عوامل تاثیرگذار روی عمر باتری موبایل را بشناسید

مهتاب جهاندار، گروه فناوری الف،   3981120048

بیشتر مقالاتی که تاکنون منتشر شده است در واقع ایده‌هایی را برای بهبود عمر باتری ارائه می‌دهند. در عوض ما در این مطلب قصد داریم تا همه موارد مختلفی که باعث تخلیه باتری می‌شوند را شناسایی کنیم. در واقع در این مطلب، لیستی کامل از تمام مواردی که باعث مصرف باتری گوشی هوشمند می‌شوند را ارائه خواهیم کرد و راهکارهایی را برای مصرف بهتر باتری در اختیارتان قرار خواهیم داد.

عوامل تاثیرگذار روی عمر باتری موبایل را بشناسید

به گزارش الف، این لیست به طرز حیرت‌انگیزی طولانی است و احتمالاً راه خوبی است تا مردم بدانند باتری گوشی هوشمندشان چگونه با پایان می‌رسد. شما می‌توانید از این لیست استفاده کنید و تصمیم بگیرید که چه چیزهایی باتری گوشی‌تان را مصرف کند. از سوی دیگر می‌توانید عواملی که باعث کاهش عمر باتری شما می‌شود را شناسایی و کنترل کنید. در نهایت با اقداماتی ساده می‌توانید از هدر رفتن شارژ گوشی خود جلوگیری کنید یا به عبارتی عمر باتری خود را به سادگی افزایش دهید.

میزان باتری

باید از میزان باتری‌ها شروع کنیم و همانطور که می‌دانید اندازه باتری‌ها با هم متفاوت است. در همه گوشی‌های هوشمند اندازه باتری یکسان نیست و این اندازه در واقع عمر باتری یک گوشی هوشمند را تعیین می کند و می‌توان تصمیم گرفت که چه مدت زمان از گوشی استفاده کنیم. باتری‌های گوشی‌های هوشمند به طور کلی برحسب میلی‌آمپرساعت mAh اندازه‌گیری می‌شوند. در نتیجه هرچه mAh یک گوشی هوشمند بیشتری باشد، از لحاظ نظری دوام بیشتری خواهد داشت که باید در زمان خرید گوشی‌های هوشمند به این موضوع دقت کنید.

برای مثال پرچمدارانی مانند Galaxy Note 10 Plus سامسونگ و Mate 30 Pro هواوی با باتری‌های 4500 میلی‌آمپرساعتی همراه هستند و عمر بسیار بالایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. از سوی دیگر دستگاه‌های میان‌رده‌ای مانند Pixel 4 تنها با باتری 2800 میلی‌آمپرساعتی همراه هستند. نکته‌ی جالب دیگر این است که باتری‌های بزرگتر و سنگین‌تر از عمر بالاتری نسبت به باتری‌های کوچکتر برخوردارند. البته باتری‌های بزرگتر مدت زمان بیشتری برای شارژ مجدد صرف خواهند کرد.

صفحه ‌نمایش

چهار راه مختلف وجود دارد که یک صفحه نمایش می‌تواند بر عمر باتری تأثیر بگذارد. اولین مورد اندازه صفحه ‌نمایش است، زیرا صفحه‌های بزرگتر مساحت بیشتری دارند و به نور بیشتری نیاز خواهند داشت در نتیجه باتری بیشتری مصرف‌ می‌کنند. البته گوشی‌هایی که دارای نمایشگر بزرگتر هستند معمولاً از باتری‌های بزرگتری هم بهره می‌برند.

دومین راهی که یک نمایشگر گوشی روی عمر باتری تأثیر می‌گذارد، وضوح تصویر صفحه ‌نمایش است. مسلماً اختلافات زیاد نیست، اما اقطعا قابل اندازه‌گیری هستند. نمایشگرهایی با وضوح 1440p، دارای 77٪ پیکسل بیشتر از صفحه نمایش 1080p هستند و برای ارائه این پیکسل‌های اضافی به پردازش اضافی و بنابراین باتری بیشتر نیاز دارند. شرکت‌ها گاهی اوقات یک حالت 1080p را در صفحه نمایش‌های 1440p ارائه می‌دهند تا به کاهش قدرت پردازش و صرفه‌جویی در باتری کمک کنند. به طور کلی نمایشگرها تاکنون بیشترین مصرف باتری را داشته‌اند.

روشنایی صفحه ‌نمایش یکی دیگر از بخش‌هایی است که بر عمر باتری تاثیر مستقیم دارد. این بخش در گوشی‌های هوشمند کاملا قابل تنظیم بوده در نتیجه هرچه صفحه ‌نمایش روشن‌تر باشد، باتری بیشتری مصرف خواهد شد. البته کاهش روشنایی از ۵۰ درصد به 40 درصد، عمر باتری را به طور چشمگیری افزایش نخواهد داد اما این موضوع در تغییر روشنایی از ۸۰ درصد به ۲۰ درصد بسیار قابل لمس خواهد بود.

در نهایت مورد آخر میزان تجدیدپذیری صفحه ‌نمایش است که بر عمر باتری تاثیر دارد. نرخ تازه سازی یا تجدیدپذیری در واقع تعداد دفعاتی که یک صفحه در هر ثانیه بازسازی می کند که واحد اندازه‌گیری آن هرتز بوده است. برخی از گوشی‌های جدید دارای نمایشگرهای 90 هرتز و 120 هرتز هستند که 50٪ -100٪ بیشتر از نمایشگرهای معمولی 60 هرتزی نیاز به پردازش اضافی و مصرف باتری دارند.

به‌طور‌کلی یکی از مصرف‌کنندگان اصلی باتری، نمایشگرها هستند که نسبت به سایر مؤلفه‌های دستگاه، بیشترین تاثیر را بر عمر باتری خواهند داشت. به همین دلیل است که اکثر ترفندهای صرفه‌جویی در باتری حول ترفندهای نمایشگر ارائه شده‌اند.

اتصالات

اتصالات تأثیر زیادی بر عمر باتری دارند. متداول‌ترین اتصالات گوشی‌های هوشمند، بلوتوث، داده، Wi-Fi و سرویس موقعیت مکانی شما هستند. اتصالات باتری را به چند روش مختلف می‌توان کاهش داد. واضح است که اگر این اتصالات فعال باشند باتری شما مصرف خواهد شد پس ساده‌ترین کار این است که برای کاهش مصرف این اتصالات را غیرفعال کنید. همچنین می‌توانید برای بهره‌گیری بهتر از این قابلیت از حالت پرواز استفاده کنید. البته حالت پرواز انرژی بیشتری از باتری را ذخیره نمی‌کند اما از مصرف بیش از حد باتری توسط اتصالات جلوگیری خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم در حالی که در خانه یا محل کار به Wi-Fi متصل هستید، اینترنت همراه را خاموش کنید یا در مواردی که نیازی به GPS ندارید آن را غیر فعال نمایید. به طور کلی فقط در زمان استفاده از این اتصالات سعی کنید آن‌ها را فعال نمایید در غیر این صورت بهتر است در حالت غیرفعال باقی بمانند.

تراشه

تراشه یا چیپست یک موضوع مهم در گوشی‌های هوشمند است. یک چیپست می‌تواند باتری را تحت تأثیر قرار دهد، به خصوص اگر از تراشه برای پردازش‌های سنگین مانند برخی بازی‌ها استفاده کنید. برای کاربران معمولی، اولین چیزی که در چیپست یک گوشی هوشمند اهمیت دارد نسل تولید آن است. هر سال تراشه‌ها کوچکتر، سریعتر و با صرفه‌تر می‌شوند. برای مثال اسنپدراگون 855 (Snapdragon 855) سریع‌تر و باصرفه تر از اسنپدراگون 8۴5 (Snapdragon 845) بوده است و جدیدترین چیپست کوالکام، یعنی اسنپدراگون 865، بدون شک نشانگر جهش دیگری خواهد بود.

همین موضوع در رابطه با تراشه‌هایKirin هواوی، تراشه‌های Exynos سامسونگ و MediaTek نیز صدق می کند. البته این یک موضوع کاملاً پیچیده است، اما چیپست‌های جدیدتر می توانند کارهای چیپست‌های قدیمی‌تر را سریع‌تر، با مصرف انرژی کمتر و گرمای کمتر انجام دهند که همه این موارد بر باتری تأثیر می‌گذارند.

دوربین

دوربین یکی از مهم‌ترین قطعات سخت افزاری یک گوشی است. اما با این وجود بر مصرف باتری نیز تاثیر کمی دارد. اولین و بارزترین دلیل این است که دوربین یک سخت افزار جداگانه محسوب می‌‌شود. در واقع دوربین فقط زمانی باتری را مصرف می‌کند که از امکاناتی مانند منظره‌یاب بهره ببرد یا پردازش خاصی را در عسکبرداری به عهده بگیرد. البته ضبط ویدیو باتری بیشتری مصرف خواهد کرد زیرا به پردازش و ذخیره‌سازی پیچیده‌تری نیاز خواهد داشت.

در واقع این پردازنده بسته به میزان فریم ویدیو، باید بین 30 تا 60 در هر ثانیه عکس بگیرد و آن‌ها را کنار هم قرار دهد. البته وضوح نیز در این میان شرط مهمی است و وضوح رزولوشن 4K به پردازش سنگین‌تری نیاز دارد در نتیجه باتری بیشتری هم مصرف خواهد شد. البته شایان ذکر است که نرم افزارهای عکاسی مانند Snapchat در استفاده‌ی طولانی مدت از باتری بیشتری استفاده خواهند کرد.

دیگر سخت افزارها

اصولاً هر قطعه سخت افزاری روی گوشی‌های هوشمند مقداری از باتری را مصرف می‌کنند. برای مثال تراشه Soli گوگل در گوشی‌های سری Pixel 4 همیشه فعال است و سیگنال‌های شما را بررسی می‌کند که این تراشه به راحتی بخشی از باتری را به خود اختصاص خواهد داد. همچنین Moto X یک پردازنده جداگانه دارد که همیشه در تلاش برای گوش دادن به دستورات صوتی شما بوده که این قابلیت نیاز به مصرف باتری دارد. در واقع این فناوری‌های اضافی نه تنها باعث تخلیه بیشتر باتری می‌شوند، بلکه به دلیل محدودیت فضا در گوشی‌های هوشمند منجر به وجود باتری‌های کوچکتر نیز خواهند شد در نتیجه شرکت‌ها مجبورند از باتری‌های کوچکتری در برخی مدل‌ها استفاده کنند.

عوامل دیگری نیز وجود دارد که بر روی باتری هر گوشی هوشمند تأثیر می‌گذارد که می‌توان به قابلیت لرزش یا ویبره گوشی اشاره کرد. لرزش گوشی مقدار زیادی از باتری را مصرف خواهد کرد. بلندگوها هم باتری زیادی مصرف می‌کنند در نتیجه هر زمان که ویدیویی تماشا می‌کنید یا موسیقی گوش می‌دهید، از حجم زیادی از باتری استفاده خواهید کرد. در نتیجه به طور کلی هرچه بیشتر از گوشی هوشمند خود استفاده کنید، باتری بیشتری مصرف خواهد شد.

دما و عمر دستگاه

عمر باتری گوشی‌های هوشمند به شدت تحت تأثیر دما و عمر دستگاه قرار دارد. وقتی دستگاه یا باتری دستگاه شما جدید است شاهد عملکرد خوبی از عمر باتری خواهید بود. تاثیر دما بر باتری گوشی‌های هوشمند کمی پیچیده‌تر است. باتری‌های سرد ظرفیت‌های کمتری دارند (به یاد داشته باشید که ما در اینجا با مواد شیمیایی سر و کار داریم) در حالی که باتری‌های گرم‌تر عملکرد بهتری دارند. با این وجود، دمای بیش از حد گوشی‌های هوشمند می‌تواند با گذشت زمان باعث تخریب دائمی باتری شود به هر جهت اکثر مردم نمی‌توانند مدام دمای محیط خود را کنترل کنند بنابراین این مشکل کم و بیش اجتناب ناپذیر است.

در نهایت خبر خوب این است که شرکت‌ها قابلیت بهینه‌سازی باتری و قابلیت شارژ سریع ارائه کرده‌اند تا کاربران در زمان کوتاه‌تری به شارژ دستگاه خود بپردازند. نکته‌ی دیگری که باید همیشه به آن توجه کنید این است که هرگز در زمان شارژ شدن از دستگاه خود استفاده نکنید زیرا این موضوع باعث تخریب باتری خواهد شد و عمر باتری را به شدت کاهش خواهد داد.