آغاز آموزش کاروان‌های حج تمتع از ۱۵ فروردین‌ماه

گروه اجتماعی الف،   3990105059

سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت با بیان اینکه آموزش کاروان‌های حج تمتع از ۱۵ فروردین‌ماه آغاز می‌شود، گفت: با توجه به شیوع کرونا در کشور و لزوم عدم خروج از منازل، سعی داریم آموزش‌های حج را به صورت غیرحضوری برگزار کنیم.

به گزارش فارس، نام‌نویسی حج تمتع سال ۹۹ از نهم اسفندماه از طریق سامانه رزرو سازمان حج و زیارت آغاز شد که در مرحله نخست دارندگان فیش حج تمتع تا پایان فروردین ۸۶ در اولویت نام‌نویسی برای تشرف به حج تمتع بودند و از ۲۱ اسفندماه نیز دارندگان فیش‌های حج تمتع تا نیمه اردیبشهت ۸۶ به عنوان زائران ذخیره امکان نام‌نویسی داشتند که تا پایان سال گذشته حدود ۵۰ هزار زائر اقدام به نام‌نویسی برای تشرف به حج تمتع سال ۹۹ کردند.

همچنین با توجه به اهمیت جلوگیری از شیوع کرونا، سازمان حج و زیارت پرداخت هزینه حج تمتع را به صورت غیرحضوری برنامه‌ریزی و مهلت ۷۲ ساعته برای ثبت‌نام قطعی و تحویل گذرنامه به مدیر کاروان‌ها را لغو کرد، به طوری که مقرر شد مدیران کاروان‌ها در زمان تعیین شده به زائران زمان تحویل مدارک را اعلام کنند تا از تجمع خودداری شود.

همچنین در جلسه نشست شورای مدیران بعثه مقام معظم رهبری حجت‌الاسلام سیدحسین رکن آبادی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری اعلام کرد: آموزش زائران کاروان‌های حج تمتع از ۱۵ فروردین ماه آغاز خواهد شد.

پس از اعلام مسؤولان بعثه مقام معظم رهبری درباره برگزاری آموزش‌های زائران کاروان‌های حج تمتع، شیوع ویروس کرونا در بین زائران خانه خدا موجب نگرانی برخی از خانواده‌ها شد.

بر همین اساس، اکبر رضایی سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به برنامه‌ریزی برای برپایی حج تمتع سال ۹۹، اظهار داشت: تاکنون بسیاری از ظرفیت کاروان‌های حج تمتع امسال تکمیل شده و حدود ۳۰ درصد ظرفیت‌ها باقی مانده است.

وی با بیان اینکه در صورت عدم تکمیل ظرفیت کاروان‌ها از نیمه فروردین‌ماه اولویت‌های دیگری برای اعزام به حج تمتع اعلام می‌شود، گفت: آموزش کاروان‌های حج تمتع از ۱۵ فروردین‌ماه آغاز می‌شود که البته با توجه به شیوع کرونا در کشور و لزوم عدم خروج از منازل، سعی داریم آموزش‌های حج را به صورت غیرحضوری برگزار کنیم.

رضایی با اشاره به اینکه در صورت مهار نشدن کرونا تا روزهای آینده به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس جلسات آموزشی زائران خانه خدا به صورت غیرحضوری یا از طریق رسانه ملی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که شرایط برای برگزاری جلسات حضوری مهیا نباشد، آمادگی داریم که این جلسات برای زائران از صداوسیما آموزش داده شود.

، امسال ۸۷ هزار و ۵۰۰ ایرانی به حج تمتع مشرف می‌شوند که البته اعزام زائران به حج تمتع برخلاف برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی برقرار است و طرف سعودی با وجود تعطیلی عمره، درباره حج تمتع تصمیم جدید اتخاذ نکرده است