رئیس انستیتو پاستور: به‌زودی ظرفیت انجام روزانه ۲۰هزار تست کرونا در کشور فراهم می‌شود

گروه اجتماعی الف،   3990113030

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به آغاز طراحی کیت آزمایش کرونا دو ماه قبل از شناسایی اولین مورد گفت: در ظرف مدت ده روز ۶۰ آزمایشگاه در کشور برپا شد.

رئیس انستیتو پاستور: به‌زودی ظرفیت انجام روزانه ۲۰هزار تست کرونا در کشور فراهم می‌شود

به گزارش فارس، بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران در کنفرانس خبری مجازی خود گفت: گرامی میداریم یاد کسانی که در مبارزه با کرونا جان خود را ایثار کردند.

وی افزود: دو ماه قبل از شناسایی اولین مورد ابتلا به کرونا طراحی‌های لازم برای شناسایی این ویروس را آغاز کردیم هرچند که در آن زمان دانش کمی در دست داشتیم.

بیگلری گفت: تلاش شد تا بهترین روش تشخیصی را انتخاب کنیم و بلافاصله با اولین شناسایی مورد ابتلا آزمایشگاه های مورد نیاز را احداث کردیم و در کمتر از ده روز 60 آزمایشگاه در کشور برپا شدند.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: در تمای شهرهای ایران در چهارگوشه کشور آزمایشگاه هایی دارمی که با یک پروتکل واحد و مشخص و منظم می توانند نسبت به شناسایی ویروس کرونا اقدام کنند.

*ظرفیت انجام روزانه  20 هزار تست در کشور

بیگلری با اشاره به راه‌اندازی شبکه بزرگ آزمایشگاهی در کشور افزود: این شبکه بزرگ آزمایشگاهی می‌تواند در تهدیدات بعدی نیز خدمات بزرگی برای کشور فراهم کند در حال حاضر تعداد آزمایشگاه‌های انستیتو پاستور در سراسر کشور به بیش از ۹۰ آزمایشگاه رسیده و تلاش می‌کنیم با افزایش۱۰ هزار تست به ظرفیت تست‌های کشور این ظرفیت به بالای ۲۰ هزار تست در روز برسد.

*اعلام آمادگی 50 شرکت برای تولید کیت

رئیس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: در حال حال حاضر بیش از ۵۰ شرکت فناور آمادگی خود را برای تولید کیت در کشور اعلام کردند و ۵ شرکت در انستیتو مورد تایید قرار گرفتند که وارد فاز تولید شوند، باید به این نکته توجه کرد که با افزایش انجام تست‌های تشخیصی توانستیم بیماران مبتلا را از سایر بیماران افتراق دهیم تا کادر درمانی خدمات بهتری ارائه دهند.

*کشورها پروتوکل واحد درمانی اجرا نمی‌کنند

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هیچ کدام از کشورهایی که در دنیا بیمار می‌پذیرند یک پروتکل واحد درمانی را اجرا نمی‌کنند در کشور ما هم یک پروتکل واحد اجرا نمی‌شود و با توجه به تجربیاتی که هر کشوری دارد اقدام می‌کند. در انستیتو پاستور در حال تحقیقات هستیم تا پاسخ‌های بدن در مورد این ویروس بشناسیم تا بتوانیم در آینده‌ای نزدیک هم به درمانی برای این ویروس و هم واکسن آن دست پیدا کنیم.  سازمان بهداشت جهانی بهترین تست را برای تشخیص کرونا تست مولکولی می‌داند و تاکید دارد به هیچ عنوان برای غربالگری و تشخیص از رپیت تست‌های آنتی بادی استفاده نشود چرا که امکان خطا است.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: اگر نمونه گیری درست انجام شود مسلماً تست جواب خوبی ندارد، اگر نمونه گیری درست باشد و تکنیک تست درست انجام شود و تفسیر هم درست باشد بالای ۹۰ درصد مطالعات بر روی یک بیمار دقیق است. با توجه به اینکه در دوران تحریم هستیم و دسترسی ایران را به خیلی از موارد کم می‌کند ولی توانستیم سرافراز باشیم و کمبود دسترسی به کیت‌ها را در کشور جبران کنیم. به اندازه کافی در کشور کیت داریم.

*همکاری با مراکز تحقیقات جهانی

رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی برای بررسی ژنوم ویروس گفت: یکی از پیشرفته‌ترین مؤسسه‌های کشور انستیتو پاستور است و در بررسی ژنوم این ویروس هم مطالعات اولیه نشان داد همان ویروس ووهان چین است ولی باید مطالعات دیگری داشته باشیم تا ببینیم که جهش‌هایی و تغییراتی در کشور بر این ویروس اضافه شده است، درحال انستیتو پاستور ایران با انستیتو پاستور جهانی و شانگهای چین همکاری مناسبی دارد و به صورت مشترک در چهار حوزه درحال تحقیقات هستیم، حوزه تولید واکسن، مطالعه ژنوم ویروس، مطالعه ژنوم با توجه به افراد ابتلای افراد مختلف و پاسخ ایمنی افراد مبتلا شده.

*دست‌ساز بودن این ویروس محال نیست

وی درباره امکان دست‌ساز بودن این ویروس گفت: ویروس‌ها می‌توانند به صورت طبیعی جهش بزرگ داشته باشند اما از طرفی امکان دست‌ساز بودن این ویروس‌ها محال نیست. امروز این ویروس ناشناخته است و ما نیازمند زمان بیشتری برای مطالعه ژنوم ویروس هستیم.

*30 درصد مبتلایان علائم ندارد

وی افزود: شواهدی هست که می‌گوید با گرم شدن هوا از شیوع کرونا جلوگیری می‌شود اما این نظر قطعی نیست و باید تحقیقات لازم انجام شود ولی قطعی نمی‌توان گفت گرمای هوا بر کاهش رفتار این ویروس تأثیر دارد. افرادی که علائمی ندارند و مورد غربالگری قرار نمی‌گیرند نمونه دادن و آزمایش دادن برایشان هیچ نفعی ندارد. اما افرادی که مشکوک هستند در سیستم دولتی نمونه از آنها دریافت می‌شود و نمونه به آزمایشگاه‌ها ارسال می‌شود و این طور نیست که افراد بخواهند مستقیم به آزمایشگاه‌ها مراجعه کنند.

رئیس انستیتو پاستور ایران درباره هزینه تست‌ها گفت: تمامی هزینه برای دریافت نمونه و اعلام نتیجه آن کاملاً رایگان است و این روند در بخش دولتی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: افرادی که علائم ندارند حدود ۳۰ درصد افراد جامعه را تشکیل می‌دهند که ما از طریق راه‌های مختلف به دنبال شناسایی آنها هستیم، این افراد معمولاً بعد از دو یا سه هفته منفی می‌شوند ولی در این بازه زمانی می‌توانند بیماری را انتقال دهند.  بیشترین راه انتقال ویروس کرونا فرد به فرد است و از طریق هوا و آب امکان انتقال ویروس خیلی ضعیف است.