گزارش اختصاصی الف / در استان مارب یمن چه می گذرد؟ تلاش انصارالله برای برقراری صلح؛ فشار ائتلاف سعودی به قبایل برای جنگ + نقشه میدانی  

گروه جهان الف،   3981224150
در استان مارب یمن چه می گذرد؟ تلاش انصارالله برای برقراری صلح؛ فشار ائتلاف سعودی به قبایل برای جنگ + نقشه میدانی  

به گزارش گروه بین الملل الف، رزمندگان یمنی پس از پیروزی های گسترده در استان صنعاء ( پاکسازی بخش نهم) و استان الجوف ( آزادی بخش های الغیل، الخلق و الحزم) برای پاکسازی استان مهم و راهبردی « مارب» آماده می شوند.

براساس اطلاعات به دست آمده، نیروهای یمنی قبل از شروع عملیات و برای نشان دادن حُسن نیت خود به قبایل استان مارب پیشنهاد مذاکره دادند و آنان را تشویق کردند تا از طریق  آشتی ملی کنترل این استان را به صنعاء واگذار کنند.

به نظر می رسد، پیشنهادهای رزمندگان یمنی به قبایل در استان مارب برای طرد مزدوران رژیم سعودی برای جلوگیری از وقوع درگیری های خونین آخرین مهلت به شمار می آید چرا که در صورت هرگونه مخالفتی عملیات پاکسازی این استان آغاز خواهد شد.

کمیته آشتی ملی یمن مستقر در صنعاء نیز اوایل اسفند ماه امسال طرح صلحی را به سران قبایل در استان مارب ارائه کرد تا به آغوش وطن بازگردند و فرصت فتنه انگیزی را از ائتلاف متجاوز سعودی بگیرند که درصدد ویرانی و قتل عام بیشتر شهروندان یمنی است.

به گفته منابع میدانی، همزمان با پیشنهادات صنعاء، برخی از سران قبایل مارب از جمله « شيخ ناجي بن معيلي العبيدي، شيخ قناف الغلق، شيخ حسين القبلي، و شيخ الشريف» تمایل خود را برای مذاکراه با انصارالله نشان دادند تا بدون درگیری استان مأرب را به ارتش و کمیته‌های مردمی تحویل دهند.

در سال های گذشته ائتلاف سعودی به صورت مکرر به قبایل استان مارب اهانت کرده که اجبار برای شرکت در جنگ علیه نیروهای یمنی و زندانی کردن آنان، سرکوب و شکنجه نمونه های آن به شمار می آید که همین مسئله باعث شد برخی قبایل از عربستانی ها و اماراتی ها فاصله بگیرند.

به گزارش گروه بین الملل الف، در حال حاضر، برخی از قبایل با ائتلاف سعودی و دولت مستعفی منصور هادی که کنترل استان مارب را در دست دارند اختلاف گسترده ای دارند و از همراهی با آنان در سال های گذشته پشیمان هستند.

از سویی دیگر، گروهی دیگر از قبایل در استان مارب هم از ترس آسیب و کشته شدن با ائتلاف سعودی همکاری کنند و در عین حال برخی دیگر از قبایل اسیر دلارها و سلاح های اهدایی عربستان شده اند و در تصمیم خود برای نبرد با رزمندگان یمنی مصمم هستند.

همزمان با تلاش های نیروهای یمنی برای مذاکره و جلوگیری از درگیری در استان مارب، شماری از مقامات دولت مستعفی منصور هادی از جمله معاون رئیس جمهور، فرمانده ارتش، وزیر دفاع و استاندار مارب با سران نظامی ائتلاف سعودی نشست های مهمی برگزار کرده اند.

براساس اطلاعات به دست آمده، جمع بندی جلسات میان دولت مستعفی منصور هادی و ائتلاف سعودی جلوگیری از برگزاری هرگونه مذاکره بوده و بر اشغال مجدد مناطق از دست رفته در استان های الجوف، ( غرب) مارب و  استان صنعاء و مقابله با رزمندگان یمنی تاکیده شده است.

به گفته منابع میدانی، حملات گسترده هفته گذشته جنگنده های ائتلاف به بخش « المصلف» در استان الحدیده نیز نشان داد سعودی ها مخالف هرگونه مذاکره قبایل استان مارب با نیروهای یمنی هستند و  طبیعی است گروهی از قبایل اراده ای جزء قبول شرایط ائتلاف سعودی ها ندارند.

سران ائتلاف سعودی و دولت مستعفی منصور هادی به شدت تلاش می کنند نظر سران قبایل ناراضی که برای مذاکره با جنبش مقاومت انصارالله تمایل دارند را به شیوه های مختلف ( کمک های مالی و تهدید در صورت اصرار بر مواضع) تغییر دهند.

به گزارش گروه بین الملل الف، در هفته های گذشته ارتش و جنبش مقاومت انصارالله یمن حُسن نیت خود را برای مذاکره و جلوگیری از درگیری در استان مارب نشان داده اند و حالا باید منتظر ماند و دید قبایل یمنی اختلاف های میان خود را حل و به یک تصمیم مشترک برای مذاکره خواهند رسید یا همچنان جزیره ای عمل می کنند.