نهی از منکر طلبه جهادی وسط کرونا

گروه فرهنگی الف،   3990108069 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رضا جعفری طلبه جهادگری که ۴ فرودین‌ماه جاری در هنگام ضدعفونی کردن معابر به دلیل امر به معروف و نهی از منکر، از سوی یکی از افراد شرور منطقه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناحیه چشم دچار آسیب شده است احیای این امر واجب شرعی را مثل کمک به هموطنان در روزهای کرونایی واجب می‌داند.  

به گزارش فارس؛ حجت الاسلام رضا جعفری مبلغ مدارس امین در استان تهران در محله تختی منطقه ۱۲ ساکن است. این طلبه جوان پس از ورود ویروس کرونا به کشورمان در راستای اقدامات پیشگیرانه از شیوع آن به همراه جهادگران طلبه دانشجو به گندزدایی و ضدعفونی کردن معابر در سطح شهر پرداختند.

دوشنبه شب ۴ فروردین که مثل شب‌های دیگر مشغول ضدعفونی معابر بودند اتفاقی رخ می‌دهد که حجت الاسلام جعفری برای احیای واجب فراموش شده «امربه معروف و نهی از منکر» جان خود را به خطر می‌اندازد.

پس از این اتفاق در ملاقات با این مبلغ حوزه علمیه گفت‌وگویی انجام دادیم که از نظرتان می‌گذرد:

ابتدا در مورد جزئیات این حادثه‌ تلخ در حین کار جهادی توضیح بدهید؟

از۵ اسفند تا شبی که این اتفاق افتاد مشغول ضدعفونی معابر بودیم که دوشنبه چهارم فروردین حدود ساعت ۱۱ شب هنگام گندزدایی صحنه دلخراشی را مشاهده کردم.

خانمی که چادری نبود ولی با پوشش معمولی و نسبتاً محجبه در حال عبور از محله بود که راننده یک خودرو ۲۰۶ و تک سرنشین برای این خانم مزاحمت ایجاد کرده و خانم هم ناراحت بود.

با دیدن این صحنه بسیار ناراحت شدم و تصور کردم خواهر خودم است و گفتم باید کاری را بکنم که اگر خواهر خودم اینجا بود انجام می‌دادم لذا جلو رفته و به فرد مزاحم تذکر دادم که با وقاحت تمام گفت:«به تو چه ربطی دارد، من بچه همین محله هستم.»

در ادامه از ماشین پیاده شد و به سمت من آمد و ناگهان با چاقویی که در دست داشت و من در تاریکیشب متوجه آن نشدم به چشم من ضربه زد که خدا را شکر به چشمم آسیبی نرسید اما پلکم مقداری آسیب دید که شش بخیه و زیر چشمم ۳ بخیه خورده و کاسه چشمم شکسته است که پزشکان گفتند اگر تا ۲۰ روز خوب نشد باید عمل جراحی کنیم.

چرا شب‌ها برای گندزدایی معابر می‌روید؟

حضرت آقا فرمود ویروس کرونا جنگ بیولوژیکی است و این امر بر همه واجب بود که در این جهاد شرکت کنیم چون اگر یک نفر مبتلا شود به دیگران انتقال می‌دهد و همه جا پخش می‌شود لذا چون شهروندان در معرض بیماری بودند، بنابه فرموده رهبر معظم انقلاب بر خودمان واجب و تکلیف شرعی دانستیم که به همراه دانشجویان و طلبه‌هایی که در امور فرهنگی مشغول هستیم شب‌ها شروع به گندزدایی کنیم.

در کنار ضدعفونی یک طرح دیگر نیز راه‌اندازی کردیم که در این طرح افراد سالمند، بیمار و کسانی که بیرون رفتن برایشان مشکل است و توان خرید ندارند با ما تماس می‌گیرند و طلبه دانشجوهای جهادی خرید این افراد را انجام می‌دهند و درب منزل تحویل می‌دهند.

روزانه مردم زیادی از کنار چنین اتفاقاتی مثل مزاحمان نوامیس رد می‌شوند شما هم می‌توانستید رد شوید و چه نیازی بود برخورد کنید و اگر واکنشی نشان نمی‌دادید چیزی از شما کم می‌شد؟

قطعاً چیزی از ما کم می‌شد و غیرت ما می‌مُرد. بی‌تفاوت رد شدن در این مسائل بی‌غیرتی محض است و وقتی حس کردم این خانم به کمک نیاز دارد بر خودم تکلیف شرعی دانستم حتماً بروم کمک کنم.

آخرین سال تحصیلی را با شهید علی خلیلی(شهید امربه معروف) باهم گذراندیم که هنوز صحبت‌هایش را فراموش نکرده‌ام. رفیق من جان خود را در راه امر به معروف و نهی از منکر داده اگر من بی‌تفاوت بودم مدیون امثال علی خلیلی می‌شدم لذا به خاطر غیرتم و بخاطر پایمال نشدن خون شهید خلیلی نمی‌توانستم بی‌تفاوت باشم.

برخورد خانم پس از این اتفاق چه بود؟

من آن خانم را نمی‌شناسم و بعید می‌دانم او هم بداند من کجا هستم؛ در آن لحظه خیلی متأثر شده بود فقط پس از وارد شدن ضربه از من عذرخواهی کرد و گفت ای کاش چیزی نمی‌گفتید.

اگر دوباره چنین اتفاقی بیفتد و با چنین صحنه‌ای مواجه شوید چه برخوردی خواهید کرد؟

من در بیمارستان پس از خارج شدن از اتاق عمل امربه معر‌‌وف را شروع کردم و اگر دوباره در خیابان چنین اتفاقاتی ببینم قطعاً بازهم امر به معروف و نهی از منکر می‌کنم چون وظیفه شرعی، اخلاقی و اجتماعی است.

خیلی از اطرافیان به من گفتند مگر ما می‌توانیم کل جامعه را درست کنیم که من پاسخ دادم ما به سهم خودمان اثرگذار هستیم.

این دخالت در کار دیگران نیست؟

آیا درست است در مورد بیماری کرونا مردم و مسؤولان بگویند به ما چه ربطی دارد و بی خیال باشند؟ همه باید کمک کنند در این امر دخالت کنند تا کرونا را شکست دهیم. در مورد امر به معروف نیز همین بوده و باید این واجب را که وظیفه مسلمین است، انجام دهیم و پیش ببریم. اگر ما جلو نرویم بچه‌های ما این صحنه‌ها را می‌بینند و یاد می‌گیرند و در جامعه بی‌بندوباری پیش می‌آید که یکی از دلایل آن این است که گفته می‌شود «عیسی به دین خود موسی به دین خود» که این ضرب المثل به نظر من درست نیست.

صحبت پایانی؟ آیا آرزویی دارید؟

خطاب به سلبریتی‌ها می‌گویم اگر واقعاً دلسوز مردم هستید و دغدغه مردم را دارید بیایید در میدان عمل و کار کنید نه اینکه فقط حرف بزنید و خطاب به مسؤولان می‌گویم حاج قاسم وار مدیریت کنید. شهید سلیمانی در سیل، زلزله، سوریه و تمام بحران‌ها در میدان عمل بود و از وسط میدان کارها را مدیریت می‌کرد که اگر مجریان اینگونه مدیریت کنند حضرت آقا هیچ غصه‌ای نخواهد داشت.آرزویم نیز دیدار رهبر معظم انقلاب از نزدیک است.