انجام پروازها با ۲۰ درصد ظرفیت

گروه اقتصادی الف،   3981226042

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی، جزئیات نحوه حمایت از همه کسب و کارهای مرتبط با صنعت هوانوردی که از کرونا متضرر شده اند را تشریح کرد و گفت: پروازها با ۲۰ درصد ظرفیت در حال انجام است.

انجام پروازها با ۲۰ درصد ظرفیت

مرتضی دهقان در گفت‌وگو با مهر درباره برآورد میزان خسارات وارده به صنعت هوانوردی در پی شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: با توجه به اینکه این صنعت، به ارتباطات با دنیا وابسته است، میزان خسارات قابل برآورد نیست و به کل صنعت هوانوردی دنیا و به طور کلی حمل و نقل، زیان وارد شده است. به عنوان مثال می‌توان یکی از دلایل کاهش قیمت نفت در دنیا را کاهش تقاضای حمل و نقل دانست چون یکی از مهمترین موارد مصرف انرژی، بخش حمل و نقل است‌.

وی افزود: با زمین گیر شدن بسیاری از هواپیماها در دنیا مواجه شده‌ایم و در کشور ما نیز که همه ساله در این فصل سال با اوج تقاضای سفرهای هوایی مواجه بودیم، در حال حاضر پروازها با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت انجام می‌شود.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: این وضعیت صرفاً به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی محدود نیست و شرکت‌های هواپیمایی منطقه از جمله امارات و ترکیش ایر نیز با همین مشکل مواجه شده‌اند.

دهقان تصریح کرد: متأسفانه سایر زیرمجموعه‌ها یا فعالیت‌های اقتصادی وابسته به صنعت هوانوردی از قبیل شرکت‌های هندلینگ، خدمات فرودگاهی، تاکسی‌های فرودگاه، شرکت‌های کترینگ، شرکت‌های تعمیر و نگهداری هواپیما، غرفه داران فرودگاه‌ها و… نیز دچار خسارت شده‌اند.

معاون سازمان هواپیمایی در خصوص این موضوع که بخشنامه‌های برخی شرکت‌های هواپیمایی درباره دستورالعمل استرداد بلیت هواپیما به مسافران بدون کسر جریمه، محدودیت زمانی تا قبل از سفرهای نوروزی داشته و برخی ایرلاین‌ها، از مردم بابت کنسلی بلیت، خسارت کسر می‌کردند، تأکید کرد: قطعاً این بخشنامه‌های صادره از سوی ایرلاین‌ها باطل بوده و قابل انجام نیست چون کسی در آن مقطع زمانی در ابتدای اسفند فکر نمی‌کرد که این ویروس تا انتهای اسفند گریبانگیر مردم باشد؛ اما در حال حاضر همه شرکت‌های هواپیمایی در حال ابطال پروازهای نوروزی بدون کسر خسارت کنسلی هستند، ما هیچ ایرلاین داخلی نداریم که بلیت را با کسر خسارت، کنسل کند.

به گفته دهقان، مشکل برخی ایرلاین‌ها در حال حاضر کمبود نقدینگی است که سبب شده تا در بازگرداندن هزینه بلیت‌های کنسل شده با مشکل مواجه شوند، ولی اصل موضوع استرداد بلیت بدون کسر خسارت را همه ایرلاین‌های ایرانی پذیرفته و به آن متعهد هستند. اما به دلیل نبود نقدینگی، ممکن است زمان بازگرداندن هزینه بلیت بین ۲۴ ساعت تا یک هفته زمان ببرد. اگر هم بصورت موردی کسی شکایت کند، اکثراً به اختلاف بین آژانس و ایرلاین برمی گردد که ما پیگیری می‌کنیم.

وی یادآور شد: موضوع استرداد هزینه بلیت به مردم بدون کسر خسارت، برای بار دوم به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است؛ همچنین بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی، امکان انتقال زمان سفر بر اساس تمایل مسافر به زمان‌های دیگر هم وجود دارد.

دهقان مضمون یکی دیگر از بخشنامه‌های کرونایی سازمان هواپیمایی را الزام ایرلاین‌ها، فرودگاه‌ها و شرکت‌های هندلینگ به ضدعفونی کردن همه روزه هواپیماها و فضاهای فرودگاهی اعلام کرد و افزود: گروه‌های نظارتی همه روزه این روند را نظارت می‌کنند. البته از نظر تأمین مواد ضدعفونی کننده با مشکل و محدودیت مواجه هستیم.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: اگر مسافر مشکوک به کرونا در هواپیما مشاهده شود، از انجام سفر وی جلوگیری شده و کل هزینه بلیت بدون کسر وجه کنسلی به وی عودت داده می‌شود.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری درباره مصوبه شورای پول و اعتبار برای حمایت از صنعت هوانوردی که از انتشار ویروس کرونا تحت تأثیر قرار گرفته، اظهار کرد: قرار شده تا کلیه فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای زیرمجموعه صنعت هوانوردی تحت شمول این مصوبه قرار بگیرد؛ البته هنوز دستورالعمل اجرایی آن به سازمان هواپیمایی ابلاغ نشده اما می‌بایست ابتدا خسارات وارده برآورد شود، به خصوص که برآورد حجم خسارت وارده، به مدت زمان ادامه این روند هم بستگی دارد.

وی در خصوص نقش ادامه پروازهای یکی از ایرلاین‌ها به چین در شیوع کرونا اظهار داشت: این شرکت هواپیمایی در راستای بازگرداندن هموطنانمان از چین تعدادی پرواز را انجام داد ولی بلافاصله پس از ابلاغ اتمام فروش سیستمی، پروازهای برنامه‌ای به چین را قطع کرد اما ازخودگذشتگی هم انجام داد و برای بازگرداندن دانشجویان و ایرانیان مقیم چین، پروازهایی را ترتیب داد، پروازهای بعدی هم باری بود و برای انتقال کمک‌های اقلام بهداشتی به ایران انجام شد که نشان می‌دهد این ایرلاین مطابق مقررات ستاد مبارزه با کرونا رفتار کرده است.