ظریف: تلاش می‌کنیم از حضور زنان در سمت‌های مدیریتی بهره بیشتری داشته باشیم

گروه سیاسی الف،   3981130062

وزیر امور خارجه حضور موثرتر و پررنگ‌تر خانم‌ها در صحنه سیاسی و بین‌المللی را لطفی به بانوان ندانست و گفت: این حضور هم استفاده از یک مزیت ملی و هم معرفی چهره‌ صحیح ایران به جهان است.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در  مراسم گرامیداشت مقام و منزلت زن و مادر با حضور معاونان وزیر خارجه و بانوان این وزارتخانه گفت: برای بانوان سعادت بزرگی است که با حضرت زهرا شناخته‌ می‌شوند. روز میلاد حضرت زهرا (س) به عنوان روز زن شناخته شده است. 

وی فاطمه زهرا را حجت خداوند بر همه خلق و بر همه مردم جهان نمونه برشمرد و افزود: اینکه خانم‌ها بتوانند از این نمونه بزرگ پیروی و در مسیر این نمونه بزرگ قرار داشته باشند افتخار بزرگی برای آنهاست.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در وزارت خارجه این سعادت را داریم از همکاران بسیار خوبی در بخش بانوان بهره‌مند باشیم، تحول جدیدی نیست، یادآور شد: از سالیان گذشته همیشه خانم‌ها نقش بسیار موثری به عنوان کارشناس و همکار در وزارت خارجه داشتند و چه بسا بسیاری از امور وزارت خارجه بدون حضور فعال بانوان نظم و نسق نمی‌گرفت. اما متأسفانه در طول سالیان گذشته نسبت به حضور بانوان در صحنه‌های مدیریتی وزارت خارجه کم لطفی زیادی صورت گرفته بود.

*تلاش می‌کنیم از حضور زنان در سمت‌های مدیریتی بهره بیشتری داشته باشیم

محمدجواد ظریف خاطرنشان کرد: اگر ما امروز تلاش می‌کنیم از حضور زنان در سمت‌های مدیریتی بهره بیشتری داشته باشیم قسمتی از آن برای جبران نقصان گذشته است که ما در گذشته از این توانمندی ملی کمتر استفاده کردیم. اینکه حضور خانم‌ها در صحنه سیاسی و بین‌المللی، حضور موثرتر و پررنگ‌تری باشد لطفی به خانم‌ها نیست، بلکه هم استفاده از یک مزیت ملی است و هم معرفی چهره‌ صحیح ایران به جهان.

ظریف گفت: درست نیست در کشوری که اکثریت دانشجویان دانشگاهش زنان هستند، در کشوری که متخصصان زن در داخل کشور نقش آفرینی می‌کنند، در کشوری که اساتید زن نقش آفرین هستند، در کشوری که در حوزه مهم تعلیم و تربیت معلمان زن بیشترین نقش را در آموزش و ساختن نسل‌های آینده دارد و در کشوری که نقش مهم مادری به عنوان کانون خانواده و مرکز ثقل ساختن آینده بهتر برای کشور مورد توجه همه است، نمایندگان این کشور در صحنه بین‌المللی یک تصویر مردسالارانه از دیپلماسی ایران را ارائه دهند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: این تصویر واقعیت ایران نیست که بخواهیم به دنیا این را منعکس کنیم که کشور ما کشوری است که مردها نقش اساسی را در آن دارند. در کشوری که زنان این میزان نقش را دارند، البته عقب ماندگی‌های زیادی هم داریم، در حوزه‌های مختلفی حقوق زنان هنوز آنگونه که شایسته است و آن طور که شرع مقدس درباره نقش و منزلت زن تشویق کرده، در حقوق ما بر اساس مدل‌های قدیمی حقوق، که هیچ ریشه‌ای در اسلام ندارند، بلکه ریشه در سنت‌های قدیمی باقیمانده از رژیم گذشته دارند، هنوز به آنجایی که باید برسیم، نرسیده‌ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در عین حال یادآور شد: اما حتما در صحنه خارجی از این هم عقب‌‌تریم. یعنی نتوانستیم آن چهره‌ای که زنان ما در دانشگاه، موسسات آموزشی، تولید، کارآفرینی و در بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی مبتنی بر نوآوری دارند را نشان دهیم. اگر به کارخانه نوآوری در کنار میدان آزادی سری بزنید، شاهدید حضور خانم‌ها در این محل پر افتخار نوآوری و آفرینش هنر، علم و ذوق بسیار قابل توجه است و شاید با حضور برادرانشان در این مرکز رقابت اساسی کند،ولی این حضور در صحنه بین‌المللی حضور نامتناسبی است و شما خانم‌ها باید این را جبران کنید.

* امیدواریم شاهد حضور سفرای بیشتری از خانم‌ها در صحنه بین‌المللی باشیم

وی افزود: اینکه خانم‌ها بتوانند سفیران خوبی برای جمهوری اسلامی باشند. بحمدالله یک سفیر موفق زن را اعزام کردیم و برگشتند و در تهران هستند و نشان دادند یک زن می‌تواند سفیر بسیار موفقی باشد. از ابتدای تاریخ مدرن ایران، خانم افخم (سفیر سابق ایران در مالزی) دومین زنی بود که به مقام سفارت رسید. یک زن در طول رژیم شاه سفیر شد و بحمدالله در این دوره از حیات جمهوری اسلامی، در یک فرصت شش سال و اندی چهار زن را توانستیم به درجه سفارت برسانیم و سفیر جمهوری اسلامی ایران شوند و خانم افخم اولین آنها بودند و خوشحالیم خانم‌های دیگر در نقاط مختلف جهان در برونئی، فنلاند و دانمارک سفیر هستند و امیدواریم شاهد حضور سفرای بیشتری از خانم‌ها در صحنه بین‌المللی باشیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: حضور زنان در سازمان‌های چندجانبه، در سازمان ملل، شورای حقوق بشر و مجامع مختلف بین‌المللی حتما معرفی واقعی‌تری از جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی خواهد بود. البته ما خیلی دل در گرو نگرش‌های جهانی نسبت به خودمان نداشتیم و نداریم، ولی وظیفه ما به عنوان کسانی که نماینده این مردم هستیم و سر سفره این مردم نشستیم این است که تصویر واقعی‌تری از واقعیات ایران ارائه دهیم، این تصویری است که با حضور تنها نیمی از جمعیت کشور در صحنه بین‌المللی محقق نخواهد شد و لازم است هر دو نیمه این دایره کامل که در ایران اسلامی شکل گرفته در صحنه بین‌المللی حضور داشته باشند و معرف جامعه خودشان باشند.

وی اضافه کرد: هر مرد که به یک ماموریت (خارجی) می‌رود فقط خودش را نمایندگی می‌کند، اما وقتی یک زن به ماموریت می‌رود نه تنها خودش را نمایندگی می‌کند، بلکه بار سنگین عبور از این تصورات غلط را در مورد نقش بانوان در صحنه مدیریتی کشور بر دوش دارد.

ظریف خاطرنشان کرد: این هم یکی از ظلم‌هایی است که به خانم‌ها شده و همزمان یکی از افتخاراتی است که خانم‌ها دارند. یک خانمی که در صحنه بین‌المللی موفق عمل می‌کند، خانمی که بهتر می‌تواند ندای مظلومیت مردم ایران را به جهان معرفی کند، یک خانمی که با حجاب خود می‌تواند نشان دهد که حجاب مانع حضور، نوآوری، فعالیت و روشنفکری و آزادگی نیست؛ بلکه حجاب در واقع اهرم آزادگی، روشنفکری و معرفی کردن و ابزار معرفی یک چهره واقعی از زن مسلمان نوآور و فرهیخته ایرانی است؛ این نقش بسیار والایی را در صحنه بین‌المللی ایفا می‌کند برای اینکه بتواند نه تنها معرف خودش و بانوان کشور باشد، بلکه معرف خوبی باشد برای آنچه این مردم به آن باور دارند و برای آن تلاش کرده و برای آن خون دادند.

وی گفت: مردم ما تلاش و مجاهده کرده و کوشش کرده و سختی‌ها را تحمل کردند که بتوانند خودشان باشند و نمادی از فرهنگ خودشان باشند و چه چیزی بهتر از یک زن توانمند، متخصص، خوشروی ایرانی همراه با لبخند، می‌تواند معرف این کشور و مقاومت مردم ما باشد.

*حضور شما در یک صحنه بین‌المللی، استفاده شما از حجاب اسلامی، نشانگر مقاومت شماست

رئیس دستگاه دیپلماسی خطاب به بانوان حاضر در نشست اضافه کرد: حضور شما در یک صحنه بین‌المللی، استفاده شما از حجاب اسلامی، نشانگر مقاومت شماست. اولین عنصر مقاومت را یک زن ایرانی در صحنه بین‌المللی، صرفا با حضور خودش نشان می‌دهد. آنچه بعدا ارائه می‌دهید و می‌نویسید از همان عنصر مقاومت نشأت گرفته و همان عنصر مقاومت را معرفی می‌کند. لذا این مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش خواهران ماست که در صحنه بین‌المللی و داخلی حضور دارند.

ظریف افزود: امیدواریم ما بتوانیم از ظلمی که در تاریخ بر بانوان مسلمان رفته، رهایی یابیم. البته ظلم مشابه و شاید بیشتری بر همجنسان غیرمسلمان شما در نقاط دیگر جهان رفته است. این طور نیست که بانوان در کشورهای دیگر از حقوق برابر برخوردار باشند، هنوز بعد از سال‌ها تلاش موضوع حقوق و پرداخت برابر برای کار برابر یکی از مشکلات مهمی است که بانوان در کشورهای غربی با آن مواجه هستند.

*موظفیم در صحنه‌های مدیریتی امتیازاتی که خانم‌ها براساس آن مدیر می‌شوند، معادل دو سوم امتیازات آقایان باشد

وی با بیان اینکه ما هم از همین بلیه در ایران رنج می‌بریم، اظهار داشت: نیاز است مدیریت وزارت خارجه و همکاران من در وزارت خارجه تلاش مضاعفی داشته باشند برای اینکه این تبعیض نهادینه شده علیه بانوان را در حد امکان رفع کنند و بر همین اساس بر اساس دستور رئیس جمهور موظفیم در صحنه‌های مدیریتی امتیازاتی که خانم‌ها براساس آن مدیر می‌شوند، معادل دو سوم امتیازات آقایان باشد. یعنی اگر یک همکار مرد ما باید رایزن یک باشد که بتواند رئیس اداره باشد یک خانم می‌تواند با دبیر اولی رئیس اداره شود.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: همین طور برای سفارت با توجه به اینکه اساسنامه ما محدودیت‌هایی را برای سمت‌های مدیریتی ایجاد می‌کند و این محدودیت‌ها، عمومی است و امروز هم تلاش می‌کنیم که بیشترین میزان قانونمندی را در وزارت امور خارجه داشته باشیم و براساس همین مقررات عمل کنیم، ولی توانستیم این مجوز را بگیریم که اجرای این مقررات برای خانم‌ها در حد دو سوم پیش نیازها برای آقایان باشد. البته  این هم برای جوانان هم هست، ولی ما بیشتر این را در مورد بانوان اعمال کردیم و انشاءالله بیش از این نیز اعمال کنیم.

* به هیچ وجه نمی‌پذیریم که یک همکار خانم ما در محیط اداری دچار نگرانی و اضطراب باشد

ظریف درباره ضرورت سلامت محیط کاری برای خانم‌ها اشاره کرد و افزود: بنده به هیچ وجه نمی‌پذیریم که یک همکار خانم ما در محیط اداری دچار نگرانی و اضطراب باشد. هیچ مدیری حق ندارد چنین رفتاری را داشته باشد و هر خانمی که چنین رفتاری را از مدیری حس کند باید فورا منعکس کند که ما با چنین مدیر متخلفی که بحمدالله در وزارت خارجه حتما تعدادشان از یکی دو نفر بیشتر نیست و انشالله همان هم نباشد، تجاوز نکند. این وظیفه همکاران زن ماست که اجازه ندهند محیط کاری در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مثل محیط کاری غربی باشد.

وی با بیان اینکه در محیط کاری غرب زنان آسودگی خاطر ندارند، عنوان کرد: زمانی که رئیس کمیته حقوقی مجمع عمومی در سال ۱۳۷۱ بودم، رئیس دادگاه تجدیدنظر داخلی دبیرخانه ملل متحد هم بودم، در آن زمان بیشترین شکایت، شکایات خانم‌ها از مدیران مردشان بود که محیط کاری را برای آنها ناامن کرده بودند. این یک واقعیت در غرب است؛ نباید بگذاریم با حضور گسترده‌تر خانم‌ها در صحنه‌های اداری داخلی این واقعیت شوم هم که در غرب وجود دارد در ایران اسلامی ما هم پا بگیرد. ما کمترین تحمل را برای آزار روانی خانم‌ها در محیط کاری داریم و من از خود شما تقاضا می‌کنم با بزرگی خودتان با عفت و عظمت زنانه خودتان اجازه ندهید که کسی چنین برداشت غلطی را بکند که می‌تواند محیط اداری را محیط ناامنی برای خانم‌ها کند.

ظریف افزود: این بار سنگین معرفی زن توسط تک تک شما در هر جایی که هستید کار شما را زیاد می‌‌کند. همکاران زن ما حتما باید زبان را بهتر از همکاران مردشان صحبت کنند. استعداد شما حتما بیشتر از همکاران مردتان است. در بین خانم‌ها کسانی هستند که من افتخار معلمی آنها را داشتم و همه می‌دانند که نمره بهتری نسبت به آقایان از من گرفتند، نه به خاطر اینکه پارتی بازی دارم، بلکه به این خاطر که خانم‌ها همیشه دانشجویان بهتری هستند، حتما خانم‌ها زبان دان‌های بهتری هم خواهند شد؛ ولی فراموش نکنید که وظیفه خانواده وظیفه مهمی است.

*اداره حقوق بشر و زنان وزارت خارجه به اداره کل زنان و حقوق بشر تبدیل می‌شود

وزیر خارجه بیان کرد: اولین وظیفه ما در برابر خانواده ماست. هر جا به خارج از کشور می‌روم به همکاران توصیه می‌کنم که اولین وظیفه آنها بعد از ساعت اداری، رسیدن به خانواده است. خانواده بنیان اجتماع ماست. همکاران زن ما هر چه می‌کنند خانواده و فرزندان را فراموش نکنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: خانم‌ها در آینده کشور نقش اول را دارند و سازنده جامعه هستند. البته سازنده جامعه بودن با کار کردن تناقضی ندارد.

وی با اشاره به جلسه تجدید ساختار در وزارت خارجه عنوان کرد: تصمیم گرفتیم اداره حقوق بشر و زنان را به اداره کل زنان و حقوق بشر تبدیل کنیم.