نظر عباس عبدی درباره سخنان علم‌الهدی/ توضیحات صادقی درباره دستگیری مدعیان نفوذ در شورای نگهبان/ نظر آشنا درباره شباهت شخصیت دولتی فیلم حاتمی‌کیا

گروه سیاسی الف،   3981119122 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

نظر عباس عبدی درباره سخنان علم‌الهدی/ توضیحات صادقی درباره دستگیری مدعیان نفوذ در شورای نگهبان/ نظر آشنا درباره شباهت شخصیت دولتی فیلم حاتمی‌کیا

نظر عباس عبدی درباره سخنان علم‌الهدی

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در کانال خود نوشت: «در خبرها آمده بود که اقای علم‌الهدی در نمازجمعه مشهد و در مقام رد منتقدان شورای نگهبان اظهار داشته‌اند که: "فقهای شورای نگهبان به اندازه وزن برخی آقایان نماز شب خوانده‌اند."

در حال فکر کردن درباره چگونگی کیفیت این واحد اندازه‌گیری نماز شب بودم که تلفن زنگ زد. آقای سعید لیلاز بود. بطور معمول هر کسی از تماس او خوشحال می‌شود. چون حتما یک جوکی و لطیفه‌ بکری در چنته دارد که خنده را به لبان بیاورد. جالب بود که می‌خواست در باره همین موضوع نکته‌ای را تذکر دهد! گفت به نظر تو نتیجه نماز شبی که "کیلویی" خوانده شود چه خواهد بود؟ پاسخ معلوم است. همین وضع.

بهتر دانستم که این نکته را جهت اطلاع اقای علم‌الهدی منتشر کنم بلکه برای نماز شب‌های دیگران واحد اندازه‌گیری مناسب‌تری را به کار برند.»

***

مجلس پیش‌بینی ناپذیر خطرناک است

ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی درباره استراتژی اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات به ایران گفت: «قهر با انتخابات را عقلای اصلاح‌طلبان هم قبول ندارند. اگر کسی را ندارند شاید بهتر باشد لیست بدهند و بگویند این تعداد اصلاح‌طلب مشهور مثلاً ۱۰۰ نفر در حوزه تهران ثبت نام کردند و ۵ نفر تأیید شدند. بعد همان ۵ نفر را به مردم معرفی کنند. در مجلس آینده فراکسیون اقلیت می‌شویم اما می‌توانیم از عملکرد خودمان در پیشگاه ملت دفاع کنیم. نه مثل الان که اکثریت هستند و هیچ پاسخی ندارند بدهند. بر همین قیاس فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس نهم به مراتب از فراکسیون پر تعداد امید در مجلس دهم تأثیرگذارتر بود.  بنابر این اگر واقعاً نمی‌توانند اکثریت باشند می‌توانند یک اقلیت منسجم قوی باشند.»

ایمانی درباره احتمال پیروزی اصوبگرایان در انتخابات گفت: «واقعیت این است که در درون اصولگرایان طیف‌های مختلفی هستند. اما در این انتخابات بحث ما اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست. در خارج از حیطه این دو جریان طیف‌های دیگری هستند.

مثلاً افرادی که به جریان آقای احمدی‌نژاد قرابت دارند که ممکن است در انتخابات نه به شکل یک لیست مشخص بلکه به  صورت نامحسوس حضور پیدا کنند و اتفاقاً آمارشان هم کم نخواهد بود. اینها نه اصولگرا هستند و نه اصلاح‌طلب. دسته دیگری از افراد هستند که اساساً گرایش سیاسی روشنی ندارند و در حوزه‌های کوچک‌تر اتفاقاً احتمال انتخاب شدن‌شان بیشتر است.

این افراد هیچ هویت مشخص سیاسی ندارند و از روی اقتضا تصمیم‌گیری می‌کنند. احتمال زیادی وجود دارد که با توجه به جو سیاسی کشور و روگردانی مردم از جریان‌های سیاسی اتفاقاً در مجلس آینده تعداد افراد بدون شناسنامه سیاسی مشخص بیشتر باشد. این به باور من برای کشور آسیب‌زا است. زیرا حتی مجلسی که همه اش اصولگرا یا اصلاح‌طلب باشد مجلس شناسنامه‌داری است و خدا نکند در مجلسی اکثریت نمایندگان شناسنامه سیاسی نداشته باشند. این برای کشور اتفاق خوبی نیست و حتی خطرساز است.

زیرا مشخص نیست این افراد تا چه حد به ساختار حکومت و قانون اساسی اعتقاد دارند و چه رویکردی را پیگیری می‌کنند.  به هر حال حتماً تعداد قابل توجهی اصولگرا به مجلس خواهند رفت. اینکه تعداد آنها چند درصد کرسی‌های مجلس است قابل پیش‌بینی نیست. زیرا می‌دانیم که الان مردم نظر مناسبی نسبت به هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارند و احتمال زیادی هست که به سمت افراد ناشناس روی بیاورند و بعد یک مجلس غیرقابل پیش‌بینی شکل بگیرد که این بسیار خطرناک است.»

بیشتر بخوانید:

ناصر ایمانی: اصولگرایان با دو لیست وارد میدان خواهند شد/ مردم دل خوشی از عملکرد اصلاح‌طلبان ندارند

***

غیر از جبهه پایداری، سایر اصولگرایان هم خواستار ارائه لیست جداگانه شده‌اند 
 
فارس نوشت: به دنبال خروج جبهه پایداری و پافشاری این حزب برای ارائه لیست جداگانه از سایر گروهها و احزاب نیروهای جبهه انقلاب، برخی احزاب و چهره های دیگر نیز در اعتراض به این موضوع خواستار لیست جداگانه شدند.

در همین رابطه خبرنگار فارس باخبر شده است که برخی افراد با فشار بر روی محمدباقر قالیباف، خواستار ارائه لیست جداگانه توسط وی شدند.

این خبرگزاری در ادامه از قول قالیباف مدعی شده که  «عدم وحدت نیروهای انقلاب منجر به شکست این جبهه در انتخابات مجلس خواهد شد.»

گفتنی است ائتلاف نیروهای انقلاب از چندی قبل با سازوکاری که رسما اعلام کرده بود، لیست ۹۰ نفره خود را مشخص کرد و قرار بود تا امروز جمعه فهرست نهایی ۳۰ نفره را اعلام کند.

***

توضیحات صادقی درباره دستگیری مدعیان نفوذ در شورای نگهبان

عصر چهارشنبه دادستانی تهران از دستگیری ۱۲ نفر خبر داد که با ادعای نفوذ در شورای نگهبان از برخی از نامزدها کلاهبرداری می‌کردند. محمود صادقی، نماینده تهران که از مدتی پیش پیگیر این ماجرا بود در گفت‌وگو با ایرنا از جزئیات این دستگیری پرده برداشت.

 صادقی پس از توضیح سابقه این اتفاق در انتخابات گذشته مجلس گفت: پس از اعلام ردصلاحیت‌های شورای نگهبان در هفته‌های اخیر مجددا شاهد تماس‌هایی با تعداد بسیار زیادی از نامزدهای ردصلاحیت شده بودیم. جالب بود که ارقام مبالغ پیشنهادی بازه بسیار گسترده‌ای را هم شامل می‌شد و از ۵۰ میلیون تومان تا ۴ میلیارد تومان را به نامزدهای ردصلاحیت شده پیشنهاد کرده بودند.

صادقی درباره پیگیری تماس‌های گرفته شده خاطرنشان کرد: بعد از اطلاعاتی که گرفتم، با اطلاعات سپاه هماهنگی لازم را انجام دادم و آن‌ها هم اهتمام کردند و به نیروهای تحت امر دستور پیگیری دادند و با حفاظت اطلاعات شورای نگهبان هم هماهنگی‌های لازم انجام شد. در ادامه با کمک نامزدهایی که افراد مدعی به ارتباط با شورای نگهبان با آن‌ها تماس گرفته بودند، مانند آقای اعلمی نماینده سابق تبریز، ماموران امنیتی توانستند برخی از این افراد سودجو را در تله بیندازند.

وی درباره نحوه بازداشت این افراد گفت: مثلا برخی از این افراد در صحنه مبادله، چک و پول دستگیر شدند. به این صورت که نامزدها با هماهنگی نیروهای امنیتی در محل قرار با کلاهبردار حاضر شده و اسباب دستگیری در صحنه جرم را فراهم می‌کردند. همچنین برخی از این افراد در یک هتل دستگیر شدند و البته جزئیات دیگری هم هست که به تدریج مشخص خواهد شد.

عضو فراکسیون امید ادامه داد: بعد از این مسائل، چند روز پیش نامه‌ای به رییس قوه قضاییه نوشتم که در رسانه‌ها هم منتشر شد و درخواست کردم قوه قضائیه به این موضوع ورود کنند. چرا که احساس می‌کردم تا این موضوع از حالت غیررسمی خارج شده و دستگاه قضایی به شکل رسمی به مساله این افراد رسیدگی کند. البته قبل از ارسال این نامه، از برخی از مقامات قضایی که پیگیر مساله بودند هم به صورت پیامکی این درخواست را داشتم.

صادقی خاطرنشان کرد: به هر حال دیروز دیدیم که خوشبختانه دادستانی به فاصله ۲۴ ساعت بعد از نامه‌ای که برای آقای رئیسی ارسال کردم، وارد عمل شد و برخی از این افراد را به صورت رسمی بازداشت کرد و در حال حاضر مسئولان قضایی در حال تحقیقات روی این مساله مهم هستند.

وی گفت: دیروز اعلام شد که افراد بازداشت شده با شورای نگهبان ارتباط نداشته‌اند و این مساله که حفاظت اطلاعات شورای نگهبان هم در این قضیه پیگیر بوده است را قرینه این ادعا گرفته‌اند. ممکن است واقعا این افراد کلاهبردارانی باشند که هیچ ارتباطی هم با شورای نگهبان نداشته باشند. بنابراین باید این مساله با شفافیت، حساسیت و ضمن رعایت دقت‌های حقوقی پیگیری شود.

***

نظر آشنا درباره شباهت شخصیت منفی فیلم حاتمی‌کیا به خودش

حسام‌الدین آشنا مشاور رییس جمهور روز جمعه برای تماشای دو فیلم «لباس شخصی» و «خروج» به پردیس سینمایی «ملت» محل برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آمده بود.

آشنا در حاشیه برگزاری نشست پرحاشیه فیلم «خروج» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شباهت کاراکتر مشاور رییس جمهور با بازی محمدرضا شریفی‌نیا در فیلم «خروج» با خودش گفت: از این مشاورها زیاد پیدا می‌شود. شخصاً معتقدم برای این فیلم خیلی زحمت کشیده شده است و این فیلم به معنای واقعی خودِ ابراهیم حاتمی‌کیاست.

وی افزود: همانطور که ابراهیم حاتمی‌کیا خودش نیز توضیح داد به نظرم منظورش از نشان دادن این کاراکتر، یک مشاور خاص نبوده و همه مشاورها را در بر می‌گیرد.

آشنا در پایان گفت: من این موضوع را به خودم نگرفتم. آقای حاتمی‌کیا بزرگ‌تر از این حرف‌هاست که به کسی کنایه بزند.

***

احتمال ارائه لیست از جانب شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

به گزارش فارس، دیروز سه شخصیت شاخص اصلاح‌طلبان یعنی محمدعلی افشانی شهردار سابق تهران و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، محمدمحسین مقیمی استاندار سابق تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب و افشین اعلا از فعالان فرهنگی این طیف سیاسی تائید صلاحیت شدند.

درست ۴ روز قبل از اعلام تائید صلاحیت این سه شخصیت اصلاح‌طلب، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در روز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه اعلام کرده بود که بنا ندارد در تهران لیست انتخاباتی ارائه دهد و به احزاب اختیار داده بود تا به صورت حزبی از نامزدهای تائید صلاحیت شده خود در تهران حمایت کنند.

اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌و گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس اما می گوید اگر تائید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب ادامه داشته باشد به نحوی که امکان ارائه لیست باشد، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌تواند ارائه لیست را مورد بررسی مجدد قرار دهد.

وی افزود: باید فضای انتخاباتی را باز گذاشت و اصلاح طلبان نیز به فعالیت بپردازند. شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از ابتدا بنا بر مشارکت در انتخابات داشت اما فضا به گونه‌ای پیش رفت که این اختیار و امکان از آنها گرفته شده است. به هر حال اصلاح‌طلبان طرفدارانی دارند، بنابراین اگر این انگیزه حضور از آنها گرفته شود مسئولیت آن بر عهده کیست؟

گرامی مقدم در عین حال خاطرنشان کرد: اگر بنا است اصلاح‌طلبان در انتخابالت حضور فعال داشته باشند باید در مورد صلاحیت نامزدهای آنها تجدید نظر صورت گیرد. تصمیم روز سه شنبه اصلاح‌طلبان نیز بر مبنی این بود که آنها نمی توانند لیستی قابل دفاع ارائه دهند.

***

کاندیداها متناسب با اختیارات نماینده مجلس به مردم وعده بدهند

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی تبلیغات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: با توجه به تجربه ۱۶ ساله‌ای که در این زمینه دارم، نامزدهای مجلس نباید به مردم وعده‌هایی دهند که در محدوده اختیارات آنها و مجلس نیست، چرا که در این صورت جامعه دچار ناامیدی و بی‌اعتمادی به نظام می‌شود.

او افزود: نمایندگان باید در شیوه تبلیغات خود دقت کنند تا قول‌ها و وعده‌های آنها مبتنی بر اختیارات قوه مققنه باشد و از ارائه وعده‌هایی که در اختیارات یک شخص نیست، بپرهیزند.

نماینده مردم اصفهان بیان کرد: یک نماینده می‌تواند پیگیر مشکلات حوزه انتخابیه خود باشد، اما قطعا نمی‌تواند در حوزه یک مقام اجرایی عالی رتبه عمل کند، پس بهتر است که نامزدها به مردم بگویند که مطالبات آنها را با توجه به وظایف و اختیارات خود پیگیری می‌کنند تا مردم  دچار یأس و بی‌اعتمادی نشوند.

فولادگر با اشاره به برخی قضاوت‌های نادرست و یک‌طرفه درباره عملکرد مجلس، گفت: وقتی افراد می‌خواهند عملکرد کلی مجلس در چهار سال گذشته را مورد بررسی قرار دهند، نباید تنها به عملکرد یک یا چند نماینده بپردازند چرا که قوه مقننه قانون‌های بسیار سودمندی را به تصویب رسانده و نظارت‌های جامعی را در طول چهارسال گذشته اعمال کرده است.