آغاز اردوهای تیم ملی کشتی در قرنطینه/ تصمیمی منطقی یا ریسک بزرگ؟

گروه ورزشی الف،   3981215028

در حالیکه تمامی فعالیت‌های ورزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور لغو شده، فدراسیون کشتی از آغاز اردوهای تیم ملی از هفته آینده خبر می دهد!

 

به گزارش مهر، مدتی است شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و اهمیت پیشگیری از گسترش این ویروس خطرناک باعث شده تا متولیان امور ورزش و سلامت کشور تصمیم به لغو تمامی تجمعات و رویدادهای ورزشی بگیرند. تصمیمی که حتی رقابتهای لیگ برتر فوتبال با آن حجم بالای نقدینگی در تبلیغات تلویزیونی و گردش مالی و فراگیری مسابقات در سطح کشور هم حریف آن نشد و متولیان فدراسیون فوتبال تصمیم به لغو تمامی مسابقات تا پایان سال گرفتند.

اما در این برهه حساس که تمامی امور کشور درگیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته و هر مقام مسئول و آگاه در امور اجتماعی و مردم را از حضور در تجمعات منع می کند، فدراسیون کشتی از آغاز دوباره اردوهای تیم ملی از روز شنبه هفته خبر می دهد!

فدراسیون کشتی عصر روز چهارشنبه در سایت خود بطور رسمی اعلام کرد؛ « با توجه به شرایط ویژه کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا، اردوهای تیم های ملی به مدت ۱۰ روز برگزار نشد اما به دلیل در پیش بودن رقابت‌های گزینشی و کسب سهمیه المپیک و در پی آن بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو و لزوم آماده سازی کشتی گیران، مقرر شد تمرینات با در نظر گرفتن تمهیدات لازم و با حضور نفرات محدود از روز شنبه ۱۷ اسفندماه در خانه کشتی برگزار شود.»

این در حالیست که خود مسابقات گزینشی المپیک در قاره آسیا که قرار بود روزهای ۸ تا ۱۰ فروردین ماه در قرقیزستان برگزار شود لغو شده و اتحادیه جهانی کشتی هنوز زمان و مکان این مسابقات را اعلام نکرده است.

با این وجود اصرار فدراسیون کشتی برای برگزاری اردو در این وضعیت بحرانی بر چه پایه و اساسی مطرح شده هنوز مشخص نیست. حضور ده‌ها آزاد و فرنگی‌کار از سراسر کشور که هر نقطه از آن هم اکنون با شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند می تواند ریسک بالای گسترش ویروس و ابتلای کشتی گیران را بالا ببرد. عجیب تر آنکه کشتی گیران دعوت شده به این مرحله از اردو از استانهای تهران، قم، مازندران، خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و فارس به خانه کشتی خواهد آمد که برخی از این شهرها کانون اصلی کروناست! ضمن اینکه برخی از این کشتی گیران چندی پیش در زمان تعطیلی اردوی تیم ملی به شهر و دیار خود بازگشتند که حالا مشخص نیست در هنگام ورود به اردو، ناقل ویروس هستند یا خیر؟

نکته بعدی اینجاست که حضور کشتی گیران و اعضای کادر فنی در خانه کشتی در این شرایط بحرانی، مستلزم حضور برخی کارمندان، کارگران شاغل خدماتی و آشپزخانه و همچنین کادر پزشکی در این مجموعه است که طبیعتا همین عامل نیز می تواند تعداد بالایی از افراد را ناخواسته زیر یک سقف جمع کند.

البته می‌توان نیمه پر لیوان را هم در نظر گرفت و به عقب نیافتادن برنامه تیم های ملی کشتی آزاد وفرنگی هم اندیشید اما در حالی که هنوز وضعیت رقابتهای گزینشی المپیک در قاره آسیا و دیگر نقاط جهان مشخص نیست و هر روز آمار بالا و نگران کننده از سرایت ویروس کرونا به کشورهای جدید اعلام می شود، چه اصراری بر برگزاری اردو در خانه کشتی وجود دارد.

در این رابطه می توان به اظهارات برخی متولیان وزارت بهداشت هم اشاره کرد که طی روزهای اخیر اعلام کردند زمان اوج شیوع ویروس کرونا در کشور به خصوص در شهرهای درگیر، اواسط اسفند ماه تا اواخر فروردین ماه سال آینده است. این بدان معناست که شرایط واقعا بحرانی نیست و مسئولان فدراسیون کشتی با تمام توجه و نظارت بر سلامت اردونشینان هم ممکن است در بخشی از امور دچار مشکل و شیوع ناخواسته ویروس در خانه کشتی شوند. به ویژه آنکه کشتی رشته ای پر برخورد و تن به تن است و نمی توان آنرا با رشته هایی همچون تنیس روی میز و شطرنج یکسان دانست که هر کدام از ورزشکاران در دو سوی میز قرار می گیرند و با یکدیگر تمرین و مصاف می کنند.

با تمام این اوصاف برای اطلاع دقیق از دلیل و منطق فدراسیون کشتی برای آغاز دوباره اردوهای تیم ملی به سراغ حسن رنگرز سخنگوی فدراسیون کشتی و مدیر فنی تیم ملی کشتی فرنگی رفتیم که او نیز در واکنش به تصمیم گفت: باتوجه به لغو تمامی رویدادها و تجمعات ورزشی که از سوی متولیان امر به ما ابلاغ شد، ما نیز چندی پیش اردوهای تیم ملی کشتی را تعطیل کردیم.اما باتوجه به برخی از مسایل تصمیم گرفته شد تا تعطیلی اردو با تصمیمی جدید در خصوص برگزاری تمرینات در شرایط ویژه عوض شود. در این خصوص با توجه به مجوزی که از وزارت ورزش گرفتیم قرار بر این شد برخی از کشتی گیران را در شرایط قرنطینه در خانه کشتی جمع کنیم و تمرینات را ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب قرار بر این شد تعدادی از آزاد و فرنگی کاران تحت شرایط کاملا شدید نظارتی و قرنطینه در خانه کشتی گردهم آیند و برنامه های آما سازی را از سر بگیرند. توجیه ما هم این است که اگر این بچه ها در این وضعیت به شهرهای خود بروند نه تنها امکانات لازم برای ادامه تمرینات را ندارند بلکه به شدت در معرض ابتلا به بیماری هم هستند. در نتیجه بهتر است این سرمایه های کشتی مورد حمایت و نظارت فدراسیون کشتی قرار گیرند و ضمن ادامه تمرینات، سلامتی آنها هم حفظ شود.

رنگرز گفت: ما برای آغاز این اردو هماهنگی های زیادی با فدراسیون پزشکی ورزشی خواهیم داشت تا بچه ها در صحت و سلامت کامل وارد اردو شوند. ضمن اینکه ما دستور العمل ویژه ای در این اردو داریم که اردونشینان به هیچ  عنوان در طول تمرینات حق خروج از خانه کشتی را ندارند. ضمن اینکه کارکنان و نیروهای خدماتی هم به همین شکل هستند و ما شرایط قرنظینه را برای همه برقرار می کنیم.

سخنگوی فدراسیون کشتی ادامه داد: درست است که رقابتهای گزینشی المپیک در قاره آسیا لغو شده اما بچه های ما باید هر آن آماده باشند. ما زمان زیادی تا المپیک نداریم . مطمئنا برای فدراسیون کشتی هم بسیار راحت تر بود که در این شرایط همه چیز را تعطیل می کرد. اما باید به فکر سرمایه های کشتی باشیم و آینده را در نظر بگیریم. این شرایط به هر شکل ممکن به پایان می رسد و ما باید خودمان را برای روزهای آینده مهیا کنیم.

وی در پایان با اظهار اطمینان به حفظ سلامتی کشتی گیران در اردو گفت: تمام تلاش مجموعه ورزش کشور و فدراسیون کشتی، حفظ سلامت کشتی گیران است و شما اطمینان داشته باشید اردوی کنونی در شرایطی کاملا نظارت شده و محفوظ برگزار خواهد شد. بچه ها بطور مستمر مورد تست های پزشکی قرار می گیرند و در این مورد هیچ تعارف و کوتاهی صورت نخواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، اردونشینان تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران که قرار است با تصمیم فدراسیون کشتی از روز ۱۷ اسفندماه تمرینات خود را در خانه کشتی تهران آغاز کنند به شرح زیر است:

کشتی آزاد:

۵۷ کیلوگرم: رضا اطری- رحمان عموزاد (مازندران)

۶۱ کیلوگرم: مجید داستان (تهران)

۶۵ کیلوگرم: بهنام احسان پور (مازندران)  امیرحسین مقصودی (تهران)

۷۰ کیلوگرم: امیرحسین حسینی (تهران)

۷۴ کیلوگرم: یونس امامی (تهران)

۷۹ کیلوگرم: امیرحسین کاووسی – محمد نخودی (مازندران)

۸۶ کیلوگرم: حسن یزدانی – کامران قاسم پور (مازندران)

۹۷ کیلوگرم: محمدحسین محمدیان (مازندران) علیرضا کریمی (البرز) مجتبی گلیج (مازندران)

۱۲۵ کیلوگرم: پرویز هادی (آذربایجان شرقی) امیرحسین زارع (مازندران) یداله محبی (کرمانشاه)

سرمربی: غلامرضا محمدی

مربیان: ابراهیم مهربان- عباس حاج کناری

مدیر فنی: محسن کاوه

کشتی فرنگی:

۶۰ کیلوگرم: علیرضا نجاتی (قم) مهدی محسن نژاد (خوزستان) میثم دلخانی (فارس)

۶۷ کیلوگرم: محمدرضا گرایی (فارس) حسین اسدی – امین کاویانی نژاد (خوزستان)

۷۷ کیلوگرم: سعید عبدولی (خوزستان) محمد علی گرایی (فارس) پژمان پشتام (تهران)

۸۷ کیلوگرم: رامین طاهری (خوزستان) حسین نوری (البرز) مهدی فلاح (تهران)

۹۷ کیلوگرم: محمدهادی ساروی – مهدی بالی (مازندران)

۱۳۰ کیلوگرم: امیر قاسمی منجزی – امین میرزازاده (خوزستان) علی اکبر یوسفی (مازندران)

سرمربی: محمد بنا

مربیان: رسول جزینی – بهروز حضرتی پور- حبیب اله اخلاقی