علت آلودگی هوای چند روز اخیر تهران چه بود؟

گروه اجتماعی الف،   3981211062

مدیرعامل کنترل کیفیت هوای شهر تهران علت آلودگی هوای چند روز اخیر شهر تهران علی‌رغم کاهش تردد خودروها در سطح شهر را تشریح کرد.

علت آلودگی هوای چند روز اخیر تهران چه بود؟

حسین شهید‌زاده در گفتگو با تسنیم درباره علت افزایش آلودگی هوا طی روزهای اخیر علی‌رغم کاهش تردد شهروندان در سطح شهر اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شد طی دو روز اخیر میزان وزش باد در شهر تهران به ویژه در برخی ساعات صفر بوده و بیشترین شدتی که داشته به سه متر بر ثانیه رسیده است که باد بسیار کمی برای تهویه هوا محسوب می‌‌شود.

وی افزود: به همین دلیل هرچه آلودگی تولید شده در شهر باقیمانده و خارج نشده است؛ با این حال فراموش نکنیم که 60.8 درصد یعنی حدود 61 درصد آلودگی PM (ذرات کمتر از دو و نیم میکرون) منابع متحرک است و حدود 40 درصد مربوط به منابع خانگی صنعت و ... است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران تصریح کرد: هرچند تا حدودی تردد خودروها کم شده بود اما معنی آن این نیست که باید با کاهش تردد آلودگی رفع شود چرا که ما نیازمند باد نیز هستیم که طی این دو روز آن را نداشته‌ایم البته در برخی معابر شهر تهران نیز ترافیک کم نبود به عنوان مثال در مسیر بهشت زهرا یا در محدوده خیابان سهروردی ترافیک سنگینی را شاهد بودیم.

شهیدزاده در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها بر آلودگی هوای تهران اظهار کرد: حدود یک ماه گذشته استفاده از سوخت مازوت وجود داشت اما سازمان محیط زیست به موضوع ورود کرد و جلوی آن گرفته شد اما از اینکه باز هم چنین امری صورت گرفته است یا خیر، خبر ندارم! زیرا شرکت کنترل کیفیت بر عوامل خارج از شهر تهران نظارتی ندارد البته دفعات قبل یعنی زمانی که گازوئیل و مازوت به عنوان سوخت استفاده می‌شد شاخص SOTO بالا می‌رفت اما در این مقطع آلاینده مذکور افزایش چندانی نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: SOTO یکی از آلایندگی‌هایی است که از گوگرد موجود در سوخت ایجاد می‌شود؛ اگر گوگرد موجود در گازوئیل و مازوتی که استفاده می‌‌شود، زیاد باشد غلظت SOTO در هوا افزایش می‌یابد اما در چند روز اخیر این آلاینده افزایش زیادی نداشته است.