پشت پرده شایعات تلگرامی عليه سپاه /دليل برگزاری جلسات روحانی در مجموعه سعدآباد/پاسخ به خیال پردازی‌ها درباره سيد احمد خمينی

گروه سیاسی الف،   3981226069 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

پشت پرده شایعات تلگرامی عليه سپاه /دليل برگزاری جلسات روحانی در مجموعه سعدآباد/پاسخ به خیال پردازی‌ها درباره سيد احمد خمينی

آخرین آمار رسمی کرونا در ایران

 کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا، در ایران اظهار کرد: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی،  ۱۰۵۳ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به  ۱۴۹۹۱ نفر افزایش یافت.

او گفت: متاسفانه از بین بیماران جدید شناسایی شده، ۱۲۹ نفر جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان بیماری کووید ۱۹ در کشور تا امروز (۲۶ اسفند ۹۸) به ۸۵۳ نفر رسید.

جهانپور بیان کرد: خوشبختانه تا کنون ۴۹۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته و از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

بيشتر بخوانيد:

ترخیص ۴۹۹۶ بیمار/ تعداد مبتلایان ۱۴۹۹۱ نفر و فوتی‌ها ۸۵۳ مورد

***

آمارها و ارقام روند مبارزه با بیماری کرونا امیدوارکننده است

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که همزمان استانداران سراسر کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس در آن مشارکت و حضور داشتند، با بیان اینکه برای پیروزی بر این ویروس خطرناک، بسیج عمومی و تلاش جمعی و همگانی ارزشمندی شروع شد و ادامه می یابد، گفت: وزارتخانه های بهداشت و کشور از فردا در خروجی های جاده هایی که اعلام می کنند، مردم را از لحاظ تب سنجی کنترل خواهند کرد.

بيشتر بخوانيد:

روحانی: مقامات دولتی تعطیلاتی در ایام عید نخواهند داشت

***

درگذشت نماینده مجلس خبرگان به دلیل کرونا

آیت الله سید هاشم بطحائی گلپایگانی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری سحرگاه دوشنبه درگذشت. وی از دو روز گذشته به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان شهید بهشتی قم بستری شده بود.

بيشتر بخوانيد:

آیت‌الله سید هاشم بطحائی درگذشت

***

آزادی ۸۳ هزار نفر در زمان کوتاه حرکت جهادی همکاران قضایی بود

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در آخرین جلسه شورای عالی قوه قضاییه در سال ۹۸ با تأکید بر این که امروز تقویت بخش دفاع بیولوژیک کشور آمادگی برای پدافند غیرعامل در این حوزه ضرورتی اجتناب ناپذیر است، افزود: یقین داریم حضور نیرو‌های مسلح در کنار دولت و مردم مانند همه عرصه‌ها منشاء برکات زیادی خواهد بود، جلوه‌های ماندگاری را به نمایش خواهد گذاشت و گشایش جدی در امور ایجاد خواهد کرد.

بيشتر بخوانيد:

رئیسی: تقویت توان دفاع بیولوژیک کشور ضروری است

***

ویروس کرونا و چالش طب سنتی و شبه‌علم

مهدی زارع عضو وابسته فرهنگستان علوم در شرق نوشت: این روز‌ها که کشور درگیر مسئله ویروس کرونا است، هرروز در بعضی فروشگاه‌هایی که گیاهان دارویی می‌فروشند، اطلاعیه‌ای بر شیشه مغازه نصب می‌شود که «شربت کرونا رسید»، یا «دخان کرونا برای درمان ویروس کرونا رسید». این دارو‌ها همگی به‌عنوان طب سنتی عرضه می‌شوند.

در پنج سال اخیر تعداد این نوع فروشگاه‌ها، در محدوده‌ای که نگارنده در تهران زندگی می‌کند حدود پنج برابر افزایش یافته است. ظاهرا این کسب‌و‌کاری بسیار پررونق است و تأسف‌بار آن است که این رونق کسب‌وکار در کنار رونق مغازه‌های فروش توتون، تنباکو، قلیان و سیگار است! این نوع فروشگاه‌ها به ظاهر به محل عرضه درمان درد‌های بی‌درمان مردم تبدیل شده‌اند...

 استیو جابز (بنیان‌گذار شرکت اپل و مخترع گوشی‌های تمام لمسی آیفون) در سال ۲۰۰۹ به سرطان مبتلا شد، ولی برای درمان بیماری‌اش از طب سنتی استفاده کرد و عمل جراحی‌اش را برای ۹ ماه عقب انداخت؛ تأخیری که به عامل مرگ سازنده «اپل» در نیمه اکتبر ۲۰۱۱ تبدیل شد. این بی‌اعتمادی رئیس و بنیان‌گذار فقید یکی از مدرن‌ترین شرکت‌های فناوری دنیا به پزشکی مدرن، نمونه و شاخص بحرانی است که در سرتاسر دنیا به‌ویژه ایران چند سالی است ظاهر شده{است}.

***

مديريت قاطع عليه كرونا

مسعود پزشكيان در روزنامه اعتماد نوشت: روزهاي آخر سال با مشكل و معضلي به نام كرونا دست به گريبان هستيم؛ مشكلي كه امروز همه جهان و جهانيان را درگير خود ساخته اما از همان روز نخست كه نخستين موارد اثبات شده ابتلاي شهروندان ايراني به ويروس كرونا اعلام شد، صحبت بر سر قاطعيت در مسير مقابله با اين ويروس ناخوانده بود...

امروز نوبت آن است كه همه اركان سياسي با تمام توان و تحت يك فرماندهي وارد ميدان شوند؛ در غير اين صورت نمي‌توان انتظار داشت اتفاق خوبي رخ دهد... امروز بايد رصد را خانه به خانه انجام دهيم و با تمام توان فعال شويم. بايد مردم را در اين روند از بين بردن كرونا مشاركت دهيم تا در صحنه باشند. چه ‌بسا شرايط امروز حساس‌تر از شرايط كشور در دوران جنگ تحميلي باشد. بنابراين شايد امروز مهم‌ترين پيام به مردم و كشور اين است كه توصيه‌ها را جدي بگيريم و در خانه بمانيم؛ اگر اين اتفاق رخ بدهد، عيد ما عيد خواهد بود؛ و گرنه اين ويروسي كه با ميكروسكوپ هم مشكل مي‌توان آن را ديد، عيد ما را به عزا تبديل خواهد كرد.

***

زباني كه مو در آورد

عباس عبدي در روزنامه اعتماد نوشت: ... بخشي از ناكارآمدي‌ها وجود دارند كه با هيچ منطقي نمي‌توان آنها را ناديده گرفت يا به سادگي از كنارش گذشت. بزرگ‌ترهاي ما هنگامي كه بچه بوديم و حرفي را بارها مي‌زدند و گوش نمي‌داديم مي‌گفتند « زبان‌مان مو درآورد». حالا قضيه دولت‌هاي ايران است؛ اين دولت و آن دولت يا دولت و بخش‌هاي ديگر حكومت هم ندارد....نه فقط كرونا، بلكه در زلزله، سيل، تنش در روابط خارجي و سقوط هواپيما، افزايش قيمت بنزين، اعتراضات بعد از آن در همه موارد ضعف شديد اطلاع رساني را شاهديم. چه بايد كرد؟

۱- اول اينكه در هر حادثه‌اي بلافاصله بايد سخنگوي اصلي آن رويداد معلوم شود. هيچ شخص ديگري نمي‌تواند به جز او مواضع رسمي را بيان كند...

۲- سخنگو بايد محتواي موضع خود را مكتوب ارايه كند...

۳- سخنگو يا همكارانش بايد همواره در دسترس رسانه‌هاي اصلي باشند...

***

نقد نحوه مديريت دولت در روزهاي كرونايي

وطن امروز در گزارشي با عنوان «نشسته در کاخ» نوشت: با وجود انتظارات جامعه از رئیس‌جمهور برای حضور مسؤولانه در مدیریت مقابله با کرونا، روحانی همچنان در سعدآباد با حفظ فاصله عجیب با حاضران یا از طریق ویدئوکنفرانس در برنامه‌های مربوط به مدیریت این بحران ملی حاضر می‌شود.

اين روزنامه مي نويسد: پروژه سیاسی ضدانقلاب برای هجمه به یک شهر مذهبی در ایران البته در کنار پروژه دوگانه‌سازی میان علم و دین یا طب مدرن با دین دنبال می‌شد؛ رویکردی که با طرح شبهات گسترده تلاش داشت موضوعاتی چون توسل و دعا را زیر سوال ببرد یا با استناد به برخی اقدامات مشکوک افراد متصل به طیف شیرازی، اصل مناسک دینی و مذهبی را به حاشیه براند.

وطن امروز در انتهاي گزارش مي نويسد: مشخص نیست روحانی که خود را عملا قرنطینه کرده، چرا با قرنطینه شهرها مخالفت می‌کند. فارغ از اینکه قرنطینه شهرها و مراکز خرید تا چه میزان بر کنترل ویروس کرونا موثر خواهد بود، انتظار می‌رود رئیس‌جمهور خود نیز از نسخه‌ای که برای سایر مردم می‌پیچد، پیروی کند.

بيشتر بخوانيد:

انتقاد وطن امروز از رییس جمهور در مدیریت کرونا

***

کنترل از راه دور/ رئيس‌جمهور روزهاي کرونايي را چگونه می‌گذراند؟

شرق نوشت:... يکي از پيشنهادها براي کنترل اين ويروس، قرنطينه بود که دولت و رئيس‌جمهوري زير بار آن نرفتند... روحاني در روزهايي که کرونا همه کشور را فرا گرفته، اجازه تعطيلي مراکز دولتي را نداد...با اين حال موج انتقاد به کم‌کاري رئيس‌جمهور و دولت کم نشد... هرچند فعاليت‌هاي روحاني در چند روز پايان سال براي مديريت و مقابله با کرونا بيشتر شده، اما بايد منتظر ماند و ديد آيا حجم انتقاد‌ها به او نيز کم مي‌شود؟ و آيا از عملکرد دولت در مدت شيوع کرونا راضي خواهند بود.

***

جلسات رئیس‌جمهور در ساختمان حافظیه برگزار می‌شود، نه کاخ سعدآباد

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور  روز دوشنبه در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: با توجه به اینکه در مجموعه پاستور سالن مناسبی برای برگزاری جلسات با پروتکل‌های خاص تعیین شده از سوی وزارت بهداشت وجود ندارد، اظهار کرد: ساختمان حافظیه دارای سالن جلسات مناسبی است که می‌توانیم با حفظ پروتکل‌های تعیین شده از جمله حفظ فاصله میان افراد، جلسات را در این مکان برگزار کنیم.

او ادامه داد: کاخ‌های سعدآباد در مجموعه‌ای دیگر و در مجاورت ساختمان حافظیه است که رئیس جمهور تنها در یکی از آن‌ها از روسای جمهور و مهمانان خارجی استقبال رسمی می‌کند.

***

تکذیب چند خبر درباره ایران با منشاء تیم‌های خبری منافقین

یک منبع آگاه با تکذیب چند خبر که طی روزهای گذشته در برخی رسانه های داخلی و خارجی و شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود، منشا تولید این اخبار را تیم خبری منافقین مستقر در شهر تیرانا در کشور آلبانی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، این منبع آگاه با اشاره به انتشار خبری با عنوان «قرنطینه تهران و اجرای حکومت نظامی توسط سپاه» خاطرنشان کرد: با بررسی‌های «مرکز مقابله با شایعات سایبری» مشخص شد که این خبر کذب بوده و هیچ تصمیمی مبنی بر قرنطینه تهران یا سایر شهرها در ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا اتخاذ نشده است.

وی افزود: همچنین برخی حساب‌های کاربری در توییتر در روزهای گذشته مدعی شدند که «یکی از سرداران مشهور سپاه ضمن ارتباط با عناصر موسوم به برانداز اعلام کرده که در صورت قیام مردمی، سپاه در حمایت از مردم به مقابله با نظام خواهد پرداخت»؛ این در حالی است که بعد از بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که حساب‌های کاربری مزدور وابسته به جریان سلطنت‌طلب از دی ماه و با هدف تولید و نشر شایعات و تشویش اذهان مردم راه اندازی شده‌اند، برای نخستین بار این خبر کذب را منتشر کرده است.

وی ادامه داد: شایعه دیگری که توسط مرکز مقابله با شایعات سایبری مورد بررسی قرار گرفت خبری با عنوان «قرار گرفتن ماسک‌های تولیدی کارخانجات بهداشتی در اختیار سپاه و خود داری سپاه از تحویل دادن این اقلام به وزارت بهداشت بود»؛ پس از بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که این ادعا کذب بوده و کلیه تولیدات ماسک کشور در اختیار وزارت صنعت معدن و تجارت قرار می‌گیرد تا از طریق وزارت بهداشت در مراکز مربوطه توزیع شود.

بر اساس گفته‌های این منبع آگاه طی روزهای گذشته حساب‌های کاربری توییتری و کانال‌های تلگرامی وابسته به منافقین مدعی شده‌اند که «قرار است سپاه برای جلوگیری از شورش منافقین در چهارشنبه سوری در کشور اجرای حکومت نظامی کند»؛ با بررسی‌های مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص گردید که این خبر کذب بوده و هیچ گونه طرحی مبنی بر حکومت نظامی در دستور کار نیروهای مسلح نیست.

***

کارنامه روحانی قابل دفاع نیست

عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با مهر درباره اولویت‌های دولت در سال ۹۹ گفت: با توجه به اتفاقی که در پایان امسال رخ داده و تمام دنیا از جمله کشور ما را تحت تأثیر خود قرار داده است؛ یعنی شیوع ویروس کرونا، به نظر من دولت قطعاً سال آینده نمی‌تواند در قبال برنامه ریزی های گذشته درست عمل کند.

وی همچنین گفت: فارغ از اینکه دولت و قوه اجرایی محدودیت‌هایی در حوزه اختیارات دارد یا نه، اما در مجموع دولت و قوه مجریه فعلی، به ویژه شخص آقای روحانی کارنامه قابل دفاعی ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: من معتقدم این بیماری در سه چهار ماه اول سال ۹۹ توسط دولت و سایر نهادهای حکومتی جمع خواهد شد اما به دلیل اینکه کشور در شرایط تحریم و سو مدیریت مسئولین به سر می‌برد، تبعات و عوارض اقتصادی، اجتماعی و معیشتی ناشی از کرونا بسیار جدی خواهد بود.

بيشتر بخوانيد:

عبدالله ناصری: دولت قطعاً سال آینده نمی‌تواند در قبال برنامه ریزی های گذشته درست عمل کند

***

روایت‌هایی در تأیید امانتداری حاج احمدآقا

روزنامه ايران نوشت: 25 اسفندماه سال 1373، 6 سال بعد از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، تلاش‌های گروه 30 نفره تیم پزشکی راه به جایی نبرد و دست تقدیر الهی چنین حکم کرد که روز 25 اسفند ماه دومین پسر امام خمینی(ره) در سن 49 سالگی دعوت حق را لبیک گفته…

مرحوم حاج احمد آقا در زمان مبارزات انقلابی امام خمینی(ره) نزدیک‌ترین همراه ایشان در خارج و داخل کشور بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم فرزند امام به عنوان امین ایشان همچنان عهده‌دار رتق و فتق امور دفتر رهبر کبیر انقلاب بود. همین نزدیکی البته چه بسا زمینه‌ساز برخی شائبه‌ها و حتی خیال پردازی‌های ناثواب (ناصواب) درباره ایشان بود. بخصوص بعد از رحلت امام خمینی در سال 68. بر همین اساس رابطه مرحوم حاج احمد آقا با آیت‌الله خامنه‌ای بعد از انتخاب به عنوان جانشین امام از سوی مجلس خبرگان رهبری واجد اهمیت است. کیفیت همین ارتباط بود که برخی خیال‌پردازی‌ها برای آینده انقلاب و تقلا برای شکاف‌افکنی بین نیروهای انقلابی را نقش بر آب کرد...

یکی دیگر از شائبه‌های مطرح شده از سوی برخی درباره حاج احمد آقا معطوف به همان نزدیکی و اعتماد مرحوم پدرشان به ایشان بود و اینکه سید احمد خمینی به عنوان معتمد رهبری وقت، در تصمیم‌های مرحوم امام (ره) تأثیرگذار بوده و فراتر از آن در برخی نامه‌های آن مرحوم هم دست می‌برده است!

سید مرتضی نبوی مدیر مسئول سابق روزنامه رسالت و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گویی با نشریه حریم امام به بیان خاطراتی از امام خمینی(س) و مرحوم حاج احمد آقا پرداخته است که بخش هایی از آن در ادامه به نقل از خبرآنلاين آمده است:

*{در پاسخ به این سوال که چرا آن زمان عده‌ ای شائبه اثرگذاری سید احمد ‌آقا بر تصمیمات امام را مطرح می‌ کردند؟}: در آن ایام افراد معاند و منافقی بودند که سعی می ‌کردند مواضع امام را به حاج احمد آقا نسبت دهند و می‌ گفتند ایشان به امام خط می ‌دهد. در حالی که به هیچ عنوان چنین چیزی صحت نداشت. خود من با توجه به ارتباطات نزدیکی که در دوره وزارت و روزنامه با ایشان داشتم، احساس می‌ کردم که حاج احمد آقا فدایی امام است. ایشان کاملاً امین و مورد وثوق پدر بود و بدون نظر ایشان کاری انجام نمی‌ داد و موضعی نمی‌ گرفت.

*آن زمان شایع شده بود که حضرت امام دستور داده روزنامه رسالت به جبهه نرود. ما این موضوع را از حاج احمد آقا پرسیدیم. ایشان فرمود:«چنین چیزی نیست.» بعدها متوجه شدیم که اصولاً فقط یکی دو روزنامه کیهان و اطلاعات را به جبهه می ‌فرستادند.

*{در پاسخ به این سوال که آن زمان برخی سیداحمد آقا را خط سومی می ‌نامیدند}: بله. اما خود من به ‌مرور، طی ارتباطاتم با ایشان متوجه شدم که حاج احمد آقا از خودش به شخصه استقلالی چیزی بیان نمی‌ کند. یعنی با نظر به رضایت حضرت امام، مطالبی از سوی ایشان عنوان می‌ شود. این ویژگی پس از رحلت امام روشن ‌تر شد و اظهارات صریح سید احمد ‌آقا روشن کرد که از صمیم قلب به ولایت فقیه معتقد است و حضرت امام علاوه بر جایگاه پدری، مرجع تقلید ایشان نیز هست.

***

اصولگرایان؛ پیروزی بهارستان و چالش‌های 1400

روزنامه خراسان نوشت: بدون شک نحوه عملکرد اصولگرایان دریک سال و نیم منتهی به دولت دوازدهم و ارائه یک کارنامه مطلوب به مردم ، تاثیر به سزایی در نقش آفرینی شورای ائتلاف در انتخابات آینده خواهد گذاشت؛ اتفاقی که اگر رخ ندهد و مجلس یازدهم با دولت روحانی وارد جنجالی بیهوده و حاشیه سازی شود  و از نیاز های اصلی مردم به خصوص در حوزه اقتصادی و معیشتی که شعار اصلی اصولگرایان در انتخابات 98 بود دور بماند، بدنه آرای اصولگرایان با ریزش مواجه و پیروزی آن ها در انتخابات ریاست جمهوری با اما و اگر همراه خواهد شد.

در این میان بعضی تحلیل گران معتقدند که شورای ائتلاف اصولگرایی با کنترل و نظارت بر رفتار نمایندگان راه یافته از این لیست، می تواند به این مهم دست پیدا کند...

البته این در حالی است که ائتلاف اصولگرایی از یکدستی و یک رنگی لازم برخوردار نیست و حضور طیف های مختلفی ازاصولگرایان سنتی، نواصولگرایان وجبهه پایداری قطعا کار نظارت را برای شورای ائتلاف سخت خواهد کرد.