با ریه‌هایمان چگونه رفتار کنیم؟

گروه سلامت الف،   3981225089

ریه‌های شما یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن‌تان هستند. ریه‌ها اکسیژن را به بدن می‌رسانند و کربن دی‌اکسید آن را دفع می‌کنند. اگر می‌خواهید ریه‌هایتان را سالم نگه دارید، باید بدانید چه رفتارها و عادت‌هایی به آن‌ها آسیب می‌زنند تا از آن‌ها دوری کنید.

 با ریه‌هایمان چگونه رفتار کنیم؟

        سیگار کشیدن


سیگار کشیدن یکی از بدترین کارهایی است که می‌توانید برای ریه‌هایتان انجام دهید. مواد شیمیایی فراوانی که در دود سیگار و قلیان وجود دارند به لوله‌های برونش، ریه‌ها و مژک‌های سیستم تنفسی آسیب می‌زنند

 

           در معرض دود دست‌دوم!


دود دست‌دوم سیگار دارای حدوداً 4000‌ماده شیمیایی است که همگی به سیستم تنفسی آسیب می‌زنند. ضمناً این مواد می‌توانند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهند.

 

           ورزش کردن در خیابان‌های شلوغ


ورزش و تحرک به معنی تنفس هوای بیشتر است. اگر هوایی که تنفس می‌کنید آلوده باشد، ریه‌هایتان مقدار بیشتری مواد شیمیایی مضر به درون می‌کشند. بنابراین فضای ورزشی‌تان باید به دور از کارخانه‌ها، جاده‌ها و خیابان‌های پرتردد و بزرگراه‌ها باشد. سعی کنید در فضاهای سبز ورزش کنید.

 

           به ندرت خانه را گردگیری کردن!


هوایی که تنفس می‌کنید دارای گرد و خاک زیادی است که به ریه‌هایتان آسیب خواهند زد و باعث انواع عفونت‌های تنفسی خواهند شد. محیط خانه را به‌طور مرتب گردگیری و تمیز کنید. گرد و خاک مبلمان را بگیرید، جاروبرقی بکشید و کف و دیوارها را بشویید.

 

           روشن نکردن تهویه هنگام دوش گرفتن!


وقتی که دوش می‌گیرید یا حمام می‌کنید، یادتان باشد تهویه را روشن کنید. همین عادت ساده، تکثیر قارچ و کپک را به حداقل می‌رساند. کپک‌های حمام معمولاً به صورت لکه‌های کوچک سیاه‌رنگ ظاهر می‌شوند. کپک برای ریه‌ها مضر است، خصوصاً برای کسانی که آسم یا آلرژی دارند.

 

           بازسازی کردن خانه‌ای که آزبست دارد


آیا قصد دارید خانه‌ای را بازسازی کنید که حاوی آزبست است؟ این کار را به کارشناسان محول کنید. تنفس کردن فیبرهای آزبست، حتی به میزان کم، برای ریه‌ها فوق‌العاده خطرناک است. ریسک ابتلا به یک ذات‌الریه مزمن چیزی است که نتیجه آن ممکن است سال‌ها بعد معلوم شود.

 

           هرگز ریه‌ها را چکاپ نکردن
اگر واقعاً یادتان نمی‌آید آخرین بار کی به پزشک مراجعه کردید، پس حتماً هر چه زودتر این کار را بکنید. بسته به سن و سوابق پزشکی‌تان، پزشک‌تان ممکن است چند تست غربالگری و معاینه از شما به عمل آورد تا مطمئن شود که ریه‌هایتان سالم هستند.

 

           اجاق‌گاز را تمیز نکردن


مرتباً تمیز کردن اجاق‌گاز علاوه بر اینکه عمر آن را بیشتر می‌کند بلکه خطر مسمومیت با NO2 را نیز به حداقل می‌رساند NO2، راه‌های تنفسی را دچار التهاب کرده و احتمال بستری شدن در اثر بیماری تنفسی را افزایش می‌دهد.

 

           به اندازه کافی آب ننوشیدن


بدن انسان بیشتر از آب تشکیل شده است، بنابراین مهم است که به اندازه کافی آب بنوشید تا بدن‌تان هیدراته بماند. اگر بدن‌تان کم آب شود، ارگان‌های اصلی بدن‌تان، خصوصاً ریه‌ها آسیب خواهند دید.

 

           از رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌کنید


رنگ روغن که به دیوارها می‌زنید اگر حاوی ترکیبات ناپایدار (VOC) باشد می‌تواند ریه‌ها را تحریک کند. برای به حداقل رساندن خطرات این رنگ برای سلامتی، رنگ‌های طبیعی را انتخاب کنید که دارای کمترین میزان ترکیبات ناپایدار باشند.

 

           پنجره‌ها را بسته نگه می‌دارید


شاید بسته نگه داشتن پنجره‌ها جلوی آلودگی‌های صوتی را بگیرد؛ اما برای ریه‌هایتان خوب نیست، خصوصاً اگر خانه‌تان مجهز به سیستم تهویه نباشد. باز کردن پنجره‌ها می‌تواند هوای داخل خانه را تهویه کند و ریسک ایجاد کپک را با کاهش رطوبت پایین بیاورید.

 

           از خوشبوکننده‌های هوا استفاده می‌کنید!


استفاده از خوشبوکننده هوا مطمئناً فضای خانه را مطبوع می‌کند اما ریه‌هایتان نیز آسیب خواهند دید. این وسیله‌ها معمولاً حاوی‌VOCS هستند که راه‌های تنفسی را دچار اختلال می‌کنند. حتی محصولات خوشبوکننده طبیعی نیز بدون خطر نیستند. برای خوشبو کردن هوای خانه می‌توانید از جوشاندن پوست پرتقال با چوب دارچین استفاده کنید.

منبع:صبح نو