تشدید اختلاف اصلاح‌طلبان؛ محمود صادقی حزب کارگزاران را به فرصت‌طلبی متهم کرد!

گروه سیاسی الف،   3981126039

محمود صادقی عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان، اقدام حزب کارگزاران سازندگی در انتشار بیانیه راهبردی "چرا رای می‌دهیم؟" را که در راستای تصمیم این شورا مبنی بر مشارکت بود را "فرصت‌طلبی" می‌‌داند.

تشدید اختلاف اصلاح‌طلبان؛ محمود صادقی حزب کارگزاران را به فرصت‌طلبی متهم کرد!

به گزارش تسنیم، حزب کارگزاران سازندگی روز چهارشنبه 23 بهمن در بیانیه‌ای راهبردی با عنوان «چرا رای می‌دهیم؟!» به تشریح علت مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم پرداخت.

این حزب همچنین دو روز بعد و در روز گذشته (جمعه 25 بهمن) طی بیانیه‌ای، لیست مورد حمایت خود از کاندیداهای اصلاح‌طلب برای حوزه انتخابیه تهران را به سرلیستی حجت‌الاسلام مجید انصاری اعلام کرد.

انتشار بیانیه راهبردی حزب کارگزاران سازندگی مورد واکنش تند محمود صادقی نماینده لیست امید در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان قرار گرفت و در توئیتی عنوان کرد: «بیانیه کارگزاران سازندگی بار دیگر ذات فرصت‌طلبانه‌ی اولیگارشی مدعی اصلاح‌طلبی را آشکار کرد.»

این واکنش در حالی صورت گرفت که شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان به ریاست محمدرضا عارف، شامگاه روز سه‌شنبه پانزدهم بهمن ماه جلسه‌ای برگزار کرد و در آن جلسه تاکید شد که اصلاح‌طلبان لیست واحد انتخاباتی ارائه نمی‌دهند و قرار شد احزاب اصلاح‌طلب جداگانه لیست‌های انتخاباتی خود را ارائه کنند. این تصمیم نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان قصد قهر با انتخابات را ندارند و تنها در تهران لیست واحدی ارائه نمی‌دهند.

محمدرضا عارف روز 23 بهمن نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم ضمن تاکید مجدد بر تصمیم روز 15 بهمن شورای عالی اصلاح‌طلبان عنوان کرد: «با توجه به ضرورت مشارکت در انتخابات و حضور جدی جریان اصلاحات، شورا اختیارات خود را به احزاب واگذار کرد و خوشبختانه در حال حاضر برخی احزاب اصلاح‌طلب برای بستن لیست فعال شد‌ه‌اند و امیدوارم ظرف یکی دو روز آینده لیست خود را اعلام کنند.»

از این رو انتشار بیانیه راهبردی و لیست مورد حمایت حزب کارگزاران سازندگی بر مبنای تصمیم شورای عالی اصلاح‌طلبان بود و عارف رئیس این شورا بر ضرورت مشارکت در انتخابات تاکید و پیشاپیش از ارائه لیست توسط احزاب ابراز خوشحالی و خوشبختی کرده بود؛ اما محمود صادقی عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان برخلاف نظر عارف و اکثریت شورا، اقدام کارگزاران در انتشار بیانیه راهبردی برای مشارکت در انتخابات را "فرصت‌طلبی" و این حزب را متهم به "الیگارشی" کرد و مدعی "اصلاح‌طلبی" دانست.

اختلاف بین محمود صادقی و حزب کارگزاران سازندگی و دبیر کل آن یعنی غلامحسین کرباسچی سابقه‌دار و البته ریشه‌دار است؛ اما توئیت اخیر صادقی این اختلافات را تشدید و شکاف‌ها را عمیق‌تر کرد.

کرباسچی مرداد ماه سال جاری در گفتگویی که با عنوان عبور کارگزاران از خاتمی منتشر شد و برخی آن را خروج کارگزاران از جبهه اصلاحات تعبیر کردند، بیان کرد: «جریان اصلاحات نه در گذشته که در وضعیت فعلی نیز به‌معنای واقعی رهبر نداشته و ندارد، اما نیازمند رهبری است که برنامه، خط‌مشی و استراتژی آن را تعیین کند.» صادقی در واکنش به این سخن کرباسچی، حزب کارگزاران سازندگی را ضدعدالت توصیف کرد.

او همچنین در توئیتی عنوان کرد: «پیوند کارگزاران با اصلاح طلبان از ابتدا، بیش از آنکه هویتی باشد، سیاسی بود. بهترین توصیف برای این جریان همان راست مدرن برآمده از راست سنتی است. خاستگاه اصلی الیگارشی در نظام جمهوری اسلامی و بی اعتنا و بلکه معارض با عدالت اجتماعی که تبار اصلی اصلاح‌طلبان است.»

صادقی به طور کلی معتقد است که کارگزاران وصله ناجور اصلاح‌طلبان است و اختلاف بین اصلاح‌طلبان و کارگزاران ماهوی است؛ اما اینکه صادقی عمل کارگزاران برای مشارکت در انتخابات برمبنای تصمیم شورای عالی اصلاح‌طلبان را فرصت‌طلبی بخواند، جای سوال است!