ماهواره‌ امیرکبیر توسط ۹۱ دانشمند ایرانی ساخته می شود

گروه فناوری الف،   3981130006 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو حقیقی شورای عالی فضایی گفت: ساخت ماهواره‌ای از نوع سنجشی و با دقت یک متر توسط ۹۱ دانشمنددانشگاه صنعتی امیرکبیر در فاز نخست با کادر تخصصی ۱۱ نفر از اعضای هیأت علمی و ۸۰ دانشجوی مقاطع ارشد و دکتری انجام می شود.

سید مصطفی صفوی عضو حقیقی شورای عالی فضایی در گفت وگو با فارس با اشاره به ساخت ماهواره سنجشی در قالب یک تیم ۹۱ نفره از دانشمندان دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: ماهواره‌ دانشگاه علم و صنعت ایران از نوع سنجشی و با دقت یک متر از سوی محققان و دانشمندان این دانشگاه طراحی و ساخته خواهد شد به طوری که برای فاز اول این ماهواره اعتبارات اولیه آن در نظر گرفته شده است.

* ۹۱ دانشمند ماهواره امیر کبیر را می سازند

وی افزود: ساخت ماهواره‌ای از نوع سنجشی و با دقت یک متر توسط  ۹۱ دانشمند دانشگاه صنعتی امیرکبیر در فاز اول  با کادر تخصصی ۱۱ نفر از اعضای هیأت علمی و ۸۰ انشجوی مقاطع ارشد و دکتری انجام می شود.

* استفاده از فناوری‌های نوین، کلاس ماهواره را ارتقا خواهد داد

صفوی تصریح کرد: طراحی و ساخت ماهواره با دقت یک متر با استفاده از فناوری‌های نوین، کلاس ماهواره و سطح بلوغ فناوری را ارتقا خواهد داد.

* مدار ماهواره از ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر است

عضو حقیقی شورای عالی فضایی فاز اول این پروژه را اجرای طراحی‌ مفهومی و چهار حوزه توسعه تکنولوژی و فناوری ماهواره دانست و اضافه کرد: ماموریت اصلی ماهواره سنجشی تصویربرداری بوده و مدار آن از ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر است درواقع باید به این نکته اشاره کنم که «پیام» ماهواره قبلی این دانشگاه با درجه قدرت تفکیک 40 متر بود اما اکنون ماهواره سنجشی با درجه قدرت تفکیک 1 متر خواهد بودکه به عنوان چالش بزرگ تحقیقاتی محسوب می شود.

* ماهواره سنجشی در مرحله مقدماتی قرار دارد

وی ادامه داد: در حال حاضر ساخت ماهواره سنجشی دانشگاه علم و صنعت در مرحله مقدماتی قرار دارد و اکنون منتظر ابلاغ سازمان فضایی هستیم.