ادعای جنجالی امیرآبادی درباره کرونا/ نقش قالیباف در آینده جریان اصولگرا/ زیباکلام: زمام مجلس یازدهم در اختیار طرفداران احمدی‌نژاد است

گروه سیاسی الف،   3981205150 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

ادعای جنجالی امیرآبادی درباره کرونا/ نقش قالیباف در آینده جریان اصولگرا/ زیباکلام: زمام مجلس یازدهم در اختیار طرفداران احمدی‌نژاد است

عباس عبدی: نهادها مدنی درباره کرونا فعال شوند

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در اعتماد نوشت: «ويروس كرونا در حال تبديل شدن به سنگ محك و ابزار سنجشي براي ميزان اعتماد و كيفيت كارآمدي موجود است... اين مساله و شايد بحران با پديده‌اي مثل زلزله و حتي سيل فرق مي‌كند، مواجهه با آن به يك سنگ محك كارآمدي نظام در حل مسائل جامعه تبديل شده است. زلزله و سيل مناطق محدودي از كشور را دچار خود مي‌كنند و ساير مناطق مي‌توانند ضمن كمك به آنان، زندگي عادي خود را انجام دهند. ولي كرونا با وضعيت فعلي ايران كه بسياري از مناطق را از جنوب تا شمال درگير خود كرده، متفاوت از حوادث و مصائب ديگر است...

هر چه فكر كردم چگونه مي‌توان هم به مردم آرامش داد و هم از حساسيت آنان كم نكرد فكرم به جايي نرسيد. مي‌دانيد چرا؟ براي اينكه اين رفتار فقط در جامعه‌اي رخ مي‌دهد كه اعتماد ميان حكومت و مردم در حد مطلوب باشد. مردم بايد به تمام سياست‌ها يا حداقل به سياست‌هاي رسمي در زمان بحران و اضطرار اعتماد داشته باشند... جامعه‌اي كه هر روز و هر هفته با يك ادعاي تازه مواجه شده كه خلاف آن ثابت مي‌شود و حقيقت به مردم گفته نمي‌شود، اعتمادش را از دست مي‌دهد...

اكنون در حال فرو ‌ريختن آوار شايعات هستيم. آواري كه با وجود ناتواني سازوكار ارتباطي رسمي به‌ويژه صداوسيما و فشل بودن نهادهاي ارتباطي و فقدان فرهنگ پاسخگويي در اين جامعه، قادر به مواجهه با اين سيل شايعات نخواهد بود. متاسفانه بايد گفت كه بعيد است ساختار تصميم‌گيري در ايران قادر به ايجاد تحول و تطبيق دادن خود با مقتضيات جامعه باشد. بنابراين راهي جز حضور نهادهاي مدني مرتبط با بهداشت و درمان و نيز امدادي و اطلاع‌رساني و مردم در عرصه عمومي باقي نمي‌ماند...

آنچه مي‌توان گفت، حضور جدي و موثرتر نهادهاي مدني بهداشت و درمان و امداد و نيز نهادهاي اطلاع‌رساني و همكاري مردم براي مصون ماندن از دو ويروس شايعه و كروناست. هر چند حكومت همواره مستعد اين است كه مشاركت و حضور مردم را به پاي خود بنويسد، ولي چاره‌اي نيست. اكنون با آزمون مهمي مواجه هستيم و فرصتي براي تسويه‌ حساب با دغل‌كاري‌هاي گذشته نيست.»

***

زیباکلام: زمام مجلس آینده در اختیار طرفداران احمدی‌نژاد است

صادق ریباکلام به آرمان ملی گفت: «زمام امور مجلس يازدهم در اختيار جبهه پايداري و احمدي‌نژادي‌ها خواهد بود. حکايت آقاي قاليباف و هواداران ايشان در مجلس يازدهم مانند فراکسيون اميد در مجلس دهم خواهد بود و به همين دليل از تأثيرگذاري بالايي برخوردار نخواهند بود. واقعيت اين است که جبهه پايداري و طرفدران آقاي احمدي‌نژاد علاقه‌اي به حاميان آقاي قاليباف ندارند. بين بنده و اعضاي جبهه پايداري از نظر سياسي تفاوت‌هاي زيادي وجود دارد، با اين وجود برخي از اعضاي جبهه پايداري از نظر اقتصادي مشکلي نداشته‌اند...

نکته ديگر اين است که چه ميزان اصولگرا و مکتبي هستند و به ديدگاه‌هايي که مطرح مي‌کند اعتقاد دارند؟ همه اينها سوالات مهمي است که در مجلس آينده وجود خواهد داشت. به همين دليل بنده به همان نسبت که پيروزي طرفداران آقاي احمدي‌نژاد را مجلس قطعي مي‌دانستم زعامت آنها را هم مجلس آينده قطعي مي‌دانم...

اولين اقدام براي نمايندگان مجلس آينده حمله به دولت آقاي روحاني خواهد بود. مخالفان دولت در طول سال‌هاي اخير همه ناکامي‌ها و مشکلات کشور را ناشي از سوءمديريت دولت قلمداد مي‌کنند. بدون شک اين رويکرد در مجلس آينده با صداي رساتري ادامه پيدا خواهد کرد. به احتمال زياد مجلس آينده دولت آقاي روحاني را تحت فشار قرار خواهد داد که برخي از وزرا و استانداران را تغيير بدهد.»

***

مجلس اصولگرا باید با دولت روحانی همکاری کند

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح‌نو گفت: اینکه اصول‌گرایان تصور کنند همین که مردم به‌طور قاطع به آن‌ها رأی داده‌اند، پس دیگر همیشه در رأس کار خواهند بود و مردم همیشه در آینده به آن‌ها رأی خواهند داد، آغاز خطا و اشتباه است. هر جریان سیاسی دیگری هم نباید چنین تصوری داشته باشد. 

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد اختلاف نظرها بر سر بستن لیست وحدت، در مجلس هم ادامه یابد، اتفاقی خواهد افتاد که باعث می‌شود مردم چهار سال بعد، از اینها (اصول‌گرایان) هم رویگردان شوند. ایمانی در این‌باره اضافه کرد: هر اختلافی که میان اصول‌گرایان طی چند ماه گذشته وجود داشت و موجب شد تا دو روز مانده به انتخابات، به یک وحدتی برسند، باید پشت سر گذاشته شود.

ایمانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نسبت مجلس آینده با دولت حسن روحانی، گفت: رویه مجلس یازدهم باید رویه‌ای کاملاً همکاری‌جویانه، مساعدتی و تصحیح قسمت‌هایی باشد که عملکرد دولت به نفع مردم نیست. دولت حسن روحانی تا خرداد سال ۱۴۰۰ بر مسند امور است؛ اگر ما بخواهیم اینگونه فکر کنیم که هر حرکت تند و برخورد با دولت، کمکی به اوضاع کشور و مردم می‌کند، اشتباه است؛ حتی اگر اصول‌گرایان فکر کنند که این دولت، مناسب شرایط امروز کشور نیست. این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم برای مردم کار کنیم، باید این دولت را کمک و اشتباهاتش را تصحیح کنیم.

***

نظر زیدآبادی درباره نقش قالیباف در جریان اصولگرا

احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در کانال خود نوشت: «محمدباقر قالیباف در تمام پست‌های مدیریتی خود، کوشیده است تا از خود چهره‌ای کارآمد، مبتکر، مدرن و مقتدر نشان دهد. گرچه برخی مخالفان و منتقدان قالیباف در جناح اصلاح‌طلب، کوشش‌های او را عمدتاً نمایشی، پرهزینه و همراه با بریز و بپاش‌های بی‌مورد و زیان‌آور می‌دانند، اما در عین حال، توان اجرایی شهردار سابق را انکار نمی‌کنند و او را از سایر همتایانش در جناح اصولگرا از این جهت متمایز می‌شمرند.

 او اکنون در مقام سرلیست غیر رسمی اصولگرایان به مجلس راه یافته است و بعید به نظر می‌رسد که به موقعیتی جز ریاست مجلس یازدهم نظر داشته باشد. در حقیقت، روند شکل‌گیری فهرست متحد اصولگرایان و نوع تغییرات و چینش نهایی آن، نشان داد که اصولگرایان از جمله طیفی از تندروترین آنها خارج از چارچوب جبهۀ پایداری، به قالیباف به عنوان مهمترین سرمایۀ مدیریتی خود می‌نگرند و از همین رو، می‌توان گفت شهردار سابق، نقشی محوری در جناح اصولگرا به دست آورده و به احتمال زیاد، رفتار سیاسی این جناح، حول عملکرد و برنامه‌های حلقۀ یاران نزدیک او خواهد چرخید.

قالیباف در مقام نمایندۀ طیف‌های عمدۀ اصولگرا اما در شرایط بی‌نهایت دشواری برای قبضۀ مدیریت کشور خیز برداشته است. علاوه بر فشارهای فزایندۀ بین‌المللی و منطقه‌ای، خالی شدن خزانۀ دولت و انباشت کوهی از مشکلات رنگارنگ اقتصادی و اجتماعی، اصولگرایان اگر نگاهی نیز به نرخ مشارکتِ مردمِ مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ در انتخابات اخیر بیاندازد؛ میزان محبوبیت و مقبولیت خود را در آینۀ جامعۀ سیاسی ایران به عینه خواهند دید...

به هر حال، فعلاً ریش و قیچی به دست قالیباف و نیروهای حامی‌اش در سطوح بالای قدرت افتاده است. آنها ممکن است طبق معمول گذشته، اوضاع را تفسیر به رأی و مصادرۀ به مطلوب کنند و چشم خود را به روی واقعیات عریان شده در انتخابات اخیر ببندند و خر خود را به سمت ناکجاآباد برانند. در عین حال این امکان هم منتفی نیست که آنان از طریق لمس عینی معضلات و حتی به منظور حفظ جایگاه خود، جهتی متفاوت را در پیش گیرند که ایران از این گذرگاه صعب و هولناک به سلامت عبور کند! 

آیا چنین چرخشی آسان است؟ نه! بسیار بسیار مشکل است! آیا تصورِ چنین چرخشی بیش از اندازه خوشبینانه نیست؟ چرا! بسیار بسیار خوشبینانه است! اما به نظرم در این وانفسا تشبث به هر حشیشی مجاز باشد!»

***

چرا درصد فوتی‌های کرونا در کشور ما بیش از دیگر کشورهاست؟

مینو محرز عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا درباره دیر شناخته شدن بیماری در افراد مبتلا به کرونا گفت: ما تازه اقدام به تست گرفتن کرده‌ایم و بیماری به تازگی در قم مشخص شده است و شروع از آنجا بوده و منتشر شده است، البته از قبل هم بوده، اما شناسایی نکرده بودیم. بنابراین در حال حاضر تازه تشخیص داده‌ایم، در بیمارستان بیماران بدحال می‌‌آیند و افرادی که کلینیکال هستند، هنوز به ما مراجعه نکرده‌اند و هر مراجعه‌کننده‌ای که داریم، افراد بدحالی هستند که در آی‌سی‌یو بستری شدند. علت اینکه مرگ و میر در کشور ما بالا بوده است به این دلیل است که ما هنوز در حال آزمایش بیماران به شدت بدحال بستری در بیمارستان هستیم، که به این معناست در تشخیص دیر عمل کرده‌ایم، و گرنه ما نباید بیشتر از آن مرگ ومیری که در چین گزارش شده است، یعنی همان دو درصد داشته باشیم.

***

تکذیب ادعای امیرآبادی درباره فوت ۵۰نفر در قم بر اثر کرونا

صبح دوشنبه وزیر بهداشت در جلسه غیرعلنی مجلس درباره گسترش ویروس کرونا به نمایندگان مجلس گزارشی ارائه کرد. (بیشتر بخوانید)

احمد امیرآبادی، نماینده قم در حاشیه جلسه علنی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگاران از فوت ۵۰ نفر در قم بر اثر کرونا خبر داد. به گزارش ایلنا امیرآبادی با بیان اینکه متاسفانه دولت به مقدار کافی احساس نگرانی و بحران نمی کند، ادامه داد: درست است که باید آرامش را حفظ کنیم، اما نباید ابعاد بحران را به گونه ای تحت نظر قرار دهیم که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است. 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۵۰ نفر در دو هفته اخیر به دلیل ابتلا به کرونا درگذشته اند، بیان کرد: متاسفانه سه هفته است کرونا به قم آمده و این موضوع دیر اعلام شده است.

وی با بیان اینکه پرستاران در خطر هستند، افزود: هیچیک از پرستاران لباس مناسب که لباس فضایی معروف است را در اختیار ندارند. 

امیرآبادی با بیان اینکه اکنون بیش از ۲۵۰ نفر در قرنطینه هستند، ادامه داد: امکانات کافی در قم وجود ندارد و بسته های پیشگیری نیز هنوز به مردم نرسیده است، و در بعضی داروخانه ها نیز ماسک پیدا نمی شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه غیرعلنی از وزیر بهداشت درخواست کردم که قم را قرنطینه کند و حتی با وی دعوا کردم که چرا به مردم دروغ می گویید، زیرا شرایط اینگونه که به نمایندگان می گویید نیست و وضعیت قم بحرانی تر از این صحبت ها است. همچنین به وزیر بهداشت گفتم شما که فرمانده عملیات نام گرفته اید، در قم حاضر شوید و از آنجا فرماندهی کنید. 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه جواب آزمایش دو تن از کودکان نیز مثبت اعلام شده است، اظهار داشت: جواب آزمایش کرونا رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز مثبت بوده است و با توجه به وخامت اوضاع باید هر چه سریعتر جانشین ایشان انتخاب شود.

نماینده مردم قم در مجلس درخصوص تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) و مخالفت مراجع تقلید گفت: هیچیک از مراجع عظام تقلید مخالفتی با تعطیلی حرم نداشتند، زیرا موضوع جان مردم است. 

این سخنان امیرآبادی با واکنش ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت روبرو شد. حریرچی که در نشست خبری مشترک با ربیعی، سخنگوی دولت شرکت کرده بود کشته شدن ۵۰ نفر در قم به دلیل کرونا را تکذیب کرد.

حریرچی گفت: هیچ کس دسترسی به اطلاعات ما را ندارد، گاهی سوء تفاهم می‌شود، چون علائم آنفولانزا و کرونا شبیه است. اگر تعداد فوت شدگان قم یک چهارم این تعداد ادعا شده باشد من استعفا می‌دهم. 

حریرچی درباره قرنطینه قم بیان داشت: در حدود ۱۰ استان مستقر هستیم، ما موافق قرنطینه نیستیم؛ این برای زمان‌های قدیم است.

بیشتر بخوانید:

باید از سیاسی کردن موضوع کرونا پرهیز کنیم/ تکذیب خبر فوت ۵۰ نفر بر اثر کرونا/ موافق قرنطینه نیستیم

پس از تکذیب حریرچی، امیرآبادی به ایلنا گفت: اسامی ۴۰ نفر از فوت‌شدگان را به معاون وزیر داده‌ام و حالا باید منتظر استعفاء وی باشیم.

اما این پایان ماجرا نبود و حریرچی مجددا پاسخ امیرآبادی را داد. حریرچی گفت: افرادی که فوت آنها از سوی وزارت بهداشت و درمان به دلیل ابتلا به کرونا اعلام شده است، همگی داری پرونده پزشکی مشخص هستند و همگی آنها تست مثبت کرونا داشته اند.

وی افزود: آقای امیرآبادی باید ثابت کنند که افراد معرفی شده دارای این ویژگی ها هستند. اگر این گونه بود من با صداقت کامل از سمت خود استعفا می دهم ولی اگر اینگونه نبود ایشان هم همینقدر صداقت داشته باشند و با اعتراف به اشتباه خود از نمایدگی مردم شریف قم استعفا دهند. تذکر می دهم که انتشار اسامی افراد بیمار و ذکر تشخیص آنها جرم است و برخورد قانونی باید با این موضوع صورت گیرد. علت فوت این افراد بدون ذکر نام را منتشر خواهم کرد.

به نظر می‌رسد امیرآبادی از وضعیت رسیدگی به کرونا در قم به شدت ناراضی بوده و همین مسئله باعث شده چنین مصاحبه‌ای انجام دهد و این سخنان را بگوید. اما ارائه آمار ۵۰ کشته درست نبوده است.

***

 بهبود وضعیت ۳ بیمار مبتلا به کرونا در تهران و اراک 

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت از بهبود سه بیماری مبتلا به کرونا در تهران و اراک خبر داد.
 
کیانوش جهانپور با اشاره به بهبودی سه بیمار مبتلا به کرونا، در این رابطه اظهار کرد: یک بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری بهبود یافته است.

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت تصریح کرد: یک بیمار در بیمارستان فیروزگر و یک بیمار در اراک که شرایط مطلوبی نداشتند نیز خوشبختانه از آی. سی. یو به بخش انتقال داده شده و اکنون حال عمومی این بیماران خوب است.