وحدت اصولگرایان و اعتراض یامین‌پور به جبهه پایداری/ احتمال دومرحله‌ای شدن انتخابات/ خاتمی از لیست‌ اصلاح‌طلبان حمایت می‌کند؟

گروه سیاسی الف،   3981130129 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

وحدت اصولگرایان و اعتراض یامین‌پور به جبهه پایداری/ احتمال دومرحله‌ای شدن انتخابات/ خاتمی از لیست‌ اصلاح‌طلبان حمایت می‌کند؟

ربیعی:آمار کشته‌های آبان‌ماه به زودی اعلام می‌شود

سخنگوی دولت گفت: آمار کشته شده‌های حوادث آبان توسط دستگاه ذیربط به زودی اعلام می‌شود.

علی ربیعی در نشست خبری امروز (چهارشنبه) خود در پاسخ به سوالی درباره‌ی تعداد کشته شده‌های حوادث آبان اظهار کرد:‌ پزشکی قانونی مرجع علت مرگ و صدور جواز دفن است و باید این آمار را شفاف اعلام کند که پزشکی قانونی این آمار را اعلام کرده است، ولی اعلام پزشکی قانونی کفایت نمی‌کرد و بررسی‌های میدانی و گزارش‌ دستگاه‌های انتظامی و امنیتی هم انجام شد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم در چند روز آینده آمار دقیق حوادث آبان از سوی مراجع ذی ربط اعلام می‌شود.

آخرین اخبار انتخابات

پیش‌بینی کدخدایی از میزان مشارکت در انتخابات

به گزارش تسنیم، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح چهارشنبه درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس گفت: پیش بینی می‌کنیم مشارکت بالای 50 درصد باشد و می‌دانیم عوامل مختلفی در انتخابات موثر است.

وی درباره ملاک‌های شورای نگهبان برای رد صلاحیت‌های داوطلبان نیز اظهار داشت: ما تابع قانون انتخاباتی هستیم که توسط خود مجلس تصویب شده و بارها هم اصلاح شده و به عنوان مجری قانون تلاشمان این بوده که قانون را به درستی اجرا کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره رد صلاحیت اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات مجلس، گفت : بارها عرض کردم شورای نگهبان نسبت به احزاب سیاسی با چشمان بسته قضاوت می‌کند و آنچه مهم است، قوانین مصوب است.

کدخدایی درباره تبلیغات کاندیداها نیز گفت: اگر تبلیغاتی غیر واقع باشد و در نتیجه انتخابات اثرگذار باشد قطعاً مد نظر قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی شورای نگهبان: بررسی صلاحیت جدید نداریم/ شورا نمی‌تواند دلایل رد صلاحیت‌ها را برای عموم منتشر کند

خاتمی از لیست‌ اصلاح‌طلبان حمایت می‌کند؟

جواد امام فعال اصلاح‌طلب و مدیرعامل بنیاد باران در واکنش به حضور عارف در جمع ائتلاف هشت حزب اصلاح‌طلب به صبح‌نو گفت:«آقای عارف به‌عنوان رییس شورای عالی اصلاح‌طلبان، حتماً نمی‌توانند از لیستی اعلام حمایت کنند» به‌طور تلویحی بر گزاره ما مبنی بر وجود دوقطبی میان عارف و خاتمی، صحه گذاشت.

این چهره نزدیک به محمد خاتمی در پاسخ به این سؤال که خاتمی از کدام لیست اصلاح‌طلبی حمایت خواهد کرد، گفت: برای آقای خاتمی میان هیچ‌کدام از لیست‌های اصلاح‌طلبی، تفاوت و فرقی وجود ندارد و اگر قرار بود از لیستی حمایت کنند، علی‌القاعده از لیست اجماعی بود که باید توسط شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان ارائه می‌شد اما شورای عالی در این دوره از انتخابات، لیستی نخواهد داشت. وی افزود: بنابراین احزابی که خودشان کاندیدا داشتند، لیست دادند و این مساله هم با اینکه شورای عالی مثلاً بخواهد اجماع کرده باشد یا آقای خاتمی بخواهد از این اجماع حمایت کند، هیچ ‌ارتباطی ندارد. امام اضافه کرد: تا الان که آقای خاتمی از لیستی حمایت نکرده است اما اگر قرار بر حمایت باشد، حتماً خودشان اعلام می‌کنند؛ بنابراین تا زمانی که شخصاً اعلام نکردند، نمی‌شود اینطور نتیجه گرفت که ایشان از یک لیست یا دو لیست یا از یک فردی، حمایت کرده‌اند.
امام همچنین در پاسخ به این سؤال که حضور عارف در نشست خبری «ائتلاف برای ایران» آیا در نظر خاتمی برای حمایت از این ائتلاف، تاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: آقای خاتمی از لیستی حمایت خواهند کرد که مورد اجماع شورای عالی اصلاح‌طلبان باشد اما آقای عارف به‌عنوان رییس این شورا، حتماً نمی‌توانند از لیستی اعلام حمایت کنند چون آن شورا تصویب کرده که در این دوره از انتخابات، فهرست انتخاباتی ارائه نخواهد کرد.

انتخابات مجلس دومرحله‌ای می‌شود؟

نامه‌نیوز نوشت: :تکثر نامزدها نخستین عاملی است که می‌تواند این انتخابات را در مرحله نخست به نتیجه نرساند. در انتخابات مجلس یازدهم با این موضوع به شدت درگیریم و نگاهی به لیست‌های انتخاباتی روشن می‌‎کند که رای دهندگان به این سادگی‌ها قادر به تصمیم‌گیری نخواهند بود. 

به اعتقاد کارشناسان امر یکی دیگر از عوامل موثری که می‌تواند دست به دست تکثر نامزدها داده و پرونده انتخابات را در جمعه پیش رو نبندد، میزان مشارکت است... نکته اینجا است که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف بر نارضایتی‌های اجتماعی افزوده شده و برخی از نظرسنجی‌ها و پیمایش‌های انجام شده احتمال کاهش مشارکت در این دوره را نسبت به ادوار قبلی، کم نمی‌دانند.

حال اگر در نظر داشته باشیم کمتر بودن مشارکت از یک حدی، میتواند موجب دو مرحله‌ای شدن انتخابات شود، باید به این نتیجه برسیم که توام شدن این موضوع با تاکثر کاندیداها در جریان‌های سیاسی این انتخابات را به دور دوم خواهد کشاند کما اینکه عرصه سیاست ایران در انتخابات مجلس هشتم نیز چنین تجربه‌ای را داشته است.

عذرخواهی حسین مرعشی

حسین مرعشی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا ضمن دعوت از مردمی که آرای اصلاح‌طلبانه در انتخابات دارند به حضور پای صندوق‌های رای، گفت: برای دعوت گروه‌هایی از مردم که آرای اصلاح‌طلبانه دارند،  به حضور پرشور در پای صندوق‌های رای، فقط می‌توانم نسبت به کوتاهی‌هایی که ازسوی منتخبان قبلی وجود داشته است، عذرخوهی کنم.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران افزود: به مردم می‌گویم این نواقص و کاستی‌ها را تمرین دموکراسی تجزیه و تحلیل کنند. ما برای دستیابی به دموکراسی چاره‌ای جز این نداریم که در یک بستر واقعی به تمرین بپردازیم؛ بدون آزمون و خطا و درک تجربه "زمین خوردن و بلندشدن"‌ها نمی توان شیوه صحیح و اصولی گام برداشتن در مسیر دموکراسی را آموخت.

مرعشی افزود: نمی‌دانم عذرخواهی در میزان حضور مردم پای صندوق‌های رای چقدر تاثیر دارد اما این را می دانم که در شرایط فعلی ما به عنوان فعالان اصلاح‌طلب در حزب کارگزاران سازندگی ابزاری جز این در اختیار نداریم.

***

وحدت اصولگرایان و اعتراض یامین‌پور به جبهه پایداری

در واپسین ساعات روز سه‌شنبه جبهه پایداری و شورای ائتلاف اصولگرایان بر یک لیست واحد توافق کردند و لیست وحدت منتشر شد. انتشار این لیست با انصراف برخی از داوطلبین حاضر در لیست‌های پایداری و لیست ائتلاف اصولگرایان از ادامه حضور در انتخابات انصراف دادند.

بیشتر بخوانید:

اسامی و سوابق کاندیداهای نهایی لیست وحدت اصولگرایان

نامه مشترک حدادعادل و آقاتهرانی به مردم تهران پس از وحدت نیروهای انقلاب

پویش انصراف به نفع «لیست وحدت» کلید خورد

اما جالب‌ترین واکنش به این ماجرا از آن وحید یامین‌پور بود. وحید یامین‌پور پیش از این از حضور در لیست ائتلاف بازمانده بود و در لیست پایداری حضور داشت. در این چند روز مطلبی از یامین‌پور مبنی بر حمایت از حضور قالیباف در مجلس منتشر شد.

اما پس از وحدت پایداری و ائتلاف، نام یامین‌پور به‌عنوان سهمیه پایداری مطرح نشد و از لیست وحدت هم بازماند. برخی انتظار داشتند یامین‌پور هم انصراف دهد اما واکنش او متفاوت بود. وحید یامین‌پور با انتشار توییتی به صادق محصولی و جبهه پایداری اعتراض کرد.

یامین‌پور نوشت: «آنچه از مواضع پایداری در جلسه دیروز شنیدم، باور نکردنی بود. آقای محصولی! به‌خاطر یک جمله که در حمایت از وحدت و آقای قالیباف گفتم، اسم بنده را از لیست وحدت خط زدید! فقط برای مقابله با انحصارطلبی و باندبازی شما انصراف نمی‌دهم. رای من: لیست وحدت منهای سه نفر از سهمیه پایداری»

پیش‌بینی زیباکلام از نتیجه انتخابات در شهرهای بزرگ

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: عده‌ای می‌گویند جریان اصلاحات با تصمیم عدم ارائه لیست در انتخابات آتی به استقبال حاشیه‌نشینی و محاق رفت، اما نظر من 180 درجه فرق دارد. اصلاح‌طلبان نه تنها از چنین تصمیمی متضرر نمی‌شوند بلکه اگر لیست معرفی می‌کردند، به محاق می‌رفتند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه سخنانش گفت:‌ از آنجا که فضای انتخابات فضایی بسته و غیررقابتی است،‌ هواداران اصلاح‌طلبی قطعاً رأی نمی‌دهند و دقیقاً به همین دلیل جدی گرفتن این انتخابات به اعتبار اصلاحات لطمه می‌زد. در واقع لیست ندادن اصلاحات تلاشی است برای جلوگیری از اینکه اعتبارشان بیش از این خدشه‌دار نشود و با این عمل از محبوبیت نزل کرده‌شان دفاع کردند تا اعتبارشان بیشتر از این تنزل پیدا نکند.

او درباره میزان مشارکت احتمالی تاکید کرد:‌ در تهران، تبریز، مشهد، شیراز و اصفهان فقط طرفداران تندرو جبهه پایداری و نزدیکان احمدی‌نژاد رأی می دهند. مشخصاً در تهران نسبت به رأی دادن طرفداران اصولگرای سنتی هم تردید وجود دارد  به همین دلیل میزان  تندروهای تهران حداکثر با 300 یا 400 هزار رأی نماینده مجلس می‌شوند.

چه چیزی باعث وحدت اصولگرایان شد؟

غلامعلی دهقان، عضو حزب اعتدال و توسعه به خبرآنلاین گفت: «به نظر می رسد که اصولگرایان این تحلیل را داشتند که اصلاح طلبان قطعا در انتخابات حضور نخواهند داشت و بنابراین رقابت را بین خودی های اصولگرا تعریف می کردند، اما همین چند روزه که لیست یاران هاشمی و ائتلاف برای ایران مطرح شده به نظر می رسد که آنها خطر بالقوه ای را احساس می کنند. شاید کار آقای قالیباف برای پیشگیری از یک شکست احتمالی بوده است.

واقعیت آن است که در میان طیف اصولگرایان یک جناح واحد وجود ندارد. نگاه های تیم آقای قالیباف و نوع تفکر نو اصولگرایی وی با نوع نگاه جبهه پایداری تفاوت بارزی دارد و به نظر می رسد با این فرض که اگر اصولگرایان در تهران هم برنده شوند، شک نکنید که برای ریاست مجلس ما اختلافات شدیدی را شاهد خواهیم بود که بخشی از اصولگرایان قطعا زیر بلیط آقای قالیباف نخواهند رفت. اما تا رسیدن به آنجا هنوز خیلی وقت و فاصله است و به نظر می رسد ورود آرام اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل یا در حقیقت طیف میانه، احساس خطری را برای پیروزی قاطع اصولگرایان ایجاد کرده است. به خصوص طی روزهای آتی اگر در تهران بخش کوچکی از حضور آنها در ۹۴ هم تکرار شود شاید نتیجه انتخابات شوک بزرگی به اصولگرایان وارد کند.»

انتقاد روزنامه سازندگی از اصلاح‌طلبان پیشرو

روزنامه سازندگی نوشت: «واقعیت این است که این روزها گوشه‌نشینی از نظر برخی اصلاح‌طلبان اوج رادیکالیسم، روشنفکری و پیشتازی است. امروز فهرست دادن هزینه دارد نه فهرست ندادن. برخی «اصلاح‌طلبان» ظاهراً «پیشرو!» چون نمی‌خواهند (یا نمی‌توانند) صراحتاً از تحریم انتخابات حرف بزنند حرف‌های خود را پیچیده و پوشیده می‌دارند و با دعوت به مشارکت در انتخابات بدون فهرست عملاً، هم بدنه اجتماعی اصلاحات را ناامید و منفعل می‌کنند و هم آب به صندوق اصولگرایان می‌ریزند! تا در نهایت صبح سوم اسفندماه هر نتیجه‌ای منتشر شد برنده ماجرا باشند: اگر رأی قابل‌توجهی نبود عاقل‌اندرسفیه بگویند «دیدید که گفتیم» و اگر رأی قابل‌توجهی بود ندای «حاجی انا شریک» سر بدهند و در هر صورت برنده ماجرا باشند. آنان به‌جای راهبری مردم پشت سر مردمی (که به حق از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هر دو ناراضی‌اند) پنهان می‌شوند تا شهرت و محبوبیت بخرند.»