قطعی‌ترین راهکار از بین بردن چرخه انتشار ویروس کرونا چیست؟!

گروه سلامت الف،   3981226014

عضو هیئت علمی مرکز پزشکی، آموزشی دکتر لبافی‌نژاد با بیان اینکه کسانی که یک بار به کرونا ویروس مبتلا شده و بهبود یافته‌اند، نسبت به ابتلای مجدد مصون می‌شوند، قطعی‌ترین راهکار از بین بردن چرخه انتشار ویروس کرونا را توضیح داد.

دکتر کورس  آقازاده در گفت‌و‌گو با تسنیم در پاسخ به این سؤال که آیا گذر زمان و گسترش ویروس کرونا باعث ضعیف‌تر شدن این ویروس می‌شود؟ اظهار کرد: گذر زمان تنها در صورت همراهی و همکاری مردم موجب جلوگیری از گسترش ابتلا به این ویروس می‌شود.

وی افزود: اگر مردم همکاری نکنند، این ویروس همچنان در جامعه منتشر می‌شود و تنها زمانی تضعیف می‌شود که حلقه انتقال آن قطع شود؛ به عبارتی چرخه زمانی ویروس تنها در صورت محدود یا قطع شدن مواجهه آن قطع می‌شود؛ کاهش مواجهه به این معنی است که مردم به هر بهانه‌ای از خانه خارج نشوند، به مسافرت نروند و از حضور در اجتماعات خودداری کنند تا به تدریج چرخه ویروس به صفر منتهی شود، این راهکاری است که توسط کشور چین عملی شده است.

عضو هیئت علمی مرکز پزشکی، آموزشی دکتر لبافی‌نژاد متذکر شد:در حال حاضر کشور در یک پیک شیوع قرار دارد و ممکن است به طور متوسط، 40 تا 70 درصد مردم به ویروس مبتلا شوند و بعد از آن شیوع کاهش یابد؛ مشکل روند مذکور این است که اگر اکثر مردم به کرونا مبتلا شوند، به طور طبیعی میزان مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد مثلا اگر 70 درصد مردم تهران به ویروس مبتلا شوند و تنها 2 درصد آن به مرگ بیانجامد، با رقم  قابل ملاحظه‌ای رو به رو خواهیم بود! پس نباید به این راه حل فکر کنیم، برای دستیابی به نتایج درست و کم خطرتر، مردم باید خودشان را در خانه قرنطینه کنند و یاد بگیرند که به هر بهانه‌ای در جاهای شلوغ حاضر نشوند تا رفته‌رفته شیب  ابتلا به ویروس کم شود.  

دکتر آقازاده با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا هیچگونه علائمی ندارند، خاطرنشان کرد: این افراد تنها با استراحت و مصرف دارو بهبودی خود را به دست می‌آورند در نتیجه جای نگرانی خاصی وجود ندارداما مسئله‌ای که ایجاد مشکل می‌کند، عدم توجه به توصیه‌های بهداشتی از طرف مردم است! اگر مشکل از خانه بیرون آمدن مردم حل نشود، سرعت شیوع ویروس در جامعه افزایش می‌یابد؛ متاسفانه هر چقدر هم که این توصیه‌ها تکرار می‌شود،‌کسی اعتنا نمی‌کند؛ باید بدانیم که ساده‌ترین و مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا، در خانه ماندن است!

این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا احتمال ابتلای مجدد بیماران بهبود یافته به ویروس کرونا وجود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: کسانی که یک بار به کرونا ویروس مبتلا شده و بهبود یافته‌اند، نسبت به ابتلای مجدد مصون می‌شوند، در این مورد گزارش‌های معدودی از سراسر جهان داشته‌ایم؛ از میان بیش از 100 هزار نفری که در سطح جهان به کرونا مبتلا شده‌اند، افرادی به تعداد کمتر از انگشتان یک دست مجدداً به ویروس مبتلا شده‌اند.