تذکر به شهردار تهران درباره ساختمان پلاسکو

گروه اجتماعی الف،   3981213060 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو شورای شهر تهران در خصوص ساخت ساختمان پلاسکو بدون اخذ پروانه ساخت وساز به شهردار تهران تذکر داد.

به گزارش ایسنا، زهرا صدراعظم نوری در جلسه امروز شورای شهر تهران در تذکری به شهردار تهران در خصوص ساختمان پلاسکو گفت: چطور یک ساختمان به این بزرگی ساخته می شود اما هنوز برای آن پروانه ساخت صادر نشده و نقشه و مهندس ناظر و تامین نیازمندی های آن از جمله پارکینگ صورت نگرفته است.

وی افزود: این در حالی است که در کمیسیون ماده 5 مصوب می‌شود، بدون رعایت این ضوابط، کار بازسازی پلاسکو آغاز شود. از شهرداری انتظار می‌رود با داشتن بخش‌های فنی و تخصصی مسائل فنی را به خوبی مورد توجه قرار دهند و نظارت کافی نیز وجود داشته باشد تا ایمنی ساختمان رعایت شود.

صدراعظم نوری ادامه داد: نزدیک به 38 ماه از حادثه دردناک آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو می‌گذرد؛ حادثه‌ای که علاوه بر جان باختن آتش نشانان و شهروندان تهرانی سبب از بین رفتن سرمایه های ملی و اقتصادی شد ساختمانی که بارها توسط شهرداری تهران بابت عدم رعایت تمهیدات ایمنی اخطارهایی داده شده بود ولی به دلیل عدم توجه به قانون و رفع موارد ایمنی این حادثه رقم خورد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به بند 24 ماده 55 قانون شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: شهرداری موظف به صدور پروانه برای کلیه املاک سطح شهر است و مدیریت شهرداری بیش از هر کس باید دغدغه ایمنی در سطح شهر را داشته باشد در تاریخ 26 شهریور 97 مطابق مصوبه کمیسیون ماده 5 طبقات و سطح اشغال این ساختمان به تصویب رسید. بر طبق همین مصوبه باید اقدامات با همکاری معاونت شهرداری به پیش می رفت.

وی تاکید کرد: مطابق ماده 100 قانون شهرداری ها مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر و حریم باید قبل از هر گونه اقدامی از شهرداری پروانه اخذ کنند؛ اما شاهد هستیم این ساختمان با سرعت بالا فرآیند ساخت و ساز را انجام می دهد بر خلاف ماده 33 نظام مهندسی بدون اخذ مهندس ناظر و بدون نظارت بر ساخت وساز شاهد بهره گیری از چندین پاور کرین و انتقال قطعات بزرگ فولاد بر فراز آسمان در این پروژه هستیم .

وی ادامه داد: کدام فردی در تهران چنین امتیاز ویژه ای داشته که بدون اخذ پروانه این حجم ساخت و ساز با سرعت بالا را انجام دهد. آن چه مسلم است حادثه دردناک آتش سوزی و تخریب پلاسکو به دلیل بی قانونی و عدم رعایت استانداردهای ساخت و ساز شهری رخ داد و آن چه در حال وقوع است ادامه رویه بی قانونی و استفاده از قدرت و ثروت است از این رو انتظار دارم فرآیند قانونی صدور پروانه برای این ملک رعایت و استانداردهای ایمنی و فنی صدور پروانه رعایت شود.

نوری تاکید کرد: به شهردار تهران تذکر می دهم با این ملک همچون سایر املاک تهران برخورد قانونی داشته باشید همچنین انتظار می رود در جلسه بین شهرداری و بنیاد مستضعفان موضوع صدور پروانه ، وجود مهندسین ناظر، رعایت موارد ایمنی سلامت کارگران ، شهروندان و کسبه، تامین پارکینگ، اخذ استانداردهای آتشنشانی و نقشه های اجرایی تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: بی تردید مساله پلاسکو و بازسازی آن مساله ای ملی و دارای وجوه ملی است که اخذ پروانه آن نیازمند پیگیری است.