در گفتگو ویژه خبری مطرح شد؛ قرنطینه عملی منسوخ و ناموفق است/ مردم عادی نیاز به ماسک ندارند/ تشخیص کرونا از آنفولانزا سخت‌تر است

گروه اجتماعی الف،   3981204028

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تشخیص کرونا از آنفولانزا در روز‌های اولیه ابتلا، بسیار دشوار است.

قرنطینه عملی منسوخ و ناموفق است/ مردم عادی نیاز به ماسک ندارند/ تشخیص کرونا از آنفولانزا سخت‌تر است

به گزارش صداوسیما، محمد مهدی گویا در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: بدلیل آنکه در ۶ یا ۷ روز اول ابتلا به ویروس کرونا و آنفولانزا علائم مشابهی مشاهده می‌شود تشخیص پزشکی نوع بیماری بسیار دشوار خواهد بود.

او ادامه داد: با توجه به پیچیدگی نوع ویروس کرونا ممکن است در ۶ روز اولیه ابتلا به آن با هیچ علائمی مشاهده نشود و تمام عوارض و علائم پس از ۶ روز بصورت یکجا مشهود گردد.

محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در لحظات اولیه اطلاع از ویروس کرونا بیمارستان کامکار قم را برای قرنطینه موارد مشکوک آماده سازی کردیم. بیمارستان فرقانی با ۴۰۰ تخت خواب بعنوان بیمارستان رزرو در نظر گرفته شده بود.

او با اشاره به تفکیک دشوار مبتلایان به آنفولانزا و مشکوکین به کرونا ادامه داد: در حال حاضر وضعیت قم چندان مناسب نیست و برای راستی آزمایی این موضوع به مراجعین بسیار مشکوک به کرونا اشاره کرد گفت از مسئولین تقاضا می‌شود نگاهی ویژه به قم داشته باشند تا در آینده نزدیک شاهد اپیدمی نباشیم.

دکتر قدیر با بیان اینکه تعدادی از مبتلایان تایید شده از کادر پرستاران هستند افزود: در خصوص تجهیزات لازم همچون ماسک N۹۵ و لباس‌های ویژه مشکلی نداریم، اما در خصوص آمار مبتلایان و بستری شدگان می‌توان گفت از سوی وزارت بهداشت دستور رسیده که آماری اعلام نشود.

او ادامه داد: درست است که از حیث تجهیزات و تخت بیمارستانی کمبود نداریم، ولی باید توجه به افزایش مبتلایان و مشکوک به کرونا در صف مراجعین به بیمارستان و سطح شهر قم. می‌توان گفت در قم زنگ خطر به صدا در آمده است.

دکتر گویا در استودیو گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه فقط برای بیماران بدحال آزمایش کرونا انجام می‌شود افزود: اغلب مبتلایان به ویروس کرونا از علائم خفیف و ناچیزی برخوردار هستند که بعضاً به همین علت ممکن است مورد آزمایش قرار نگیرند.

او تصریح کرد: هر فرد در صورت مشاهده نشانه‌های اولیه سرماخوردگی و نگرانی از بابت ابتلا به کرونا می‌تواند در هر زمان به پایگاه‌های سرپایی مراجعه و از حال عمومی خود آگاه شود این چکاپ‌ها می‌تواند تا ۱۴ روز از اولین علائم سرماخوردگی ادامه یابد.

گویا با بیان اینکه حدود ۹۸% مبتلایان به کرونا خوب خواهند شد افزود: مراقبت‌های خوب و درستی بعمل آید امکان بهبود مبتلایان افزایش می‌یابد.

پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور در سوی دیگر استودیو گفت: اکثر تماس‌هایی که با ۱۱۵ گرفته می‌شود بدلیل نا آگاهی از بیماری و حال عمومی افراد در جامعه است به این دلیل فکر می‌کنند که نیاز است تا با آمبولانس به بیمارستان انتقال یابند لازم بذکر است مردم باید زمانی با اورژانس تماس بگیرند که علائم همچون تنگی نفس، تب، سرفه‌های شدید مشاهده شود.

گویا در سوی دیگر برنامه قرنطینه را عملی منسوخ و ناموفق عنوان کرد و ادامه داد: در بسیاری از نقاط دنیا دیگر قرنطینه صورت نمی‌گیرد در چین هم اخیرا اقدام به قرنطینه شهر ووهان نمودند و در کوتاه مدت دریافتند که این اقدام غیر علمی بوده و سبب تشویش بیشتر خواهد شد.

او با بیان اینکه تقریباً یک هفته از ارائه کیت‌های تشخیص کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی می‌گذرد خاطرنشان کرد: ایران قبل از این یک هفته هم به واسطه دارا بودن ۲ آزمایشگاه کم نظیر در دنیا، اقدامات ویژه‌ای در این خصوص ترتیب داده بود بی اغراق می‌توان گفت متخصصان ما در آزمایشگاه ها، از متخصص‌ترین نفرات در دنیا هستند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیری وزارت بهداشت در خصوص چگونگی شیوع بیماری کرونا از استان قم گفت: این استان همه روزه در ایام حتی از ساکنین چینی قابل ملاحظه‌ای هم برخوردار است، اما بررسی‌های اپیدمیولوژی هنوز ادامه داد و تا پایان این بررسی‌ها باید صبور بود.

سید محمدجمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی و درمانی اراک در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یک مورد مبتلابه ویروس کرونا در اراک، از پزشکان ساکن در قم بود که پس از رجعت به اراک به محض شناسایی بیماری، اقدام ایزوله سازی صورت پذیرفت و در حال حاضر حال عمومی ایشان رو به بهبود است.

او به کمبود‌های تجهیزات پزشکی در اراک اشاره کرد و افزود:کمبود ماسک در بخش‌های خصوصی به شدت به چشم می‌خورد که البته با تجهیزات وزارت بهداشت امید آن می‌رود این نیازمندی تامین گردد.

جمالیان همچنین به منظور جلوگیری از پیشرفت کرونا در اراک، به تعطیلی مدارس در این شهر خبر داد و افزود: بدلیل وجود دانشجویان قمی در اراک، دانشگاه‌های این شهر نیز تا پایان هفته تعطیل خواهد بود.

دکتر گویا با بیان اینکه ماسک برای پزشک و بیماران است افزود: مردم عادی نیاز به ماسک ندارند و در سطح جامعه، فقط شستشوی دست‌ها و بهداشت عمومی کفایت می‌کند.

گویا ادامه داد: وزارت بهداشت به منظور کاهش نگرانی‌های مردم تمهیدات را در نظر گرفته تا دسترسی به ماسک سهل و آسان‌تر شود البته توصیه اول ما همیشه شستشوی دست‌ها و رعایت آداب تنفس خواهد بود حتی می‌توان گفت استفاده بهینه و درست از شال کردن از ماسک هم موثرتر است.

کولیوند رئیس اورژانس کشور در سوی دیگر استودیو گفت: در همه شهر‌های کشور بطور عادی یک بیمارستان و در کلان شهر‌ها چندین بیمارستان به امر پذیرش افراد مشکوک و مبتلا به کرونا اختصاص یافته برای مثال در تهران ۹ بیمارستان به این منظور تخصیص یافته است. بیمارستان‌های مسیح دانشودی، سینا، شهدای یافت آباد و بیمارستان بوستان یاس از آن دسته هستند.

دکتر پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور با اشاره به بیمارستان‌هایی که در استان‌های مختلف تجهیز شده اند گفت: در هر شهری یک بیمارستان و شهر‌های که تنها یک بیمارستان دارند یک بخش بصورت اختصاصی وجود دارد و در کلان شهر‌ها چند بیمارستان انتخاب شده است در تهران ۹ بیمارستان اختصاص پیدا کرده است.

او اضافه کرد: افراد در صورت نشانه‌های ویروس با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته و بصورت مستقم به بیمارستان‌های مرجع منتقل خواهند شد.

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: در حال حاضر بیمارستان‌های مسیح دانشوری، سینا، شهدای یافت آباد، یاس و بیمارستانی که کادر تخصصی انتخاب شده اند و بیمارانی که شدت مشکل تنفسی آن‌ها حاد می‌شود بلافاصله از مراکز درمانی دیگر به این بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند.

او افزود: در کشور ۶۴ دانشکده علوم پزشکی وجود دارد که این دانشکده‌ها به هیات امنای ارزی معرفی شده اند و کالا‌ها و تجهیزات در اختیارشان قرار داده ایم.

دکتر منیو محرز استاد تمام بیماری عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط تصویری با گفتگوی ویژه خبری گفت: برای پیشگیری از کرونا شستن دست به صورت مکرر توجیه می‌شود و هنگام سرفه کردن حتماً از دستمال استفاده کنند واستفاده از ماسک ضروری نیست.

دکتر گویا با اشاره به وضعیت پرواز‌ها از مبدا چین به ایران گفت: پرواز‌های ما به محض اطلاع ازوضعیت بیماری در چین با حمایت مستقیم رئیس جمهور و هیات دولت متوقف شد و تنها پرواز از چین، انتقال دانشجویان با رعایت حفاظتی کامل انجام شده است و پرواز‌های باری با رضایت کامل نکات بهداشتی و ضد عفونی کردن داخل هواپیما ۲ تعداد محدود وارد کشور می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به خانواده مبتلایان کرونا گفت: خانواده افراد مبتلا به مدت ۱۴ روز تحت مراقبت و آزمایش قرار می‌دهیم.

دکتر جلیل کوهپایه زاده اصفهانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی ایران در ارتباط تصویری با گفتگو ویژه خبری گفت: در سطح تهران چند بیمارستان دولتی بعنوان مرجع مشخص شده اند و در بخش دولتی، یک بیمارستان با بخش ایزوله فشار منفی آمادگی دارد.

او اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۱۶۰ نفر افزایش مشکوک داشتیم که تعداد ۴ نفر از این افراد فوت کرده اند.

دکتر گویا گفت: امروز کمیته کشوری در حال این بیماری تشکیل و مدرن‌ترین روش‌های درمانی که در دنیا برای این بیماری در حال حاضر بکار گرفته می‌شود بررسی و کمیته کشوری با دو روش درمانی که تمام امکانات در داور‌های آنرا در اختیار داریم موافقت کرده است و هر دو روش درمانی داراویی موفقیت‌های خوبی داشتند و امیدوار هستیم برای بیماران کشور اثرات درمانی خودشان را نشان دهند.

او اضافه کرد: این درمان دارویی برای بیماران بدحال و دارای بیماری زمینه‌ای و سن بالا و گروه‌هایی که در معرض خطر ابتلای شدید به این بیماری هستند شروع خواهد شد.