آیا «قهرمانی» در فوتبال ایران «مهندسی» می‌شود؟/ این بار پرسپولیس!

گروه ورزشی الف،   3990111009 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سالهاست که رقیبان تیمی که در راه قهرمانی گام برمی دارد تیم مدعی را متهم به دخالت در اموری می کنند که زمینه قهرمان شدن آنها را فراهم کند. در فصل نوزدهم لیگ برتر «پرسپولیس» سوژه شده است.

آیا «قهرمانی» در فوتبال ایران «مهندسی» می‌شود؟/ این بار پرسپولیس!
 
 

رقابت‌های لیگ برتر فصل جاری فوتبال ایران در حالی به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایستگاه بیست و یکم توقف کرد که پرسپولیس با ۴۷ امتیاز و اختلاف ۱۰ امتیازی خود با تیم‌های دوم و سوم جدول از شانس زیادی برای تکرار قهرمانی و رسیدن به پوکر در کسب جامِ لیگ برتر ایران برخوردار است.

سپاهان اصفهان و تراکتور تبریز در حالی هم امتیاز یکدیگر در رده‌های دوم و سوم جدول ایستاده اند که در دیدارهای روبرو با سرخ‌ها در نیم فصل دوم، سه امتیاز را به شاگردان یحیی گل محمدی تقدیم کردند تا در ادامه بازی‌ها منتظر لغزش صدرنشین فعلی باشند.

با این حال قهرمانی احتمالی پرسپولیس در فصل جاری، از سوی برخی مسئولان و هواداران رقیب شائبه‌هایی را در خصوص احتمال مهندسی در کسب جام توسط این باشگاه ایجاد کرد که برای چند هفته‌ای همه چیز را تحت تأثیر خود قرار داد.

محمدرضا زنوزی مالک متمول تراکتور تبریز نخستین فردی بود که اتهام مهندسی در بازی‌های لیگ برتر را به پرسپولیس و مجموعه فوتبال ایران نسبت داد. او بازی نکردن سپاهان مقابل پرسپولیس و به تبع آن اعلام رأی سه بر صفر به سود سرخپوشان را فراتر از مهندسی دانست و به آن ایراد وارد کرد.

از دیدگاه زنوزی، نشریات و رسانه‌ها نیز در هندسه قهرمانی پرسپولیس نقش دارند. او که خود مالکیت دو باشگاه تبریزی در لیگ برتر را بر عهده دارد معتقد است اگر این موضوع تخلف محسوب می‌شود وزارت ورزش نیز با داشتن دو باشگاه استقلال تهران و پرسپولیس، قانون را نقض کرده است.

اتهام مهندسی مسابقات لیگ برتر در فصل جاری در حالی از سوی مالک این باشگاه مطرح شده که ساکت الهامی سرمربی تراکتور و حتی برخی بازیکنان این تیم نظیر احسان حاج صفی نیز آن را طور دیگری مطرح کرده اند.

برخی دیگر از مسئولان و هواداران تیم‌های مختلف دیگر هم این اتهام را به باشگاه پرسپولیس نسبت داده اند. اتفاقی که البته سالهاست در فوتبال ایران رخ می‌دهد و هر تیمی که به سمت قهرمانی می‌رود مورد چنین اتهاماتی قرار می‌گیرد. این امر در مورد سپاهان و قهرمانی‌هایی هم که داشت مطرح شد.

مرتضی اسدی کاپیتان پیشین تراکتور تبریز، درباره این موضوع گفت: من سال‌ها در فوتبال ایران بازی کرده ام و الان هم مربی هستم. به جرأت می‌توانم بگویم سیستم داوری فوتبال ایران کمترین ایراد را دارد. آنها شرافت دارند و نمی‌توان بابت اشتباهات کاملاً سهوی در زمین بازی، آنها را متهم به تبانی کرد.

وی درباره ادعای اعضای تیم فوتبال تراکتور مبنی بر مهندسی بازی‌ها برای قهرمانی هر چه راحت تر پرسپولیس تاکید کرد: این موضوع شامل دو بخش است. اول اینکه باید دید پرسپولیس چه نتایجی را گرفته است و عملکرد فنی این تیم با وجود رفتن برانکو و تغییر دوباره سرمربی اش در لیگ برتر چطور است.

اسدی افزود: قطعاً عملکرد پرسپولیس خیلی خوب بوده است و هیچ خرده‌ای به آن نمی‌توان گرفت.

او ادامه داد: موضوع دیگر این است که واقعاً بازی‌های تیم‌های پرطرفدار که همیشه ورزشگاه آنها پر از تماشاگر است را باید در نظر گرفت. نباید داوران جوان که در مقابل چشمان حداقل ۴۰ هزار نفر قرار می‌گیرند را در چینش تیم‌های پرطرفدار قرار داد. آنها نیاز به تجربه دارند تا بتوانند بازی تیم‌های بزرگ را سوت بزنند.

پیمان صاحب جمعی مربی سابق تراکتور نیز در این باره گفت: قطعاً هیچ جای فوتبال ایران نظم خاصی ندارد که حالا بتوان برای قهرمانی در آن هم مهندسی کرد. من معتقدم فوتبال ایران بسیار سالم‌تر از لیگ‌های آفریقایی و حتی آمریکای جنوبی است.

وی تصریح کرد: انگ مهندسی نتایج لیگ برتر را به هیچ تیمی نمی‌توان وارد کرد. قهرمانی هر باشگاهی در لیگ برتر ایران پاک است.

صاحب جمعی درباره ادعای زنوزی مالک تراکتور افزود: به نظرم این تیم باید دنبال واکاوی تصمیمات اشتباه مدیریتی خود بگردد نه اینکه بقیه را مقصر کند.

صحبت‌هایی که پیشکسوتان پرسپولیس نیز در گفتگوهای جداگانه خود با خبرنگار مهر، روی آن تاکید داشتند.

ناصر ابراهیمی مربی پیشین پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران گفت: برخی افراد خرج می‌کنند و حرف‌های عجیب می‌زنند تا مطرح شوند. تراکتور تبریز و سپاهان اصفهان باشگاه‌های بزرگی هستند که اصالت دارند. نباید ریشه این باشگاه‌های پر هوادار را با صحبت‌های اینچنین خشکاند.

وی افزود: مدیریت فوتبال ایران بی در و پیکر است اما شرافت عوامل هر بازی هیچ ابهامی ندارد تا بتوان نتایج و حتی قهرانی در لیگ برتر را زیر سوال برد.

صحبت‌هایی که نشان می‌دهد فوتبال ایران فارغ از هرگونه سو مدیریت‌ها و اشتباهات سهوی بازیکنان و مربیان خود سلامت است و هندسه‌ای برای ناپاکی در مسیر تصاحب جام وجود ندارد.