شرکت‏های استارتاپی و حقی که ضایع شد

گروه اقتصادی الف،   3990115069

 مشاغل استارتاپی این روزها با شیوع ویروس کرونا، چالش‏های مختلفی را پشت می‏گذارند؛ لزوم توسعه این مشاغل مورد تأکید مسئولان کشور است و در ستاد مدیریت بحران صحبت از کسب و کارهای آنلاین می‏‌شود تا مردم برای تامین مایحتاج خود نیازمند عبور و مرور نباشند. 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ این روزها بخشی از مشاغل استارتاپی روزهای بدی را سپری می‏‌کنند و بخش دیگر حال و روز خوبی را می‌گذارنند.

در جلسه ستاد مدیریت کرونا، به‌منظور بررسی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که روز جمعه 8 فروردین 99 برگزار شد، اعلام کردند؛ برای شناخت و آشنایی مردم با خدمات کسب‌وکارهای آنلاین، لیستی از شرکت‌های اینترنتی توسط وزارت صمت و ارتباطات ارائه شود تا به‌طور رایگان در صدا و سیما تبلیغ شود؛ این طرح با مخالفت علی عسگری، رئیس صدا و سیما روبرو شد. به‌گفته او این تبلیغات باعث «سو» شدن آن‌ها توسط شرکت «توسکا» می‌شود.

شرکت توسعه کسب و کار ایرانی با نام تجاری "توسکا"  در تاریخ 16مهر 1396 به صورت رسمی ثبت شد و شناخته‌شده‌ترین محصول آن، اپلیکیشن روبیکا است که این روزها بی‌وقفه از آنتن رسانه ملی تبلیغ می‏‌شود.

مرکز نوآوری و شتابدهی کسب وکارهای دیجیتال توسکا با هدف توسعه کسب و کارهای دیجیتال و انجام نقش حمایتی از استارتاپ های دیجیتال کشور راه اندازی شد.

اما با اتفاق جلسه ستاد مدیریت بحران کرونا، تنها چیزی که از این شرکت حمایتی به ذهن خطور می‏‌کند انحصار است، انحصاری که قدرت و شجاعت رشد را از کسب و کارهای نو پا اینترنتی می‏‌گیرد.

براساس آگهی ثبت این شرکت، سهامداران آن: شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، شرکت سرمایه‌گذاری نور دنا (متعلق به همراه اول) و شرکت نقش اول کیفیت (متعلق به همراه اول) هستند. به این  ترتیب 100درصد سهام شرکت توسعه کسب‌وکار توسکا، متعلق به همراه اول است.

این در صورتی است که وزیر ارتباطات در 6 فروردین 97 در توییتر خود در مورد روبیکا نوشت: "از ابتدای دولت دوازدهم به دو نماینده دولت- از پنج عضو- در هیئت مدیره همراه اول اعلام کرده‌ایم که قرارداد تجاری شرکت توسکا با صداوسیما با مدل فعلی برای کسب و کارهای نوپا مضر و به لحاظ اقتصادی تماما به ضرر همراه اول است و خاتمه یابد. در مورد #حق‌الناس کوتاه نمی‌آیم."

تقربیا یک سال از توییت وزیر ارتباطات می‏‌گذرد؛ اما مدل داد و ستد توسکا با تلویزیون نه تنها تغییر نکرده بلکه این شرکت بیش از گذشته قدرتمند شده است تا جایی که باید و نباید‏های نانوشته زیادی را برای سازمانی چون صدا و سیما ترسیم کرده است!

محصول شناخته شده این شرکت روبیکا؛ همیشه اسپانسر پربیننده‌‏ترین برنامه‏‌های سیما بوده است و با هزینه زیاد قبل از پخش سریال‏های پرمخاطبی چون پایتخت، تیزر اختصاصی برای محصول خود تولید می‏‌کند تا جایی که فضای رقابتی برای دیگر کسب و کارهای آنلاین باقی نمی‏‌ماند، این قرارداد انحصاری، به نوعی باعث تعطیلی بسیاری از  کسب و کارهای نوین شده و عملا در سال جهش تولید به نوعی خلاف این شعار سال عمل کرده است.