ماسک را از صورت محتکران اقلام پزشکی بردارید

گروه اجتماعی الف،   3981212103 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
 ماسک را از صورت محتکران اقلام پزشکی بردارید

از زمان آغاز ورود ویروس کرونا به کشور مسئله کمبود لوازم بهداشتی پیشگیری از انتقال ویروس مانند ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده به یکی مسائل مهم کشور تبدیل شده است به گونه ای که در چند روز نخست تمامی این اقلام در بازارهای خرد نایاب شد.

پس از نایاب شدن، اخباری مبنی بر کشف انبارهای احتکار این اقلام و دستگیری محتکران در رسانه ها مخابره شد. مراجع انتظامی و قضایی هم مددام از برخورد جدی با محتکران و سودجویان خبر دادند.

اما نقطه عطف این ماجرا نامه گلایه آمیز وزیر بهداشت به رئیس شورای عالی امنیت ملی بود. در این نامه سعید نمکی بیان داشته که از روز نخست احتمال ورود کرونا به ایران دستور منع صادرات این اقلام و ذخیره تولید داخلی صادر شده اما «علیرغم پیگیری فراوان مقدار اندکی خریداری و بقیه تولیدات کشور وارد بازار سیاه شده است.»

نمکی می گوید وزارت بهداشت فقط توانسته یک میلیون ماسک تهیه کند اما شبکه ای فرصت‌طلب به راحتی اعلام می‌کند که دویست میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند.

نامه وزیر بهداشت با واکنش دادستان کل کشور همراه شد. حجت الاسلام منتظری در نامه ای به سعید نمکی از ایشان درخواست کرد موارد تخلف را برایش ارسال کنند. منتظری تاکید کرد این جرم مجازاتی در حد افساد فی الارض دارد.

حسن روحانی هم نامه نمکی را به وزیر اطلاعات ارجاع داد.

بیشتر بخوانید:

درخواست توکلی از رئیسی برای برخورد با مافیای اقلام بهداشتی پیشگیری از کر‌ونا

دادستان کشور: اخلال در نظام سلامت مردم در حد افساد فی الارض است

واعظی: رئیس‌جمهوری وزارت اطلاعات را مامور پیگیری موارد مطرح شده از سوی وزیر بهداشت کرد

در این زمینه به نظر می رسد:

*برخلاف ذهنیت عمومی که محتکران خرد را عامل کمیاب شدن ماسک می دانند، نامه وزیر بهداشت رسما و علنا از مافیای ماسک خبر می دهد. مافیایی که جسارت بالایی در برابر مسئولین وزارت بهداشت دارد.

*این شبکه مافیایی بدون یارگیری از اصحاب قدرت متولد نشده است. هیچ فسادی بدون کمک و همکاری افرادی صاحب قدرت بروز و ظهور نمی یابد. طبعا هرچه فساد بزرگتر باشد افراد رده بالاتری در فساد شریک اند. مافیای ماسک قطعا با افراد صاحب قدرت رده بالایی هماهنگ است که توانسته برای وزیر بهداشت گردنکشی کند.

*با عنایت به انچه گفته شد برخورد با این مافیا سخت اما واجب است. سخت است چون قاعدتا قدرتمندان زیادی پایشان گیر است؛ واجب است چون این ماجرا جان مردم را به بازی گرفته است. افرادی که جان مردم را برای سودجویی شخصی به گروگان گرفته اند باید فورا مجازات شوند.

*اکنون وظیفه وزیر بهداشت این است که در اسرع وقت نام و نشان این شبکه مافیایی را به دادستان کل و رئیس قوه قضائیه اعلام کند. از سوی دیگر بر رئیسی واجب است یک قاضی ویژه برای رسیدگی فوری به این پرونده اختصاص دهد. باید دادگاهی فوری برای رسیدگی به تخلفات این شبکه مافیایی تشکیل شود و اشد مجازات برایشان در نظر گرفته شود.

*اگر اینگونه شود مردم حس می کنند جانشان برای حاکمان مهم است. اما اگر واکنش سریع نشان داده نشود طبیعتا مردم گمان می برند حیاتشان برای مسئولان اهمیتی ندارد و شبکه مافیایی همه ارکان قدرت را خریده است.

*اما چرا چنین اتفاقاتی رخ می دهد؟ وقتی به موقع جلوی فساد گرفته نشود مفسدان از داخل قدرت برای خویش یارکشی می کنند و شبکه ای از فساد در داخل قدرت شکل می گیرد. اگر در گماردن افراد برای مناصب حساسیت ویژه ای بر پاکدستی و سلامت در کار می بود شاید چنین اتفاقاتی رخ نمی داد. وقتی فردی که نامش در یک پرونده زمین خواری مطرح است به ریاست یک سازمان مهم دولتی در حوزه دادگستری منصوب می شود قاعدتا باید چشم انتظار چنین روزهایی بود.

*اما چنانکه گفته شد هنوز هم برای علاج دیر نشده است. با محاکمه فوری مافیای ماسک مردم باور می کنند قوه قضائیه عزم مبارزه با فساد دارد.