درخواست تعدادی از قانونگذاران آمریکایی برای کاهش تحریم‌های ایران

گروه سیاسی الف،   3990105040

تعدادی از قانونگذاران آمریکایی با ارسال نامه‌ای به وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری این کشور، خواستار کاهش تحریم‌های ایران در بحبوحه شیوع کرونا شدند.

به گزارش فارس، بعد از انتقادات شدید مسئولان جمهوری اسلامی ایران و برخی مقامات بین‌المللی از تاثیر منفی تحریم‌های ایالات متحده بر توانایی ایران برای مقابله با ویروس «کووید۱۹»، تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا خواستار کاهش تحریم‌ها علیه تهران شدند.

این نامه که توسط سناتورها «برنی سندرز»، «الیزابت وارن»، «اِد مارکی» و شش نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از جمله «الکساندریا اُکاسیو-کورتز»، «باربارا لی» و «ایلهان عمر» امضا شده، برای «مایک پامپئو» وزیر خارجه و «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری این کشور ارسال شده است.

در ابتدای این نامه با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان تهدیدی جدی برای آمریکا حساب می‌شود، آمده است: «اعتقاد داریم تلاش بسیار بیشتری برای مهار و درمان کروناویروس در ایران نیاز است».

نویسندگان این درخواست، تاکید کردند که تحریم‌های فراگیر آمریکا به بخش بهداشت و درمان ایران صدمه زده و توانایی آن برای وارد کردن تجهیزات پزشکی و تولیدات دارویی از کشورهای غربی را محدود کرده است.

در این نامه ضمن اشاره به گزارش نهاد موسوم به دیدبان حقوق بشر در اکتبر ۲۰۱۹ درباره اثر تحریم‌های آمریکا بر بخش بهداشت و درمان ایران، آمده است: «کارزار فشار حداکثری آمریکا، توانایی شرکت‌های ایرانی برای تامین مالی واردات [کالاهای] انسانی از جمله داروهای حیاتی و تجهیزات پزشکی را شدیداً مختل کرده است. با این همه محدودیت و تحریمی که صنعت پزشکی ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، توانایی آن برای خرید سریع تجهیزات و تطبیق خود برای شرایط متغیر در عرصه مبارزه با این پاندمی [کرونا] محدود شده است».

امضاکنندگان این درخواست، به پامپئو و منوشین هشدار دادند که تحریم‌های آمریکا با هدف گرفتن تمام اقتصاد کشوری که باید نیازهای ۸۰ میلیون نفر را تامین کند، وضعیت را برای ایرانی‌ها جهت خرید کالاهای اساسی و بقا در شرایط شیوع ویروس کرونا دشوارتر کرده است.

قانونگذاران آمریکایی در این نامه ضمن ابراز نگرانی عمیق از تحریم‌های جدید آمریکا بر ایران در تاریخ هجدهم مارس (+)، تصریح کردند: «چنین تصمیمی در بحبوحه وخامت بحران [کرونا] هم کوته‌بینانه و هم سنگ‌دلانه است. در همان روز، بریتانیا هم به دیگر کشورهای جهان در حمایت از کاهش تحریم‌ها پیوست».

در ادامه این نامه پیشنهاد شده است: «کاهش تحریم‌ها [بر ایران] باید شامل بخش‌های بزرگ اقتصاد ایران، از جمله بخش‌های مؤثر بر صنایع غیرنظانی، نظام بانکی ایران و صادرات نفت شود و لازم است تا زمانی که متخصصان درمانی معتقد به تداوم بحران [کرونا] هستند، ادامه داشته باشد. عدم توفیق در انجام چنین کاری، خطر ایجاد ممانعت در رسیدن کالاهای انسانی مهم به مردم ایران و قرار دادن آنها در شرایط بهداشتی و اقتصادی خطرناک‌تر است».

پیشتر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا، افراد بی‌گناه را در ایران به کام مرگ می‌کشاند، از کشورهای مختلف خواست به پویش نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بپیوندند.

بر اساس آمار زنده قرار گرفته روی سایت «ورلداُمتر»، ویروس جدید کرونا تا کنون ۳۸۳۲۴۲ نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و ۱۶۵۸۵ نفر را نیز به کام مرگ کشانده است.