علیرضا رحیمی: بخش قابل توجهی از درخواست ۵ میلیارددلاری ایران از صندوق بین المللی پول موافقت شد

گروه سیاسی الف،   3990108111 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

علیرضا رحیمی نماینده مجلس در توئیتی نوشت: «بابخش قابل توجهی ازدرخواست ۵ میلیارددلاری دکتر ظریف از صندوق_بین_المللی_پول موافقت شده است. تامین این رقم میتواند مقابله با ویروس کرونا درایران راسرعت بخشد.

مدیریت صحیح وتقویت نظارت برتوزیع منابع وامکانات موجود، مناطق مختلف ایران را بطور عادلانه دراین نبرد سلامت بهره مند می کند.»

به گزارش «انتخاب»، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرد که ایران روز 16 اسفند  برای مبارزه با ویروس کرونا از صندوق بین المللی پول درخواست کمک ۵ میلیارد دلاری کرده است.

او نوشت: «روز جمعه ۱۶ اسفندماه نامه‌ای به "خانم کریستالیناگئورگیوا" رئیس صندوق بین‌المللی پول نوشته و اعلام کردم بر اساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضاء از جمله ایران و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پرقدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق خواستار بهره‌مندی از "تسهیلات تامین مالی سریع، RFI "در حدود پنج میلیارد دلار می‌باشیم»

12 روز بعد در روز 28 اسفند، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که مذاکرات درباره اعطای تسهیلات ۵ میلیارد دلاری به ایران در جریان است.

امروز نیز رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش برای دسترسی به تأمین مالی سریع از صندوق بین المللی پول ، به عنوان حق قانونی و قطعی ایران، و پیگیری آزادسازی منابع ارزی بانک مرکزی ایران که به ناحق و با اعمال فشار دولت آمریکا، مسدود شده، اعلام کرد: «بحمدالله، پیگیریها درهر دو مورد تاکنون روند مثبتی داشته است.»

گفتنی است ایران تاکنون فقط یک بار در سال ۱۳۳۰ و بعد از مسائل اقتصادی و اجتماعی به‌وجود آمده پس از جنگ جهانی و کاهش درآمد‌های نفتی، واجد دریافت وام تشخیص داده شده بود.