رابطه مسواک زدن و نخ کشیدن با دیابت

گروه سلامت الف،   3981220007

تحقیق جدید نشان می دهد افرادی که به طورمنظم دندان های شان را سه بار در روز مسواک می زنند، با کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع۲ روبرو هستند.

به گزارش مهر، همچنین پژوهش‌ها نشان داد افرادی که مبتلا به بیماری‌های دندان هستند یا تعداد زیادی از دندان‌های شأن را از دست داده اند در معرض ریسک بالا ابتلاء به مشکلات قندخون هستند.

دکتر «یونکیونگ چانگ»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان موددانگ کره جنوبی، در اینباره می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد که بهبود بهداشت دهان و دندان با کاهش ریسکابتلاء به دیابت مرتبط است.»

به گفته چانگ، «هنوز مکانیسم دقیق این رابطه مشخص نیست اما دلایل احتمالی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد سلامت دهان و دندان‌ها در ابتلاء به دیابت نقش دارد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «بهداشت ضعیف دهان و دندان با فرایند مزمن التهابی مرتبط است.»

التهاب بر سلامت دهان تأثیر گذاشته و می‌تواند منجر به بیماری لثه شود. در نتیجه فضایی در لثه‌ها برای تجمع باکتری‌ها ایجاد می‌شود. این باکتری‌های ممکن است وارد جریان گردش خون به تمام بدن شده و در واکنش‌های سیستم ایمنی اخلال ایجاد کرده و به کنترل قندخون آسیب وارد نمایند.

از سوی دیگر، برخی محققان معتقدند میزان بالا قندخون در افراد دیابتی می‌تواند منجر به کرم خوردگی دندان‌ها و بهداشت ضعیف دهان و دندان شود.

در این مطالعه داده‌های مربوط به حدود ۱۹۰ هزار نفر در کره جنوبی با میانگین سنی ۵۳ سال بررسی شد. اطلاعات مربوط به سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ بود. حدود یک نفر از هر ۶ نفر در آن زمان مبتلا به بیماری لثه بود.

افراد به طورمیانگین حدود ۱۰ سال تحت نظر بودند. در طول این مطالعه ۱۶ درصد افراد مبتلا به دیابت شده بودند.

پژوهشگران دریافتند داشتن بیماری لثه ریسک ابتلاء به دیابت را ۹ درصد افزایش می‌دهد. افرادی که ۱۵ دندان یا بیشتر را از دست داده بودند ۲۱ درصد بیشتر با ریسک ابتلاء به دیابت مواجه بودند.

از سوی دیگر، بهداشت خوب دهان و دندان با کاهش ریسک ابتلاء به دیابت مرتبط بود. افرادی که دندان‌هایشان را سه بار یا بیشتر در روز مسواک می‌زنند ۸ درصد کمتر با احتمالابتلاء به دیابت مواجه هستند.

به نظر می‌رسد تأثیر بهداشت خوب دهان و دندان در پیشگیری از دیابت در افراد جوان‌تر (۵۱ سال به پایین) و زنان به مراتب بیشتر است.

محققان تاکید دارند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان حداقل دو بار در روز بسیار لازم و مهم است.