ماجرای کرونای محمود صادقی/رونمایی ربیعی از دروغ بزرگ در روزهای کرونایی/دولت روحانی؛ یک چالش تئوریک برای نئولیبرالیسم

گروه سیاسی الف،   3981225093 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

ماجرای کرونای محمود صادقی/رونمایی ربیعی از دروغ بزرگ در روزهای کرونایی/دولت روحانی؛ یک چالش تئوریک برای نئولیبرالیسم

آخرین آمار کرونا در ایران

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا، در ایران اظهار کرد: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی،  ۱۲۰۹ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۳۹۳۸ نفر افزایش یافت.

جهانپور گفت: خوشبختانه تا کنون ۴۵۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده اند.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۳ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۷۲۴ مورد رسید.

بیشتر بخوانید:

تعداد مبتلایان به ۱۳۹۳۸ نفر رسید/ ۱۱۳ مورد فوتی طی ۲۴ ساعت گذشته

***

قرنطینه نداریم؛ نه امروز نه در ایام عید

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رییس جمهوری با تاکید بر اینکه چیزی به نام قرنطینه نه امروز و نه در ایام عید نداریم و خدمات طبق روال به مردم ارایه می شود، گفت: هر گونه محدودیت در ستاد ملی مبارزه کرونا در تهران تصمیم گیری می‌شود. 

روحانی گفت: اولا تصمیم جمع بر این بود و بر این تاکید کردیم که باید شرایط اقتصادی، روند اقتصادی، تعامل مردم و فعالیت اقتصادی بایدعلیرغم اینکه ما با کرونا مواجه هستیم و پروتکل‌هایی را از نظر بهداشتی باید مورد توجه قرار دهیم، اما باید فعالیت اقتصادی عادی باشد و نگذاریم در زمینه فعالیت اقتصادی مشکلی ایجاد شود.

روحانی اضافه کرد: دوم اینکه ما چیزی به نام قرنطینه نداریم اصلا اینکه شایع شده در تهران یا بعضی شهرها برخی فروشگاه‌ها و برخی مشاغل قرنطینه هستند، ‌اصلا چنین چیزی وجود ندارد. نه امروز قرنطینه است، نه ایام نوروز، نه بعد و قبلش و همه در کسب و کار و فعالیت خود آزادند.

سردار محمد کوثری، جانشین قرارگاه امنیتی ثارالله نیز با رد برخی شایعات مبنی بر قرنطینه تهران، گفت: برخی به صورت هدفمند شایعه می سازند تا سلامت و امنیت مردم را خدشه دار کنند و طبیعی است که دستگاه های مسئول با عوامل انتشار چنین شایعه های برخورد قاطع خواهد کرد.

وی گفت: به هیچ عنوان بحث قرنطینه تهران مطرح نبوده و نیست و مردم عزیز و فهیم ما خودشان برای تامین سلامتی خود، خانواده و جامعه، "خود قرنطینگی" را اعمال و‌ با رعایت دستورالعمل های پزشکان تنها در صورت ضرورت از منزل خارج خواهند شد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز هرگونه شایعه مبنی بر قرنطینه تهران را دروغ بزرگ خواند و تکذیب کرد.

بیشتر بخوانید:

روحانی: مردم حتی الامکان در خانه بمانند

سردار کوثری: بحث قرنطینه تهران مطرح نبوده و نیست

***

صدور فرمان رهبری در مقابل سکوت روحانی

سیدحسن رسولی، عضو شورای شهر تهران در روزنامه اعتماد نوشت: صدور فرمان فرماندهی معظم کل قوا خطاب به رئیس ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ‌ایران مبنی‌بر تشکیل قرارگاه مرکزی بهداشتی- درمانی با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و بررسی دقیق فرضیه حمله بیولوژیک‌بودن بلیه جاری کشور از جهات گوناگون قابل تحلیل و ارزیابی است. در حد وسع این نوشته به برخی از ابعاد مهم آن و طرح چند سؤال اشاره می‌کنم. 

در بخشی از این نوشته آمده است: آقای رئیس‌جمهور که در رأس قوه مجریه و رکن اساسی حاکمیت جمهوری اسلامی‌ با رأی مردم و تنفیذ رهبری قرار گرفته‌اند، چرا طی این مدت از ظرفیت شورای امنیت کشور و شورای‌عالی امنیت ملی در حد اعلا استفاده نکرده‌اند؟ ...  در صورتی که این مقام ارشد به‌موقع و با ابتکار‌عمل نسبت به انجام مأموریت‌های خویش اقدام کرده بودند، آیا رهبری چنین فرمانی را صادر می‌کردند؟ 

***

 اپیدمی كرونا؛ كُشنده یا آموزنده؟

عباس عبدی در روزنامه شهروند نوشت: اپیدمی كرونا این ویژگی مهم را دارد كه همه را درگیر می‌كند... كرونا با زبان رسای خود فریاد می‌زند كه بشریت قابل تمایز نیست. همه در یك كشتی هستند. نمی‌توان كودك كار یا معتاد را نادیده گرفت. روزی می‌رسد كه عوارض آنان از رگ گردن به ما نزدیك‌تر خواهد بود. همچنان كه امروز نیز ترامپ باید فهمیده باشد، نمی‌توان یك كشور را با بدترین تحریم‌ها مواجه كرد ولی از تبعات آن مصون بود. اگر یك كشور از امكانات عادی خود محروم شود، این احتمال را تقویت می‌كند كه نتواند به‌طور شایسته در برابر ویروس اقدامات پیشگیرانه به عمل آورد. سیاست ایالات متحده علیه ایران به بدترین شكلی توجیه‌كننده وضعیت خاصی است كه این كشور را درگیر كرونا كرده است. چه بسا ترامپ مجبور شود که كاخ سفید را به دلیل این رفتار غیرمنطقی خود از دست بدهد و جز بی‌آبرویی برای خودش و حامیانش نتیجه دیگری نداشته باشد. اگر كرونا همین درس را به مردم ما و جهان داده باشد كه نمی‌توانیم یكدیگر را نادیده بگیریم، باید گفت كه كرونا گرچه كُشنده است، ولی آموزنده نیز است.

***

انتقادات به نحوه مدیریت چالش کرونا در ایران

در هفته های اخیر انتقادات فراوانی نسبت به عملکرد دولت درباره مدیریت بحران کرونا در کشور مطرح شد.

صادق زیباکلام استاد دانشگاه در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: موضوع بر سر این است که اعتماد به برخی بخش‌ها از بین رفته است، چون اعتماد عمومی از میان رفته، مهم نیست که اکنون مسئولین ما چه می‌کنند. مهم این نیست که آقای روحانی هفته‌ای یکبار گزارش می‌دهد و یا هر روز و هر شب گزارش می‌دهد، دیگر اعتمادی وجود ندارد بنابراین فرقی نمی‌کند... ایشان وقتی برای مردمی که هزاران پرسش در ذهنشان است تنها شعار و امید تحویل می‌دهد اگر در جلسات نیاید و در تلویزیون ظاهر نشود بهتر است. در هر صورت روحانی نزد افکار عمومی باخته است. 

علی تاجرنیا، نماینده مجلس ششم به آفتاب یزد گفت: صد نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، خواستار برگزاری روزانه جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی شدند. خطاب به این نمایندگان می‌خواهم بگویم اولا نمایندگان مجلس خودشان مجلس را تعطیل کرده‌اند و برای کسی دیگر نسخه تجویز می‌کنند؟مملکت نیاز به یکسری مصوبات دارد که باید اتفاق می‌افتاد و مجلس دراین مدت از آن دوربود، در همین بحث بودجه این مجلس بدعت بسیار بدی گذاشت و با عدم نقش آفرینی خودش باعث شد تا عملا قانون بودجه مسیرهای دیگری طی کند. بنابراین نمایندگان مجلسی که خودشان کارهای خودشان را تعطیل می‌کنند چنین خواسته‌ای از رئیس جمهور دارندعجیب است. ازسویی دیگر در بحران‌ها و مسائل آنچه مهم است اینکه مدیریت بحران به نحو شایسته‌ای پیش رود و در عین حال عزم جدی دولت در حل مشکل باشد نه نمایش. اگر عزم جدی دولت برای حل مسئله کرونا وجود دارد اتفاقا صاحب نظر‌ترین فرد برای اینکه این مسئله را مدیریت کند شخص وزیر بهداشت است و حضور آقای روحانی اگرچه می‌تواند هر از گاهی به قوام این جلسات کمک کند اما الزاما این حضور کمک زاید الوصفی نخواهد کرد. در دنیاهم این امر معمولی نیست.

***

مورد عجیب کرونای محمود صادقی!

محمود صادقی به ایلنا گفت: خوشبختانه تست کرونا منفی شده است، البته علائم مختصری وجود دارد که باید مواظب باشم و تا بهبودی کامل صبر کنم.

روزنامه خراسان نوشت: محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس که چندی قبل گفته بود تست کرونای او مثبت شده است، روز گذشته خبر از پایان قرنطینه خود داد اما در عین حال گفت که تست کرونایش مثبت نشده و در آخرین بار نیز آزمایشی که داده، منفی بوده است! ... صادقی توضیح نداد که اگر تاکنون تست کرونایش مثبت نشده، چرا قبلا مدعی شده به کرونا مبتلا شده است؟

بیشتر بخوانید:

توضیحات صادقی درباره مثبت و منفی شدن تست کرونای وی

***

کرونا، آسیب‌پذیرترین قشرها را هدف می‌گیرد
سعید حجاریان در یادداشتی درباره تبعات اجتماعی کرونا در مشق نو نوشته است: من نمی‌دانم چرا کرونا را ویروسی دموکرات نامیده‌اند. لابد چون "غنی و فقیر" و "وضیع و شریف" نمی‌شناسد و همه را به یکسان درگیر می‌کند. اگر فقط این‌ها ملاک باشد؛ من معتقدم می‌توان ده‌ها شاخص دیگر به کرونا نسبت داد تا جباریت آن اثبات شود. ذیلا به مواردی اشاره می‌کنم:

 ۱. کرونا، کشتار دسته‌جمعی می‌کند.

 ۲. کرونا به گسست اجتماعی می‌انجامد. هم‌اکنون عده زیادی از مردم در قرنطینه به سر می‌برند...

 ۳. کرونا، آسیب‌پذیرترین قشرها را هدف می‌گیرد. این ویروس به‌طور خاص به کسانی‌که از مشکلات زمینه‌ای از قبیل بیماری ریوی، قلبی، کلیوی در رنج هستند

 ۴. کرونا، به‌سراغ کسب‌و‌کارهای کوچک رفته است

 ۵. کرونا، ساخت قدرت را منهدم کرده است. این ویروس ساخت قدرت معیوب کشور را از منظری جدید به پرسش گرفته و تصویری جدید از مسئولیت‌ناپذیری و هرج‌و‌مرج بوروکراتیک به‌دست داده و مع‌الاسف وضعیت ملوک‌الطوایفی را احیا کرده است. 

 ۶. کرونا، خرافات را احیا کرده است. این ویروس بعضی خرافات و گزاره‌های ته‌نشین‌شده را به سطح آورده و در منظر عموم قرار داده و شوربختانه، مردم مستأصل را نیز به این وادی کشانده است

۷. کرونا، همراه با انسداد است. نحوه عملکرد این ویروس عجیب است؛ با سرفه‌های خشک آغاز می‌شود و با درگیری‌ ریه‌ها و انسداد مجاری تنفسی به حیات افراد پایان می‌دهد؛ یعنی آزادی گفتار را مختل و ایجاد خفقان می‌کند. کارویژه این ویروس ایجاد اختناق است...

***

دولت روحانی؛ یک چالش تئوریک برای نئولیبرالیسم

روزنامه فرهیختگان نوشت: به نظر می رسد وجود دولت روحانی بزرگترین چالش تئوریک برای نئولیبرال هاست، دولتی با اختیارات حداکثری که در عرصه عمل مملکت را به بی‌دولتی کشانده است... 

مهم‌ترین چالشی که دولت بوجود آورده اینها نیست، روحانی دیر یا زود می رود و آن شنبه‌ای که قرار است اوضاع عادی شود می‌رسد (احتمالا منظور خود روحانی هم از آن شنبه، ۱۴۰۰/۵/۱۶ بوده که دولت را تحویل نفر بعدی می‌دهد). اما حسن روحانی حداقل در این ۸ سال یک سوال مهم تئوریک ایجاد کرده است. ‌

اصلا با چنین عملکردی نیاز به وجود دولت هست؟ سوالی که هنوز نظریه پردازان نئولیبرال هم برای آن جوابی ندارند.

***

نمایندگان سخت مشغول مصاحبه‌اند!

آفتاب یزد نوشت: آمار رسمی مبتلایان به کرونا برحسب آنچه وزارت بهداشت اعلام می‌کند تا دیروز از مرز 12 هزار نفر گذشته است، این ویروس موضوع اول همه محافل شده از مراودات مردمی تا سخنرانی‌های سیاسی! این روزها خیلی‌ها پرسیدند روحانی در این وضعیت کجاست؟ اما به نظر می‌رسد این سوال را باید اینگونه تکمیل کرد که مجلس کجاست؟ مجلس وقتی تعطیل شد که تعداد مبتلایان در کشور به 200 نفر هم نمی‌رسید این یعنی آنها خیلی زود در خانه ملت را بستند و رفتند! حالا در خبرگزاری‌ها که سرچ کنیم پر است از اظهارات کارشناسی و غیرکارشناسی نمایندگان که در خانه نشسته‌اند یا توئیت می‌کنند یا مصاحبه! این محصول وکلای ملت در روزهای کرونایی است! جالب آنکه جز نمایندگان مجلس همه اقشار کشور هنوز باید سر کار بروند و از کارمندان بانک تا دستفروشان مترو همه همان جایی هستند که بودند! اما صندلی‌های سبز بهارستان روزهاست که خاک می‌خورد. یکی از آخرین تصاویری که از مجلس در ذهن‌مان مانده روزی است که کیف‌های قرمزی پر از اقلام پزشکی همچون ماسک و ضدعفونی کننده را تحویل گرفتند و رفتند! در همان روزهایی‌ که کاغذهای «ماسک و ژل ضدعفونی کننده نداریم» یکی بعد از دیگری روی در داروخانه‌ها نصب می‌شد!... 

***

اصلاح‌طلبان گوشه‌نشین نشوند

محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران، تاکید می کند که جریان اصلاحات باید بازسازی شود اما این نکته را هم مورد تاکید قرار می دهد که اصلاح طلبان نباید گوشه ای بنشینند باید در صحنه باشند و حتی برای ۱۴۰۰ آماده بازگشت به قدرت شوند.

میرلوحی به خبرآنلاین می گوید: ... حتی اگر آقای خاتمی و همه اصلاح طلبان هم آبروی خود را بگذارند این جامعه به دلیل گله و شکایاتی که دارند یخبندان انتخابات را آب نخواهند کرد. به همین دلیل اعلام شد با اینکه انتخابات را تحریم نمی کنیم اما لیست هم نمی دهیم.

میرلوحی در ادامه گفت: اصلاح طلبان اکنون باید سرمایه های اجتماعی خود را احیا کنند، از نو با مردم گفتگو کنند ارتباط برقرار کنند و مجددا اعتماد افکار عمومی را جلب کنند تا این مناسبات دوباره بازسازی شود. باید به مردم ثابت شود که اصلاح طلبان کنار مطالبات مردم ایستاده اند. در این انتخابات هم نشان دادیم که حاضریم از کرسی های مجلس سهمی نداشته باشیم اما کنار مطالبات مردم باقی بمانیم.