug Administration) جمع‌آوری کرده است.

اولین واکنش رسمی به این سخنان توسط کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت صورت گرفت. جهانپور با انتقاد از طرح این سخنان در لایو اینستاگرام گفت: مقررات و آیین‌‌نامه‌‌های حاکم بر ورود یک دارو به فهرست دارویی کشور مشخص است و در تمام دنیا یک‌سری اصول حرفه‌‌ای هست و هیچ جای دنیا در لایو اینستاگرامی درخواست ورود یک دارو به کشور را ابراز نمی‌‌کنند؛ این رفتارها ممکن است به‌دلیل خستگی ناشی از کار رخ دهد اما مطابق با اخلاق پزشکی نیست.

وی ادامه داد: این دارو قبلاً در چین و ژاپن آزمایش شده و ابتدا برای آنفلوآنزا استفاده می‌‌شد و گزارش‌‌هایی از اثربخشی نسبی آن بر کرونا وجود داشت و در ایران نیز در کنار سایر داروها مورد مطالعه قرار گرفت و گزارشات اولیه تأثیر نسبی بر بهبودی بیماران را نشان می‌‌دهد و در صورتی که هزینه اثربخشی نسبی آن ثابت شود وارد فهرست دارویی کشور خواهد شد. اگر فردی اطلاعاتی در زمینه این دارو دارد آن را به‌صورت مقاله به وزارت بهداشت ارائه کند.

پس از سخنان دکتر هاشمیان شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر تاثیر مثبت این دارو بر برخی از مسئولین منتشر شد. جهانپور در واکنش به این خبر گفت: داروی فاوی‌پیراویر در فهرست دارویی ایالات متحده نیست و FDA هنوز آن را تأیید نکرده است و اگر کسی پذیرفته است این دارو روی او آزمایش شود اقدام قابل توجهی است. تفاوتی بین بیماران در درمان وجود ندارد و پاسخ بیمار به یک داروی ضدویروسی تابع این نیست که فرد در چه سمتی قرار گرفته است!

وی افزود: این خلاف اخلاق پزشکی است که اگر بیمارهایی با این دارو درمان شده‌‌اند نام آنها اعلام شود، بنابراین ادعای مجازی مبنی بر درمان برخی مسئولین با این دارو مورد پذیرش نیست.

معاونت درمان وزارت بهداشت هم واکنش دیگری از همین جنس به سخنان هاشمیان نشان داد. در نامه‌ای که دکتر جان‌بابایی به رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نوشته است علاوه بر توضیح درباره ضرورت کارآزمایی بالینی این دارو خواستار برخورد قانونی با دکتر هاشمیان شده است.

از سویی دیگر علاءالدین بروجردی، نماینده مجلس در گفت‌وگویی با الف از کارشکنی برخی افراد در زمینه توزیع این دارو خبر داد. بروجردی گفت: علی رغم اینکه وزیر بهداشت و درمان دستور مساعد برای در اختيار قرار گرفتن این دارو صادر کردند، اما برخی از افراد در وزارتخانه مانع از توزیع و در اختیار قراردادن این دارو هستند. به همین دلیل پزشکان معالج که در استفاده این دارو نتایج مثبت بدست آوردند، معترض هستند.

وی گفت: در این زمینه باید وزیر بهداشت و درمان دستور قاطع تری را صادر کند چون بطور منطقی کسانی که بر بالین مریض حضور و در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند، تجارب میدانی دارند و بیشتر ذی حق هستند که نسبت به تاثیر گذاری دارو نظر بدهند تا کسانی که بصورت تئوریک در اتاقهای درب بسته، علی رغم تخصص و احترام به تخصص آنها، بخواهند تصمیم گیری کنند.

بیشتر بخوانید: پشت پرده مخالفت برخی مسئولین وزارت بهداشت با توزیع داروی موثر در درمان کرونا

پس از گذشت چند روز به نظر می‌رسد وزارت بهداشت در حال عقب‌نشینی از موضع خود درباره این دارو است.

روز شنبه غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در برنامه‌ای رادیویی گفت: در اسفندماه که این ویروس در کشور ما شیوع پیدا کرد بر حسب گزارشاتی که از کشور چین داشتیم در هفته دوم شیوع این بیماری از دولت چین درخواست ارسال مقداری از این دارو را کردیم تا ما هم در ایران آزمایش کنیم و سپس دولت چین تعدادی از این دارو را به‌طور رایگان از طریق سفارت در اختیار ما قرار داد که ما کمتر از ۲۴ ساعت در اواخر اسفندماه این دارو را در اختیار تیم تحقیقاتی کشور قرار دادیم به دلیل اینکه ما هیچ تاییدیه‌ای از هیچ جای دنیا در رابطه با اثربخشی این دارو بر کرونا نداشتیم و در حال حاضر هم منتظر نتیجه‌ی نهایی و تاییدیه ى آن هستیم.

وی در ادامه افزود: ما برای اینکه زمان را از دست ندهیم، از هفته دوم اسفند رایزنی‌هایی در رابطه با تامین این دارو در کشور در صورت تایید اثربخشی انجام دادیم، اما باتوجه به کمبود این دارو و قیمت بسیار بالای آن، از طریق شرکت‌های دانش بنیان مواد اولیه این دارو را کشف و حدود ۵ هزار قرص را در مقیاس آزمایشگاهی ساختیم و در حال حاضر منتظر نتیجه نهایى این آزمایش هستیم و در صورت نتیجه نهایى بهبودى همه بیماران از مصرف این دارو تولید انبوه آن را آغاز خواهیم کرد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: نتیجه نهایى آزمایش و تست‌های داروی فاوی پیراویر نهایتا تا ۵ روز کارى آینده اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نتیجه نهایی تست داروی «فاوی پیراویر» بزودی اعلام می‌شود

فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارویی هم از تولید یک میلیون دوز از این دارو در کشور خبر داد.

اختراعی به فارس گفت: وی افزود: همان موقع ایران درخواست این دارو را برای انجام تحقیقات به چین داد و ۱۵هزار دوز از این دارو در اختیار کشورمان قرار گرفت و در چند بیمارستان برای انجام آزمایش‌های بالینی مورد استفاده قرار داده شد. با گذشت زمان تجربه این که این دارو در بهبود وضعیت بیماران می‌تواند نقش مثبتی ایفا کند درحال آشکار شدن است و هنوز نتایج آزمون بالینی آن کامل نشده است.

اختراعی خاطرنشان کرد: داروی فاوی پیراویر باید به تایید کمیته اخلاق برسد و فازهای یک، دو و سه آزمایشگاهی را طی کند تا تایید شود اما در شرایط اضطراری مانند بحران کرونا، فازهای یک و دو آن هم به شرط داشتن مستندات کافی حذف می‌شود که این اتفاقات نیز در کشور با سرعت درحال انجام است. بلافاصله نیز با دو شرکت تولید کننده برای تولید این دارو رایزنی صورت گرفته است و یک شرکت وارد کننده نیز موفق شده که دارو را وارد کند. همچنین شرکت تولیدکننده نیز موفق به واردات مواد اولیه آن شده است و اگر نتایج آزمایش‌های بالینی تایید شود ظرف چند روز آینده این دارو وارد بازار خواهد شد.

رییس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی افزود: یک میلیون دوز از داروی فاوی پیراویر توسط صنایع دارویی تولید شده است و پس از تایید تست‌های بالینی به صورت انبوه به بازار عرضه خواهد شد.

در نهایت به نظر می‌رسد باید منتظر نتایج تست‌های بالینی این دارو باشیم. البته از ابتدا دکتر هاشمیان بر این مسئله تاکید کردند که این دارو نتایج مثبت بالینی دارد.