بوسیدن و لمس ضریح مطهر در شرایط کنونی

حجت‌الاسلام شهاب الدین حائری شیرازی،   3981202088 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
بوسیدن و لمس ضریح مطهر در شرایط کنونی

دیروز با توجه به انتشار ویروس کرونا در قم ، ابتدا خبر وعکسی منتشر شد مبنی بر  منع بوسیدن ضریح حضرت معصومه علیها افضل الصلاه اما  دیری نپایید که گفته شد عکس آرشیوی بوده وکما فی السابق میتوان  بر ضریح مطهر دست کشید وبوسه زد .
نگارنده متن ، از مریدان حضرت معصومه است وبارها عاشقانه آن ضریح منور را بر سر و رو مالیده ووازجان بوسیده و نوشته زیر ناظر به وضع خاص پیش آمده است .

واقع امر آنستکه پزشکان چنین تماسهایی را در شرایط فعلی موجب گسترش ویروس بسیار خطرناک کرونا که ممکن است با دست الوده به ضریح منتقل شده باشد میدانند .

از طرفی منع مردم از دست گذاردن وبوسیدن ضریحی که بارهای برای شفای امراض جسم وروح آنرا عاشقانه لمس نموده وبوسیده اند نیز ممکن است موجب تضعیف اعتقاد مردم شود .

 پس چه باید کرد ؟

آنچه مفاد ایات کتاب خدا وروایات است اولا محترم داشتن بالاترین حجت خدا بر بشر یعنی عقل است . بر اساس همین حکم ، ائمه وانبیا وقتی بیمار میشدند به طبابت طبیب عمل مینمودند . لذا اقتضای قول وفعل معصوم اهتمام به تشخیص اطباء است در چنین مواردی . که چنانچه گذشت در شرایط فعلی بوسیدن ولمس ضریح را مخاطره امیز میدانند .

ثانیا شفای یک  بیمار اعجاز است که گاه با حصول شرائطی خاص رخ میدهد  .اعجاز چنانچه از مفهومش پیداست خلاف اسباب ظاهری است وبرای همین قاعده نیست .

این امر منافاتی با ملاحظه و  در نظر گرفتن اسباب ظاهری ندارد که اسباب نیز قوانین الهی است که خدا حسب حکمت بر نظام عالم حاکم نموده مثل سبب بودن لمس جای آلوده ولو ضریح مطهر باشد برای انتقال بیماری .

روایات متعددی در مضمون روایت زیر است
: « اَبی الله ان یجری الامور الا باسبابها - یا_ ابی الله ان یجری الاشیاء الا باسباب ...
خداوند امتناع دارد که امور عالم را جاری کند مگر از طریق وسائط و اسبابی ...
(کافی ج1ص183)

 نتیجه آنکه هیچ دلیلی نداریم که به استناد آن ضریح مطهر ،  الوده به ویروس وسبب انتقال آن نشود که البته ابن امر از طریق پزشکی نیز قابل تجربه و اثبات است . 

لذا همانگونه که از ملوث نمودن ضریح مطهر به پلیدی ها نظیر خون و...جلوگیری میشود بجاست از الودگی محتمل آن به منشاء امراض مهلکی مثل ویروس کرونا هم جلوگیری شود. 

و برای آنکه این منع از لمس ضریح موجب کاستن اعتقاد زائرین نشود . کافیست مسئله فطری فوق که مورد اذعان عقل است برای مردم چنانچه گذشت توضیح داده شود .

لذا هرگونه کوتاهی وتاخیر در ایجاد مانع برای لمس وبوسیدن کلیه ضریح های بقاع متبرکه وامامزادگان مدفون در  قم خلاف ادله شرعی است که میفرماید : ولاتلقوا بایدیکم الی التهلکه "خود را بادستان خود  به هلاکت نیاندازید "

"حفظ نفس وجان از مهمترین امور در شرع مقدس است و دفع ضرر محتمل در چنین شرایطی واجب "