کتاب تربیت کودک / معرفی بهترین کتاب های تربیت کودک

گزارش بازرگانی،   3981208124

خواندن کتاب های تربیت کودک یکی از روش‎های رایجی است که والدین برای آموزش فرزندپروری استفاده می‌کنند. خواندن کتاب های آموزشی در زمینه تربیتی به شما کمک می‌کند تا از نیازهای جسمانی و روانی فرزندتان در سنین مختلف رشد آگاه باشید و بتوانید براساس اصول روانشناسی تربیتی سبک فرزندپروری مناسبی را اتخاذ کنید. این کار باعث می شود که در مسیر رشد و پرورش کودک خود اشتباهات کمتری مرتکب شوید و بتوانید موفق ترعمل کنید. اما گاه کتاب کافی نبوده و مشاوران متخصص در زمینه کودک در مواقع ضروری و عملی کمک های بیشتری می توانند بکنند. در ادامه به معرفی چند مورد کتاب تربیت کودک پرداخته ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه کتاب تربیت کودک می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

لزوم مطالعه کتاب تربیت کودک

شاید از خود بپرسید که چرا باید در مورد تربیت فرزندان خود به کتاب ها مراجعه کنیم؟ آیا کتاب‌ها می‌توانند چیزی به غیر از تجربیات دیگران به ما بیاموزند و آیا اصلا مواردی که در کتاب ها مطرح می‌شوند در زندگی عادی قابل اجرا هستند؟ در جواب به این سوال‌ها باید اشاره کنیم که امروزه تربیت فرزندان نسبت به گذشته پیچیدگی‌ها و دشواری‌های بیشتری پیدا کرده‌اند که این مسئله از مدرن شدن جوامع نشات می گیرد. در دنیای امروز شما نمی‌توانید با پیش گرفتن همان سبک های تربیتی سنتی به موفقیت دلخواه خود در پرورش فرزندان دست یابید.

کودکان شما امروزه در دنیای الکترونیک زندگی می کنند و به این تریب دغدغه‌ها و نیازمندی‌های خاص خود را دارند اگر شما نتوانید خود را به روز نگهدارید و از روش‌های علمی تربیت کودک باخبر نباشید، به احتمال زیاد ناخواسته اشتباهات مختلفی را مرتکب خواهید شد و حتی آسیب‌ هایی را از منظر روانی به فرزند خود وارد خواهید کرد.

از سوی دیگر همان‌طور که می‌دانید، دوران کودکی اهمیت بسیاری در شکل گیری شخصیت و رشد روانی افراد دارد این امر باعث می‌شود که اشتباهات ناخواسته شما تاثیرات پایداری بر روان فرزندتان بگذارد که حتی تا بزرگسالی همراه او باقی بمانند. استفاده از کتاب های تربیتی و مشورت با روانشناسان کودک به شما کمک می‌کند تا بتوانید مسیر درستی را در پیش بگیرید و احتمال هرگونه خطا را کاهش دهید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

معرفی کتاب های تربیت کودک

ما در ادامه به تعدادی کتاب اشاره می کنیم که به شما می آموزند چگونه با فرزند خود براساس اصول علمی برخورد کنید و تعامل مثبت و سازنده ای با او داشته باشید.

1-  کتاب تربیت کودکان همیشه موفق

کتاب تربیت کودکان همیشه موفق نوشته‌ی ادل فبر و الین مازلیش و ترجمه فریبا سبز چمنی است. این کتاب برای والدینی که به کار بردن اصول علمی در زندگی روزمره را سخت می‌دانند بسیار مناسب است. چرا که نویسندگان با زبانی شیوا تلاش کرده‌اند تا اصول علمی تربیتی را با روش‌های عملی وکاربردی ترکیب کنند به گونه‌ای که شما بتوانید در مشکلات رایج خود با فرزندانتان از توصیه‌های آن بهره ببرید. این کتاب در سراسر قسمت‌های خود این شعار را دنبال می‌کند" چگونه با کودکان صحبت کنیم تا گوش دهند و چگونه گوش دهیم تا کودکان صحبت کنند". برخی از ناشران این شعار را برای عنوان در نظر گرفته‌اند و کتاب را با همین نام به چاپ رسانده اند.

2- کتاب انواع کودکان

اگر به دنبال این هستید که شناخت بیشتری درمورد شخصیت فرزندتان داشته باشید و با آگاهی در این باره متناسب با شخصیت او عمل کنید پیشنهاد می‌کنیم که کتاب انواع کودکان را مطالعه کنید. این کتاب نوشته‌ی پاول تایگر و باربارا بارون تایگر است.

 در واقع این کتاب به شما کمک می‌کند تا درک بیشتری از فرزند خود داشته باشید و به تبع آن بتوانید نقاط قوت، توانایی‌ها، استعدادها و ضعف‌های او را بشناسید و با در نظر گرفتن این موارد مسیر درستی را برای پرورش کودک خود انتخاب کنید. در این کتاب نویسندگان در خلال داستان‌های واقعی تیپ‌های شخصیتی کودکان را برای شما شرح می‌دهند و روش‌های تربیتی مناسب برای هر تیپ را آموزش می‌دهند. این مسئله باعث می‌شود که فرزندتان را به عنوان یک شخصیت منحصر به فرد در نظر بگیرید و به جای مقایسه او با دیگران متناسب با روحیات خاص او رفتار کنید.

3- کتاب روانشناسی برای والدین: از تولد تا نوجوانی

کتاب روانشناسی برای والدین، از تولد تا نوجوانی نوشته‌ی فی کارلیسل است. این کتاب به شما کمک می‌کند تا به سوال‌های خود در زمینه سبک‌های فرزندپروری بر اساس پژوهش‌های علمی روانشناسی پاسخ دهید. این کتاب به دلیل در برگرفتن کودکان از نوزادی تا نوجوانی موضوعات بسیار گسترده ای را مطرح می‌کند و به چالش های هر دوره از رشد پاسخ می دهد. از جمله موضوعات اصلی این کتاب می‌توان به هوش، شخصیت، نیازهای منحصر به فرد هر دوره سنی و مسائل مرتبط با سلامت روان اشاره کرد.

4-کتاب تربیت کودک برای مغزی یکپارچه

کتاب تربیت کودک برای مغزی یکپارچه برای والدینی که درگیری‌ها و چالش‌های زیادی را با فرزندان خود تجربه می کنند کاربرد بسیاری دارد. شما می توانید نحوه مقابله با مشکلاتی نظیر لجبازی، پرخاشگری، ترس های افراطی و بدرفتاری های کودک را در این کتاب مطالعه کنید.

نویسندگان این کتاب علاوه بر اینکه مطالب را براساس اصول علمی تالیف کرده اند تجارب خود را نیز با خوانندگان در میان گذاشته اند. آن ها در طول سال‌ها با هزاران نفر از والدین ملاقات کرده‌اند و با نگرانی‌های مخصوص پدر و مادرها آشنایی کافی دارند. شما با مطالعه این کتاب به این آگاهی می‌رسید که بسیاری از مشکلاتی که در زندگی با فرزند خود تجربه می‌کنید فقط مربوط شما نیستند و والدین زیادی در دنیا با این مشکلات دست وپنجه نرم می‌کنند. در نتیجه می‌توانید با راه حل های این مشکلات آشنا شده و با آرامش خاطر بیشتری در مسیر تربیت فرزندان خود پیش بروید.

5- پرورش کودکان بر پایه اعتماد

کتاب پرورش کودکان بر پایه اعتماد نوشته جاستین مول در مورد تربیت کودکان با توجه به مسائل اخلاقی آموزش هایی را ارائه می کند. این کتاب به شما یاد می دهد که چگونه اعتماد و اطمینان را اساس تربیت خود قرار دهید و از ایجاد ترس، رقابت بیمارگون و بی علاقگی در فرزندان خود بپرهیزید. این کتاب گزینه هایی به جز پاداش و تنبیه را برای پرورش رفتار برای والدین مطرح می کند و به آن ها شیوه های تربیتی متنوع تری را می آموزد.

سخن آخر

خواندن کتاب های تربیتی با وجود مزیت های فراوانی که دارد همیشه کافی نیست و گاهی اوقات والدین به دریافت خدمات حرفه ای تری نیاز دارند. اگر احساس می کنید در پیاده کردن مطالب موجود در کتاب ها در زندگی روزمره خود مشکل دارید و نمی توانید آنگونه که می خواهید روی فرزندتان تاثیر بگذارید مراجعه به روانشناس کودک می تواند گزینه بهتری باشد. برای اطلاع از به روزترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

روانشناس با بررسی سبک تعاملی موجود در خانواده شما و ارزیابی دقیق مشکلات رفتاری کودک؛ به ارائه راه حل های عملی می پردازد و شما را با اشکالات و نواقصی که در تربیت فرزندتان دارید آشنا می‌کند. هم چنین در صورت وجود اختلال رشدی در کودک نظیر بیش فعالی روانشناس می تواند با انجام مداخلات به موقع از پیشرفت مشکل جلوگیری کند و خدمات درمانی لازم را نیز برای شما فراهم کند.

سوالات متداول

- در زمینه تربیت جنسی کودک نیز کتاب های اختصاصی وجود دارد؟

بله. از جمله آن ها می توان به کتاب روان‌شناسی تربیت جنسی کودکان و نوجوانان تالیف فرهاد شیویاری و آرزو صفریانی، کتاب نه! به من دست نزن تالیف زهرا سعدی و کتاب آموزش خود مراقبتی نوشته‌ی جاینین ساندرز اشاره کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کتاب تربیت کودک می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.