بسته های آموزشی کتابهای درسی، راهی برای یادگیری شاگردان در خانه

گزارش بازرگانی،   3981224020

آموزش تعطیل نمی شود!

توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث تحول در بسیاری از حوزه ها از جمله حوزه آموزش، و شکل گیری آموزش به کمک رایانه، آموزش از راه دور، محتوای الکترونیک و نظایر آن شده است. امروزه، این نوع آموزش توسط بسیاری از افراد و موسسات آموزشی کم و بیش استفاده می‌شود. در آموزش به کمک رایانه و آموزش از راه دور،  آموزش فارغ از زمان و مکان انجام می‌شود. هر چند این نوع آموزش می تواند انتخابی در کنار آموزش سنتی و رایج و بر اساس نیاز انجام شود، ولی در شرایط خاص و ضروری می تواند به طور کامل جایگزین آموزش کلاس شود.

از جمله در شرایط امروز، در پی تعطیلی مدارس در اثر شیوع کرونا، پخش تدریس دروس در صدا و سیما، کمک والدین و تدریس به جای معلم در خانه، ارتباط آموزشی با معلم از طریق فضای مجازی و نظایر آنها، نمونه هایی از راه حلها هستند. اما ارائه موضوعات کتابهای درسی به صورت خودآموز چند رسانه‌ای در منزل، به عنوان یک راه حل مناسب و جدی، در کنار سایر راه حلها قابل توجه قرار گرفته است.

بسته های آموزشی

تصور کنید، شاگرد در مورد هر یک از موضوعات کتابهای درسی خود یک بسته آموزشی کاملی را در رایانه خود در اختیار دارد! مثلا اگر قرار است موضوع گوارش درس علوم خود را یاد بگیرد، دقیقا یک بسته آموزشی برای همین موضوع در رایانه خود داشته باشد.

این بسته آموزشی، به عنوان مثال می تواند حاوی چند پویانمائی آموزشی در مورد گوارش، فیلم تدریس این موضوع درسی توسط یک معلم، چند فیلم مستند علمی در این زمینه، بازیهای مختلف در رابطه با موضوع دستگاه گوارش، متن چند کتاب در این زمینه، اسلایدها و عکسهای مرتبط با موضوع، و سوالات و تمرین های متعدد در این رابطه است.

ما برای تمام دروس پایه های اول تا نهم، برای تمام دروس، و تمام موضوعات درسی، بسته های آموزشی مناسبی را گردآوری و آماده کرده ایم.

یادگیری متنوع و متناسب با شرایط

شاگرد می تواند طبق برنامه ریزی شخصی و با مشورت خانواده خود، و با توجه به نیاز و علاقه از این بسته ها استفاده کند. مثلا می تواند در وقتی که برای درس اجتماعی خود می گذارد، ابتدا فیلم تدریس معلم را مشاهده کند، هر جا لازم بود توضیحات را مجددا گوش داده، آن را متوقف کرده و یادداشت برداری کرده و مجددا ادامه بحث را مشاهده کند؛ سپس به سراغ مشاهده فیلم مستند برود و یادداشت برداری نماید، نگاهی به تصاویر و اسلاید های آموزشی بیاندازد، آزمایشهای تعریف شده را در منزل با کمک خانواده خود انجام دهد، و تمرین های تعریف شده در بسته را انجام دهد. به هر حال شاگردان با توجه به شرایط و علاقه خود سناریوهای مختلفی را برای استفاده ازبسته پیش رو دارد.

بسته هائی برای یادگیری اکتشافی

این بسته‌ها بر اساس تجربیات آموزشی و نیازهای واقعی شاگردان در زمینه آموزش موضوعات درسی، به صورتی طراحی شده است که شاگردان را درگیر یادگیری اکتشافی کند. هر شاگرد علاوه بر مطالب کتاب درسی در موضوع مورد بحث، منابع متنوع دیگری نظیر فیلمهای مستند، کتابهای علمی، نرم افزارها و بازیهای آموزشی و نظایر آن را در اختیار دارد، که یادگیری وسیعی را در آن موضوع امکان پذیر کرده، و به شکل متنوع و جذاب، شاگردان را به یادگیری موضوعات علاقه‌مند می‌‌کند. این بسته ها به صورت واگرا تنظیم شده‌اند، به صورتی که شاگردان را به تفکر - به جای حفظ کردن- سوق می دهد، و یادگیری در رویکردی اکتشافی و مبتنی بر کلاس معکوس را تسهیل و تمهید می کنند.

این بسته ها هم توسط شاگردان (برای یادگیری به صورت خودآموز) و هم توسط معلمان (برای استفاده در کلاس درس و نمایش توسط پروژکتور یا ارجاع به شاگردان در کلاس معکوس)، قابل استفاده است.

 

بسته های جامع و بسته های کامل

هر بسته آموزشی، شامل آموزش یک موضوع درسی مشخص می شود. مثلا بسته درس آهنربا از علوم پایه چهارم.

تمام موضوعات درسی یک درس از یک پایه در یک بسته جامع قرار گرفته اند. به عنوان مثال، بسته جامع علوم چهارم، که شامل 14 بسته: انرژی الکتریکی، انرژی، آهن ربا، بدن 1، بدن 2، بی مهره ها، زیستگاه، سنگ ها، کهکشان راه شیری، گرما و ماده، گیاهان، مخلوط ها، مراحل حل مسأله، و موجودات زنده می شود؛ که تمام موضوعات مطرح شده در کتاب علوم چهارم را در بر می‌گیرد.

و تمام دروس یک پایه تحصیلی، در یک بسته کامل قرار دارند. مثلا بسته کامل چهارم دبستان، شامل بسته های جامع علوم، ریاضی، فارسی، اجتماعی، قرآن و هدیه آسمانی می شود. به عبارت دیگر اگر کسی بسته کامل یک پایه را تهیه کند، همه موضوعات درسی همه دروس آن پایه را در اختیار خواهد داشت.

یک بسته دارای چه چیزهائی است؟

هر بسته آموزشی، شامل فایلهای مختلفی اعم از متن کتاب درسی، فیلم تدریس، فیلم مستند آموزشی، متن، اسلاید و تصویر آموزشی، بازیهای آموزشی، سوال و تمرین مربوط به موضوع و نظایرآنها است.

در مجموع؛ این بسته ها شامل محتوای آموزشی برای مدرسه ها و آموزش فرا مدرسه، در قالب هزاران ساعت فیلم آموزشی و مستند و هزاران منبع متنی و صوتی و نرم افزاری است.

از کجا تهیه کنیم؟

این بسته ها از طریق وبگاه hekmatbazar.ir در اختیار مدارس، مربیان، و شاگردان و سایر علاقه مندان قرار می گیرد. هر چند که این بسته ها اغلب گردآوری شده است، اما نحوه گردآوری و انتخاب و چینش آنها، به صورت موثر برای ایجاد یک حرکت تحولی در مدرسه انجام شده است.

چطور تهیه کنیم؟

برای خرید و تهیه بسته مورد نظر خود، پس از ورود به سایت حکمت بازار hekmatbazar.ir، ابتدا در سایت ثبت کنید. سپس بسته یا بسته های خود را انتخاب و در سبد خرید قرار دهید. سرانجام نشانی پستی خود را ثبت کرده و تسویه حساب را انجام دهید. ارسال محصول از طریق پست سفارشی انجام می شود و 4 تا 6 روز طول می کشد تا به دست شما برسد. هزینه ارسال محصول رایگان است. بسته های حجیم بر روی فلش ارسال می شود. می توانید از طریق شماره پشتیبانی مندرج در سایت، سوالات خود را مطرح کنید و مشاوره دریافت نمایید.

برای معلمان

تعطیلات کرونائی فرصتی خوب برای ارتقاء توانمندیهای معلمان نیز هست. حدود 300 بسته آموزشی معلمان در قالب 36 بسته جامع شامل موضوعات تربیت مربیان، بر اساس یک نقشه آموزشی مشخص، آماده شده است. این بسته ها به جرات در حال حاضر غنی ترین بسته های آموزشی مربیان در کشور، برای 15 الی 30 سال آموزش پیش و ضمن خدمت تمام عمر در یک دوره آموزش مجازی و نیمه مجازی است. هم معلمان برای ارتقاء توانمندی خود، و هم مدارس برای ارتقاء توانمندی معلمان خود، می توانند این بسته ها را تهیه کنند.

برای مدارس

مدارس می توانند تمام بسته های کامل را به صورت یکجا تهیه کرده و در مدرسه در اختیار معلمان و شاگردان قرار دهند. علاوه بر این بسته ها، در حکمت بازار بسته هائی برای آموزش مربیان، خانواده ها، موضوعات کاربردی غیر درسی، بسته های سیستمی (الگوی مدرسه ای و سازوکارهای عملیاتی و سازمانی مدرسه)، و گنجینه ای از بانک منابع مستند و آموزشی (دسته بندی و موضوع بندی شده، برای استفاده در مدارس، با بیش از 6000 عنوان فیلم مستند، و سایر منابع متنی و غیر متنی)، ارائه می شود، که قابل استفاده توسط مدارس، مربیان و خانواده‌های محترم است. این بسته ها، به مربیان و مدارس کمک می کند تا مدرسه خود را بر اساس رویکرد مدرسه ای حکمت، ارتقاء دهند. معرفی عمومی رویکرد مدرسه ای حکمت و مستندات و انتشارات متعدد آن، در وبگاه این رویکرد maktabe-hekmat.ir به رایگان به اشتراک گذاشته شده است.

الحمدلله رب العالمین