کرونای جامعه ما

ناصر ایمانی،   3981212128 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
کرونای جامعه ما

طی دو هفته اخیر که شیوع بیماری کرونا در کشور اعلام شد ، حجم زیادی از تحلیل ها و مطالب ناامید کننده و سیاه از سوی برخی جریانات سیاسی و جامعه شناسان و افراد صاحب نظر در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد.

 آنان به ناکار آمدی نظام و دولت اعتراض می کردند و اینکه حوادث ماه های اخیر از ابتدای امسال تاکنون ، روح و روان مردم را آزرده کرده و خلاصه اینکه از ایرانی بودن خود ناراحت هستند . 

سیل و زلزله و حوادث خیابانی و افزایش قیمت ها و ترور شهید سلیمانی و سقوط هواپیمایی اکراین توسط موشک خودی و بالاخره ویروس کرونا در پایان سال ، این حجم حوادث سنگین و پی در پی ؛ جامعه را دجار افسردگی و تزلزل می کند .

این تحلیل ها به دور از واقعیت نیست . اما از این افراد صاحب قلم و  اهل سیاست ، انتظار می رود که در این شرایط بعنوان یک روشنفکر مسئول به جامعه امیدواری و روحیه و نشاط تزریق نمایند و نه اینکه با سیاه نمایی مفرط بر اضطراب و یاس جامعه بیفزایند . در این نوشته می خواهم به درسهایی که ملت بزرگ ایران در واقعه کرونا گرفته اند اشاره کنم .

بیایید با هم نیمه پر لیوان را نظاره کنیم :

1. حادثه کرونا همبستگی ملی را بالا برد . قاطبه ملت احساس می کنند که در این شرایط سخت ، یک ملت هستند که باید با رعایت نکات فردی و اجتماعی بر این حادثه ملی غلبه نمایند . همین موضوع باعث می شود که مردم هویت یکپارچه خود را بیشتر باور کنند و این موضوع آثار اجتماعی و روانی بسیاری برای مردم دارد .

 2.  برخی از اقشار جامعه وبطور مشخص جامعه پزشکان و پرستاران ما پس از سالها که در افکار عمومی مردم مورد هجوم بودند ، خودی نشان دادند و تصویر ذهنی مردم از آنان اصلاح شد .                             

در حال حاضر جامعه پزشکی ما درخط مقدم مبارزه ای ملی قراردارد و با فداکاری ارزش خود را به جامعه نشان میدهد. این فرصت را باید غنیمت شمرد .

3. فقه پویای شیعه نشان داد که اجرای مراسم مذهبی و مناسک دینی مانند نماز های جمعه و جماعت و زیارت وغیره برای او اصل نیست .بلکه اگر مصلحت جامعه اقتضا ء نماید ، تمامی مناسک و مستحبات   و ظواهر دینی را موقتاً تعطیل مینماید تا سلامت جامعه حفظ شود . تعطیلی نمازهای جمعه و جماعت در بسیاری از شهرهای آلوده به ویروس ، در تاریخ انقلاب و حتی اسلام کم سابقه است .

4. پی در پی بودن حوادث تلخ برای یک جامعه ، آنها را درمواجهه با ناملایمات ، آبدیده ترمی نماید .همچنانکه در زندگی افراد بشر نیز چنین است . این وقایع خوش آیند هیچ فرد و  جامعه ای نیست  اما اگردر مواجهه با آن صبرو استقامت پیشه کرد ، برکات و محاسن زیادی را در پی خواهد داشت .

انسجام وهمبستگی  درون حاکمیت  و نیز مردم  با دستگاه های نظام به بوته آزمایش گذاشته شد و تاکنون نمره قابل قبولی بدست آمده است . دستگاههای دولتی – نظامی و قضائی همکاری قابل قبولی تحت ریاست ستاد ملی مبارزه با کرونا که در دولت مستقر است ، داشته اند واین موضوع قابل تقدیر و توجه است . همکاری مردم نیز در مجموع با دستگاههای مسئول بسیار مناسب بود این موضوع بالاخص پس از برخی حوادث امسال مانند افزایش قیمت بنزین که مردم مستقیماً دولت را مقصر می دانستند ، قابل تامل است . 
خلاصه اینکه مردم ما طی سده گذشته تجربیات زیادی را از قبل اشغال کشور ، انقلاب و جنگ و ترور و نا آرامی های داخلی داشتند . تجربه گرانبها اما سخت  و ملال آور بیماری مسری (ویروس کرونا) نیز به این تجربیات اضافه شده و جامعه را آبدیده کرد .