پاسخ به یک شایعه؛ آیا دو مدرس چینی وزنه‌برداری در گیلان کرونا داشتند؟

گروه ورزشی الف،   3981221014

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون وزنه‌برداری گفت: دوره کُمون ویروس کرونا بین ۳ تا ۱۴ روز بوده و مدرسین چینی و بانوان حاضر در کلاس این دو مدرس پس از ۳۷ روز از اتمام مسابقات در سلامت کامل به سر می‌برند.

داوود باقری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به شایعه ابتلای دو مدرس چینی حاضر در مسابقات بین‌المللی وزنه‌برداری جام فجر اظهار کرد: این موضوع را از طریق فدراسیون پزشکی ورزشی و برخی جراید شنیدم و بابت چنین خبر کذبی فقط می‌توان اظهار تأسف کرد؛ استان گیلان مانند سایر استان‌های کشور درگیر ویروس کرونا بوده و آرزوی همه این است که هرچه زودتر از این گرفتاری با کمترین تلفات خارج شود.

وی با بیان اینکه دوره کُمون ویروس کرونا بین ۳ تا ۱۴ روز است، افزود: اگر فردی ناقل ویروس کرونا باشد، باید پس از دو هفته این ویروس را به نفرات بعدی منتقل کرده و نفرات بعدی نیز پس از حداکثر دو هفته بایستی علائم کروناویروس را بروز دهند؛ همکاری، هم‌دلی، بی‌توجهی به شایعات، تلاش در جهت رعایت نکات بهداشتی و عمل به توصیه متخصصین و مسؤولین ذی‌ربط مهم‌ترین کمک برای عبور از این بحران است.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون وزنه‌برداری با تأکید بر سلامت دو مدرس چینی حاضر در جام فجر تصریح کرد: شایعه سرایت ویروس کرونا از دو مدرس چینی بی‌انصافی بوده و سوءاستفاده از عواطف و احساسات مردم خطه گیلان است و انتشار مطالب نادرست، بی‌اخلاقی بزرگی است؛ دو مدرس چینی و بانوانی که در کلاس مربیگری این دو مدرس حضور پیدا کردند هیچ‌یک علائم ویروس کرونا را نداشته و پس از 37 روز از اتمام این کلاس‌ها دچار این بیماری نشدند.

باقری با بیان اینکه هیچ‌یک از مدعوین جام بین‌المللی فجرکاپ به ویروس کرونا مبتلا نشدند، گفت: فرضیه و شایعه سرایت ویروس کرونا از مدرسین چینی به شهروندان رشتی و سایر گیلانیان از نظر علمی خلاف واقع است.

وی در پاسخ به این سؤال که بهتر نبود از ورود این میهمانان جلوگیری به عمل می‌آمد، گفت: مسؤولیت ممانعت از ورود در مبادی ورودی با وزارت بهداشت بوده و تمام مسافرین خارجی در مبادی ورودی کشور کنترل می‌شدند و در زمان برگزاری فجرکاپ و بعد از آن گزارشی مبنی بر ابتلا در شرکت‌کنندگان این مسابقه نداشتیم و انتشار ویروس در استان با توضیحات اشاره‌شده از مدعوین این رویداد صحیح نیست.

وی با اشاره به اینکه مراحل درمانی سهراب مرادی از ناحیه کمر به کمک دکتر امینی به‌خوبی سپری شد، تصریح کرد: متخصصین کشورمان از درمان مرادی قطع امید کرده بودند ولی ملی‌پوش کشورمان پس از طی مراحل درمانی به مسابقات بازگشت؛ مرادی در مسیر آماده‌سازی برای المپیک این بار از ناحیه شانه دچار مصدومیت شد که با تلاش کمیته پزشکی و حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک زیر نظر آقایان دکتر امینی و ابرون در هانوفر آلمان معالجه شد و پس از درمان طبق پروتکل درمانی و توان‌بخشی مجدداً به دنیای قهرمانی بازگشت.

نایب‌رئیس فدراسیون وزنه‌برداری کشورمان با بیان اینکه مرادی مشکلی برای انجام تمرینات سنگین ندارد، افزود: امیدوار هستیم وزنه‌بردار توانمند کشورمان در مسابقات آتی به رکوردهای قبلی خود دست پیداکرده و برای کشورمان افتخارآفرینی کند.

باقری با اشاره به اینکه تکلیف مسابقات جهانی در جلسه فدراسیون وزنه‌برداری جهانی مشخص می‌شود، بیان کرد: این جلسه هفته آتی در لوزان سوئیس برگزار می‌شود؛ طبق آخرین تصمیمات این فدراسیون ورزشکاران در قاره‌های مختلف می‌توانند به روی تخته رفته و در مسابقات شرکت کنند.

وی با تأکید بر محدودیت پروازی در کشورهای درگیر کرونا نظیر چین، ایتالیا، کره جنوبی و ایران گفت: به دلیل این محدودیت‌ها ممکن است در برخی مسابقات نتوانیم حضور پیدا کنیم ولی در سال 99 می‌توانیم در مسابقات حضور پیدا کنیم.

نایب‌رئیس فدراسیون وزنه‌برداری کشورمان با بیان اینکه تمرینات ملی‌پوشان به‌صورت انفرادی برگزار می‌شود، افزود: اردوهای تیم ملی تعطیل‌شده و رکوردی گیر برای اعزام نفرات اعزامی به مسابقات آسیایی امروز چهارشنبه برگزار می‌شود.