تهران را در برابر کرونا بی دفاع نکنیم!...

گروه اجتماعی الف،   3990116066 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

با پایان تعطیلات نوروزی و اعلام تصمیم دولت برای عادی شدن فعالیت مشاغل در تهران نگرانی از گسترده شدن ابعاد کرونا در تهران نیز بیشتر از گذشته رخ نموده است.

تهران را در برابر کرونا بی دفاع نکنیم!...

به گزارش الف روز گذشته وزیر بهداشت با ارسال نامه ای به رییس جمهور  اعتراض خود را به دستور وزارت صمت مبنی بر بازگشایی مشاغل و کسب و کارها اعلام کرد. سعید نمکی در این نامه‌‌ به اقدام ناگهانی وزارت صمت مبنی بر ابلاغ دستورالعمل بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب و کار انتقاد کرد.

در نامه نمکی آمده است: « اخیرا جهت گام دوم فاصله گذاری منطقی تحت عنوان "فاصله گذاری هوشمند " با همکاری نماینده دستگاه‌‌ها، اصناف و جوامع هدف و با کمک صمیمانه وزارت کشور در تمام ایام تعطیلی مشغول تدوین دستورالعمل‌‌های بازنگری شده بر حسب نوع و محل انجام فعالیت‌‌ها هستیم که با توجه به شرایط اپیدمیولوژیک استان‌‌ها طبقه بندی و اعلام نمائیم. متأسفانه ناگهان اخیراً بدون اطلاع ستاد نامه‌‌ای توسط قائم مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت به کلیه استان‌‌ها ابلاغ شده که عملاً دستور العمل اداری برای بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب و کار تلقی می‌‌شود که این شیوه با نقش، مسئولیت و جایگاه ستاد ملی مقابله با کرونا مغایرت دارد.»

وزیر بهداشت در این نامه تاکید کرده است: «قویا اعلام می‌‌کنیم که هر گونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیردولتی، فرهنگی، مذهبی و غیره که مورد تائید نباشد شعله‌‌هایش به سرعت دامن نظام سلامت و متعاقب آن اقتصاد کشور را خواهد گرفت. اگر امروز کاهش التهاب اولیه مشاهده می‌‌شود و کشور در شرایط مناسب تری در مقابل هجوم ویروس قرار دارد علاوه بر مرحمت الهی، آثار مدل مدیریت مبتنی بر کارشناسی، تدبیر و حمایت جمعی و گام‌‌های برنامه‌‌ریزی شده است که پیموده‌‌ایم. کوچکترین حرکت نسنجیده و غیر منطبق با نظر کارشناسی آسیب‌‌های غیر قابل جبرانی در پی خواهد داشت که حداقل در نظام سلامت امکان ایستادن در مقابل هجمه‌‌هایش میسر نیست.»


 معاون وزیر بهداشت نیز از ترافیک امروز تهران ابراز نگرانی کرد. وی در این زمینه به افزایش احتمال انتقال ویروس با افزایش ترافیک تهران اشاره کرد و گفت افراد می‌توانند در این ترافیک ویروس را به منزل یا محل کار انتقال دهند.

به گفته حریرچی روند ابتلا در کشور در اکثر استان‌ها نزولی است اما این به معنی کنترل و سرکوب بیماری نیست.

این اظهارت در حالی است که هنوز ۲۴ ساعت از هشدار و اعلام نگرانی دوباره فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نمی گذرد که طی آن وی از بازگشت موج دوم مسافران‌ نوروزی سخن گفت. به گفته وی تهران هنوز در شرایط مطلوب کنترل کووید-۱۹ قرار ندارد.

 رسانه ها پیشتر نیز به نقل از  دکتر زالی این نگرانی را منعکس کرده بودند. وی در ۳ فروردین ضمن ابراز تاسف از عدم توجه مردم تهران به پویش در خانه بمانیم و بی اعتنایی به خودداری کردن از سفرهای نوروزی، اظهارکرد: براساس گزارش‌های واصله ترددهای مردم برای خروج از تهران و رفتن به سفر از روز ۲۵ اسفندماه آغاز شد که متاسفانه یکی از پرترددترین روزها برای خروج از تهران بود.

به این ترتیب به نظر نمی رسد تهران هنوز آمادگی بازگشت به شرایط عادی را داشته باشد و با دستور وزارت صمت مبنی بر بازگشایی مشاغلی که پیشتر محدودیت فعالیت آن ها ابلاغ شده بود علاوه بر نادیده انگاشتن زحمات کادر درمانی طی یک ماهه گذشته، بیم افزایش دوباره بیماری و رشد صعودی آن در شهر تهران می رود، نکته ای که با توجه به گستردگی جمعیت تهران به معنای رشته شدن تمام پنبه هاست !

کارشناسان اقتصادی البته در این میان به دشواری های دولت در اتخاذ تصمیمات اینچنینی اشاره دارند. دولت هزینه زیادی را برای جبران ممنوعیت فعالیت اقتصادی مشاغل یاد شده متحمل می شود و بنابراین از یک سو درگیر ابعاد بهداشتی و درمانی تصمیمات گرفته شده و سلامت عموم مردم است و از سوی دیگر نگران ابعاد اقتصادی و ضرر و زیان های ناشی از عدم فعالیت اقتصادی مشاغل برای افرد جامعه و کل کشور است. با این حال بر اساس منطق جاری در چنین موقعیت های دشواری انتخاب دولت ها بین تصمیمات خوب و بد نیست بلکه تصمیم گیران در چنین شرایطی باید بین بد و بدتر انتخاب کنند ! دولت باید تصمیم بگیرد که سلامت و جان مردم مهم تر است یا ضرر و زیان اقتصادی آن ها. طبیعی است که عموم شهروندان نیز خودگزینه نخست را انتخاب می ‌کنند.

با توجه به ابعاد گسترده بیماری در کلانشهری نظیر تهران و تبعات بسیار منفی که از بابت بی توجهی به ابعاد بهداشتی گریبانگیر آحاد جامعه و در پی آن کل کشور می شود و به علاوه هزینه های اقتصادی تحمیلی ناشی از طی پروسه درمان این جمعیت عظیم به نظر می رسد این تصمیم گیران اقتصادی هستند که باید کاملا مطیع تصمیم گیران بهداشتی کشور در ستاد مقابله با کرونا باشند نه بر عکس. 

شیوع ناگهانی و گسترده کرونا در کلانشهر های پیشرفته ای نظیر نیویورک و استیصال نظام بهداشت و درمان این شهرها در مهار این ویروس باید به منزله هشداری برای این تصمیم گیران باشد. به خصوص آنکه تهران از مدت ها قبل خود را در معرض آلودگی از سوی مسافرانی که به استان های شمالی پر خطر سفر کرده اند قرار داده است و عملا به نوعی خود را در برابر این ویروس مهاجم بی دفاع ساخته است. به اعتقاد کارشناسان بهداشت و درمان آنچه باید در این موقعیت مورد توجه نهادهای اقتصادی باشد این است که وضع تهران از  آنچه هست بدتر نشود و تهران هر چه زودتر در دفاع از خود در برابر کرونا تقویت شود نه تضعیف !