حریرچی: جدا سازی اجتماعی و غربالگری عمومی دو رویکرد مدیریت بحران کروناست

گروه سلامت الف،   3990108005 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون کل وزارت بهداشت گفت: رویکرد فاصله اجتماعی (Social Distance) و غربالگری غیر حضوری برای شناسائی افراد علامت دار، پی گیری، تشخیص، جداسازی و درمان افراد مبتلا و شناسائی و مراقبت از اطرافیان بیماران مهمترین رویکرد نظام سلامت برای کاهش تبعات این همه گیری است.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در سفر به زاهدان و در استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بخشی از عقب افتادگی های استان در زمینه زیر ساخت های توسعه و از جمله بخش بهداشت و درمان جبران شده و برای  کاهش بیشتر فاصله استان با نقاط برخوردار کشور همچنان باید تلاش و سرمایه گذاری کنیم.

وی اذعان کرد: اگر در سال 1392 به ما می‌گفتند که تمام مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستائی استان پزشک داشته باشند و یا باید در استان 170 تخت مراقبت ویژه داشته باشیم بیشتر شبیه به رویا و آرزو بود امّا خوشبختانه الان تمام این اتفاقات محقق شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: بخش درمان در انتهای زنجیره ابتلاء به کرونا قرار دارد و در صورت ابتلاء گسترده، تعدادی مرگ و میر خواهیم داشت و به همین دلیل لازم است تا توجه بیشتری به موضوع پیشگیری و قطع چرخه انتقال بیماری داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر منابع محدود اجتماعی، انسانی و مادی خود را صرفا به بخش درمان معطوف نمائیم آسیب های سنگینی را متحمل می شویم و این در حالی است که اگر همان منابع را صرف قطع چرخه انتقال ویروس در جامعه کنیم و با تغییر در سبک زندگی اجتماعی میزان ابتلاء را کاهش دهیم میزان تاثیر گذاری اقدامات خود را چند صد برابر خواهیم کرد.

دکتر حریرچی گفت: ما نمی توانیم به صورت منفعلانه منتظر ایجاد ایمنی نسبی همگانی بعد از گرفتار شدن 70 تا 80 درصد از جمعیت باشیم چون در این صورت تبعات انسانی و خسارت های اقتصادی اجتماعی زیادی را متحمل خواهیم شد، برای موفقیّت در اجرای جداسازی اجتماعی نیاز به مداخلات جدّی با محوریت دستگاه های اجرائی و با مشارکت عمومی همه شهروندان داریم.

وی ادامه داد: در شرایطی که ویروس کووید-19 به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و تاکنون منجر به مرگ بیش از 2000 نفراز هموطنانمان شده است، برگزاری مراسم عروسی و مسافرت نوروزی و دید و بازدید عید هیچ توجیه عقلی و منطقی ندارد و باید آموزش و اطلاع رسانی عمومی را به شکلی انجام دهیم که مردم حتی در صف نانوائی هم با فاصله حداقل یک و نیم متر از هم بایستند.  

وی گفت: با وجود بروز 11 مورد مرگ در بین افراد کرونا مثبت در استان سیستان و بلوچستان شرایط به گونه ایست که اگر به همین شکل در ارائه خدمات پیشگیرانه و درمانی، مدیریت متمرکز استانی و همکاری مردم پیش برویم آسیب های کمتری را خواهیم دی، این در حالی است که اگر فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم رعایت نشود، مسافرت ها ادامه یابد، موضوع بیماریابی و جداسازی بیماران به درستی انجام نگردد و یا مدیریت گذرگاه های مرزی به درستی انجام نشود مردم استان با مشکلات متعددی رو برو خواهند شد و حتی سلامت عمومی کشور هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و این موضوع در صورت وقوع همه گیری در کشورهای همسایه جدّی تر خواهد شد.

معاون کل وزارت بهداشت یادآورشد: موضوع دومی که باید با جدیّت توسط مجموعه اجرائی استان مورد توجه قرار گیرد جداسازی بیماران است. با توجه به اینکه بیماران تا 14 روز پس از شروع درمان قدرت آلودگی کنندگی دارند موضوع جداسازی این افراد از سایر اعضاء جامعه و خانواده حتما باید رعایت شود و چون تعداد کمی از خانواده ها شرایط رعایت کامل این جداسازی را در منازل خودشان دارند، راه اندازی نقاهتگاه های غیر بیمارستانی نقش شایان توجهی در حفاظت از سلامت اعضاء خانواده و قطع چرخه انتقال ویروس در جامعه داردو  علاوه بر این ردیابی ارتباطات افراد مبتلاء وشناسائی کسانی که به دلیل ارتباط با این افراد در معرض خطر هستند نیز از دیگر اقداماتی است که می تواند به پیشسگیری از بروز موارد جدید در جامعه کمک کند و در واقع قرنطینه واقعی نیز همین پی گیری و شناسائی افراد مبتلا و یا در معرض خطر آلودگی است.