قلیان در اماکن عمومی استان قزوین ممنوع شد

گروه سلامت الف،   3981208058

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین از صدور دستورهای قضایی جهت تشدید اقدامات و نظارت‌ها در حوزه بهداشت و سلامت مردم و جلوگیری از عرضه قلیان در اماکن عمومی خبر داد.

علی فولیان روز پنجشنبه در تشریح این خبر گفت: با توجه به اعلام نظر کارشناسان و متخصصان امر بهداشت و درمان، مصرف قلیان یکی از سریع‌ترین روش‌های انتقال بیماری‌های تنفسی به خصوص ویروس کرونا است که می بایست از عرضه آن جلوگیری شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین بیان داشت: متاسفانه علیرغم ممنوعیت قانونی و هشدارها،  متاسفانه در سایه نظارت‌های ضعیف دستگاه‌های متولی عرضه قلیان در اماکن عمومی، سفره خانه‌های سنتی و قهوه خانه‌ها انجام می‌شود که تبعات زیانبار آن به خصوص در شرایط کنونی کشور متوجه سلامت عمومی است.

وی سلامت عمومی را از مصادیق حقوق عامه دانست و تاکید کرد: دادستانی در راستای پیشگیری از وقوع جرم و احیای حقوق عامه که وظیفه ذاتی و قانونی دستگاه قضایی است در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کرده که یکی از این موارد حوزه بهداشت و سلامت عمومی است.

این مسوول گفت: در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور، این موضوع از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است و جا دارد دستگاه‌های متولی اقدامات پیشگیرانه خود را در کمترین زمان اجرایی کنند.

فولیان افزود: طی مکاتبات انجام شده با دستگاه‌های متولی از جمله نیروی انتظامی، اتاق اصناف، اتحادیه‌ها، سازمان صنعت،معدن و تجارت و دانشگاه علوم پزشکی، دستورهای قضایی جهت تشدید اقدامات و نظارت‌ها در حوزه بهداشت و سلامت عمومی به خصوص جلوگیری از عرضه قلیان در اماکن عمومی صادر شده است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: دستگاه‌های مرتبط با فعال سازی گشت‌های مشترک، سرکشی و بازدیدهای سرزده با رویکرد اقدامات پیشگیرانه، بازدارنده و کنترلی نسبت به جلوگیری و ممانعت از شیوع مصرف قلیان در اماکن عمومی اقدام نمایند.

این مقام قضایی استان در ادامه هشدار داد: در صورت عرضه قلیان، آلات و ادوات آن به عنوان جرم مشهود جمع‌آوری و واحد متخلف نیز پلمب می‌شود و متصدیان و عرضه کنندگان متخلف نیز تحت تعقیب کیفری قرار خواهند گرفت.

معاون دادستان مرکز استان قزوین خاطرنشان کرد: لازمه جلوگیری از شیوع کرونا ویروس رعایت بهداشت فردی و عمومی است و باید نسبت به این موضوع راهکارها و اقدامات پیشگیرانه بهداشتی از سوی دستگاه های متولی، صدا و سیما و سایر رسانه‌ها به جامعه آموزش داده و اطلاع رسانی شود تا از شیوع هرچه بیشتر این بیماری جلوگیری شود.