آمار گیشه سینماها قبل از تعطیلی

گروه فرهنگی الف،   3981204101

در حالی که میزان فروش فیلم‌های سینمایی جدید ناامیدکننده بود، تعطیلی سینماهای کشور از امروز تا پایان هفته برای جلوگیری از شیوع ویروس «کرونا» هم مزید بر علت خواهد بود. به نظر می‌رسد این وضعیت در اکران نوروزی هم بهبود چندانی نخواهد یافت.

آمار گیشه سینماها قبل از تعطیلی

به گزارش فارس، بهمن‌ماه به دلیل همزمانی با جشنواره فیلم فجر و اسفندماه به دلیل رکود بعد از جشنواره و تکاپوی مردم برای خرید شب عید، جزء فصول مرده اکران محسوب می‌شوند و فیلم‌های سینمایی در این ایام از فروش مناسبی برخوردار نخواهند بود.

اکنون و با اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سینماهای کشور تا پایان هفته برای جلوگیری از شیوع ویروس «کرونا» تعطیل هستند و این موضوع فروش اسفندماه سینماها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

این در حالی است که از میان فیلم‌های اکران‌شده، تنها «خوب بد جلف: ارتش سری» وضعیت فروش مطلوبی دارد و مابقی در گیشه اقبالی نداشته‌اند.

آما فروش فیلم‌ها تا پایان جمعه دوم اسفندماه با استناد به سامانه سینماشهر بدین شرح است:

نام فیلم زمان آغاز اکران میزان فروش به تومان
خوب بد جلف: ارتش سری  ۳۰ بهمن یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون
عطر داغ ۳۰ بهمن ۸ میلیون
چهل و هفت ۳۰ بهمن ۵ میلیون
دوئت ۲۴ بهمن ۶۸ میلیون
بی وزنی ۲۳ بهمن ۳۱ میلیون
نرگس مست ۲۳ بهمن ۳۶ میلیون
یادم تو را فراموش ۲۳ بهمن ۱۱۴ میلیون
قطار آن شب ۲ بهمن ۴۵ میلیون 
اولین امضاء برای رعنا ۲۵ دی ۱۶ میلیون
امیر ۲۵ دی ۱۳۰ میلیون

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که متوسط هزینه تولید فیلم در سینمای ایران ـ به زعم برخی کارشناسان ـ حداقل ۳ میلیارد تومان است. از سوی دیگر، سینمادار بین ۴۰ تا ۴۵ درصد از فروش هر فیلم را به عنوان دستمزد برمی‌دارد. ۱۰ تا ۱۵ درصد از میزان فروش نیز به پخش‌کننده فیلم می‌رسد. پس از کسر هزینه تبلیغات، مابقی هر چه ماند (بین ۴۰ تا ۵۰ درصد فروش) سهم تهیه‌کننده خواهد بود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که یک فیلم برای اینکه سرمایه خود را بازگرداند، باید حدود ۷ میلیارد تومان در گیشه بفروشد. با این حساب، فیلم‌های اکران‌شده در هفته‌های اخیر، شکست محض را در گیشه تجربه کرده‌اند.

این در حالی است که در حال حاضر ۵۹۹ سالن سینما در کشور فعال است اما سینماروهای حرفه‌ای را کمتر از ۵۰۰ هزار نفر برآورد می‌کنند. 

طبق اعلام سازمان سینمایی، آمار فروش فیلم‌ها در ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته است، ولی کاهش یافته است. این موضوع را در وهله اول باید در نرخ بلیت سینما (متوسط ۸۷۸۷ تومان) و مشکلات اقتصادی خانواده‌ها و در وهله دوم باید در کیفیت نازل محتوای فیلم‌ها جست‌وجو کرد.

با توجه به افزایش احتمالی نرخ بلیت در سال جدید و همچنین گزینه‌های اکران نوروزی، از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد سال جدید برای سینمای ایران سال پرباری نخواهد بود. همچنان که امسال نیز نسبت به سال ۹۷ تعداد مخاطبان سینما ۹۰۵ هزار نفر کاهش داشته است.