حاتمی کیا: حرفهایم را با فیلم هایم می زنم/ قریبیان: «خروج» بهترین فیلمم است

گروه فرهنگی الف،   3981119003 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرامرز قریبیان بازیگر نقش اول فیلم سینمایی «خروج» گفت: من در طول سالها فعالیتم نقش های معترض بسیاری را بازی کرده ام که بهترین آن «خروج» بوده است.

حاتمی کیا: حرفهایم را با فیلم هایم می زنم/ قریبیان: «خروج» بهترین فیلمم است

 
به گزارش فارس نشست بررسی فیلم «خروج» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا اختصاص داشت با حضور عوامل فیلم و استقبال بسیار زیاد اصحاب رسانه برگزار شد.

تعداد حاضران در سالن نشست به حدی بود که عده‌ای ایستاده این نشست را دنبال می‌کردند.

* بازگشت حاتمی کیا به فیلم های اعتراضی

در ابتدای نشست خسرو نقیبی منتقد دعوت شده به این نشست با بیان اینکه قطعاً ابراهیم حاتمی کیا یکی از مهم‌ترین فیلم‌سازان پس از انقلاب است و جایگاه ایشان تثبیت شده است، اظهار داشت: او بعد از سه‌گانه‌اش یعنی «چ»، «بادیگارد» و «به وقت شام» مجدداً به دوران فیلم‌های روبان قرمز و موج مرده برگشته است.

این منتقد افزود: رگه‌هایی از وسترن در فیلم دیده می‌شود و فیلم بر محور قهرمان استوار است. قوت و قدرت فیلم از حضور فرامرز قریبیان است که توانسته سکانس‌هایی ارائه دهد که از جنس فیلم‌های پیشین حاتمی کیا است.

نقیبی افزود: در این فیلم خشم و شکل حضور را به شکل بارزتری نشان می‌دهد و جنس فیلم، جنس اعتراض به سبک فیلم‌های موج مرده و روبان قرمز است و شاید زمانه باعث شده که آقای حاتمی‌کیا از این جنس فیلم استفاده کند.

در ادامه نشست ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: هرچه سن ما بالاتر می‌رود فیلم‌سازی سخت‌تر می‌شود و به همان نسبت توقعات بالا رفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که رحمت بخشی قهرمان فیلم به رئیس جمهور چه می‌خواست بگوید، گفت: سؤال این عزیز را در 20 دقیقه اول فیلم پاسخ می‌گویم. اینها مشکل زمین و آب دارند و حتی در سکانس پایانی از زبان آقای دیرباز گفته می‌شود.

* پایان بندی فیلم همان چیزی بود که می خواستم

حاتمی‌کیا در پاسخ به این سؤال که آیا پایان‌بندی فیلم تحمیلی بود، اظهار داشت: خیر، همان چیزی بود که خودم می‌خواستم و این را امضا می‌کنم. 

* هر چقدر سیمرغ بگیرم نگه میدارم

وی در واکنش به سؤالی که برای فیلم دیده‌بان گفته بودید با گرفتن سیمرغ عذاب وجدان پیدا کرده‌ام اگر برای «خروج»‌ سیمرغ بگیرید عذاب‌ وجدان می‌گیرد، گفت: یادم نیست با این شدت چنین چیزی گفته باشم اما تا لحظه‌ آخر هر چقدر سیمرغ بگیریم همه را نگه می‌دارم. 

کارگردان فیلم «خروج» در پاسخ به این سؤال که این فیلم به دلیل انتقاد به دولت فعلی ساخته‌اید، بیان داشت: هر دولتی سر کار بیاید این بحث مطرح می‌شود. در حالیکه ایده این فیلم سال 89 به ذهن من رسید اما شرایط برای ساختن آن فراهم نشد و رسید به اینجا.

حاتمی‌کیا در واکنش به این سؤال که شما با ساختن این فیلم قصد شوخی با سینما را داشته‌اید، گفت: در جواب به این سؤال نمی‌دانم چه بگویم.

* از همکاری با بازیگران با تجربه بسیار لذت بردم

وی در خصوص تفاوت انتخاب فضا برای ساخت فیلم نسبت به فیلم‌های قبلی او که در لوکیشن‌های محدود در شهر ساخته می‌شد، گفت: واقعاً برای من هم جذاب بود که فیلمی را بسازم که بخشی از آن در روستا بگذرد و از این مرکز دربیاید. همکاری با بازیگرانی که تجربه و سن‌شان از من بیشتر بود بسیار لذت‌بخش بود و این خاطرات را هیچ‌وقت از یاد نمی‌برم و هم‌اکنون که فیلم را می‌بینم باز هم از آن لذت می‌برم.

* همیشه فیلم های اعتراضی را دوست داشتم

در ادامه نشست فرامرز قریبیان در خصوص علت انتخاب این نقش و بازی در این فیلم گفت: این سؤال خوبی است من از ورودم به سینما نقش‌های معترض را خیلی دوست داشتم و چون خودم معترضم و فیلم‌‌های خاک، گوزن‌ها، سناتور و... همه فیلم‌های معترضی بوده‌اند و حالا «خروج» که به عقیده من بهترین آنها است در آن بازی کرده‌ام و الان خود یک بخشی هستم (نام شخصیت اول فیلم خروج).

ابراهیم حاتمی‌کیا در پاسخ به این سؤال که منظور شما از دیالوگ امامزاده پاستور و واکسن ضد هاری چیست، گفت: این شوخی کلامی است و پاستور را هم می‌شناسید که چه کسی است. 

در ادامه این نشست سؤالی با این عنوان از حاتمی‌کیا پرسیده شده که با توجه به اینکه گریم بازیگر نقش رئیس جمهور چندان واقعی نیست چه ضرورتی داشت که رئیس جمهور را در نمای باز نشان دهید، عنوان کرد:‌ «به شما چه ارتباطی دارد که چرا من این کار را کرده‌ام. من در فیلم همین‌قدر دلم می‌خواست نشان دهم.» این جمله با واکنش منفی برخی حاضران مواجه شد.

* اگر به فیلمم در جشنواره توجه نشود برایم مهم نیست/هر تصمیمی بگیرند می پذیرم

حاتمی کیا این سؤال را که اگر فیلم شما در جشنواره مورد توجه قرار نگیرد چه واکنشی خواهید داشت، اینگونه پاسخ داد: من آنقدر فیلم ساخته‌ام که این اتفاقات برایم عجیب نیست اگر هم توجه نشود مهم نیست. من در یک دوره از جشنواره «بوی پیراهن یوسف» و «برج مینو» را ساختم که اصلاً به آن اعتنا نکردند و آیا به «چ» اعتنا کرده‌اند؟ هر تصمیمی بگیرند می‌پذیریم.

کارگردان فیلم «خروج» در خصوص علت تفاوت لهجه اهالی یک روستا گفت: باور کنید وقتی داشتم تحقیق می‌کردم انواع گویش‌ها را در یک روستا دیدم و متوجه شدم که این ترکیب وجود دارد و اگر الان هم به جنوب بروید این تفاوت لهجه‌ها را می‌بینید. فیلم «خروج»‌در واقع روستایی در شوشتر را نشان می‌دهد و آنچه در تصویر نشان داده شده در واقعیت رخ داده است.

* خارج شدن فیلم خروج از آرای مردمی را یک شوخی بزرگ می دانم

حاتمی‌کیا در واکنش به این سؤال که شما می‌گویید برای مردم فیلم می‌سازید اما فیلم شما از آرای مردمی خارج شده است، گفت: من این را یک شوخی بزرگ می‌دانم و یک نوع ... نمی‌دانم باید این را گفت یا نه. اما شما خودتان می‌دانید و می‌خواهید از زبان من بشنوید.

این صحبت حاتمی‌کیا که هم‌همه‌ای در نشست ایجاد کرد اینگونه ادامه یافت:‌ای کاش، ای کاش، ای کاش هیأتی تشکیل شود و بررسی کنند کسانی که این کارت‌ها را (کارت ورود به جشنواره) در اختیار دارند چه کسانی هستند و چه کارهایی می‌کنند. این یک بازی در ظاهر ساده و به نظر من پیچیده است.

* زمان مشخص می کند کدام فیلم میماند و کدام فیلم از ذهن مردم پاک می شود

وی افزود: زمان مشخص خواهد کرد که کدام فیلم می‌ماند و کدام فیلم از ذهن مردم پاک می‌شود. اشکالی ندارد و من لذت می‌برم از این مشتی که این دوستان می‌زنند.

* یکی نوشته دهه‌ات گذشته است؛ جمله خودم را به خودم پس می‌دهد.

حاتمی‌کیا در پاسخ به این سؤال که آیا شما نگران هجمه رسانه‌های دولتی به فیلم خود نیستید، گفت: نه، این چیزی است که همیشه است و خوشبختانه در نقد فیلم «خروج» انواع طیف‌ها حضور دارند. نقد اشکالی ندارد اما بی‌ادبی بد است. گناه ما چیست که فیلم میسازیم؟ ما یک فیلم ساخته‌ایم، چرا دادگاهی می‌کنید. من سربازی هستم که کار می‌کنم و زبانم روشن و مشخص است اما این چه لحن بی‌حیایی است؟

وی افزود: یکی نوشته دهه‌ات گذشته است؛ جمله خودم را به خودم پس می‌دهد. روزی که مرحوم علی حاتمی از دنیا رفت آیا کسی توانست جای او را پر کند؟ ما کنار می‌رویم و الهی این اتفاق بیفتد و از این جهان برویم اما شما لذت می‌برید و کیف می‌کنید؟ من از این فضا دلخورم. این بیستمین فیلم من است اما چرا هر سال سخت‌تر می‌شود و وقتی می‌آییم مثل فشار قبر است. شما این فضا را می‌سازید. من حرفم را با هر فیلمم می‌زنم. 

حاتمی‌کیا ادامه داد:‌ اشکالی ندارد که یک نفر فیلم را دوست داشته باشد و یا دوست نداشته باشد اما چرا اینگونه می‌گویید این اشکال بزرگ سینمای ایران است اما بهتر است افتخار کنیم که در کنار هم هستیم.

* فیلم جاده ای را دوست دارم

وی در خصوص علت ساخت فیلم جاده‌ای گفت: من فیلم جاده‌ای را دوست دارم و به صورت تصادفی سوژه‌ای که انتخاب کردیم بخشی از آن در جاده می‌گذرد و واقعاً کار بسیار سختی بود. در فیلم‌های جاده‌ای معمولاً با دو یا سه نفر سروکار داریم اما 13 تراکتور در این فیلم در جاده راه انداختم و بسیار کار سختی بود.

* تمجید حاتمی کیا از فرامرز قریبیان

حاتمی‌کیا گفت: از شخص آقای قریبیان بسیار سپاسگزارم و من در عمر 58 ساله خود ندیدم که چنین بازیگری اینقدر فرهیخته و با اصول باشد. بازیگرانی داریم که اصلاً چنین شرایطی را تحمل نمی‌کنند اما آقای قریبیان در نقش خود هضم شد و در قالب نقش قرار گرفت که همه این سختی‌ها را تحمل کرد و من برای ایشان سر تعظیم فرود می‌آورم. 

وی در خصوص فیلم‌نامه این نکته را اضافه کرد: سه بار فیلم‌نامه نوشته شد و هر بار تصمیم داشتیم شخصیت‌هایی را تغییر دهیم اما با توجه به اینکه در سال 97 اتفاق واقعی و مرتبط با این داستان رخ داد باعث شد که فیلم این مسیر را طی کند. 

* هنوز هم معتقدم خروج بهترین فیلم من است

فرامرز قریبیان در پاسخ به این سؤال که آیا همچنان معتقدید که فیلم «خروج» بهترین فیلم شما است، گفت: بله، هنوز هم همین عقیده را دارم و قبلاً هم عرض کردم من از فیلم گناهکاران در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده‌ام.

وی افزود: وقتی فیلم‌نامه فیلم «خروج» را خواندم به سرعت پذیرفتم این در حالی است که در این هفت سال حدود 21 فیلم به من پیشنهاد شد ولی از هیچکدام خوشم نیامد. دلم می‌خواست با یک کاری که دوست دارم حرفه‌ام را خاتمه دهم.

* قریبیان: این آخرین فیلم من بود

قریبیان ادامه داد:‌ من برای این فیلم به خاطر کار کردن با تراکتور یک ماه در شهرک سینمایی با تراکتور تمرین کردم. همکاری با آقای حاتمی‌کیا به دلیل زیبایی فیلم‌نامه بود و وقتی فیلم‌نامه را خواندم آنقدر خوشم آمد که بلافاصله پذیرفتم و این آخرین فیلم من بود و از این به بعد با سینما خداحافظی می‌کنم.

* حوصله بچه بازی و غرض ورزی مسئولان سینمایی را ندارم

وی در پاسخ به سؤال حاضران در نشست که چرا می‌خواهید از سینما خداحافظی کنید، گفت: چون حوصله بچه‌‌بازی و غرض‌ورزی مسئولان سینمایی را ندارم.

در ادامه نشست حاتمی‌کیا در پاسخ به این سؤال که فکر نمی‌کنید فیلم شما حرفی برای گفتن ندارد، گفت: نـه.

حاتمی‌کیا در ادامه گفت: من تنوع فیلم‌سازی را دوست دارم و فیلم‌های متنوعی را ساخته‌ام. سینما مسئله‌ من است. بچه‌های این فیلم انصافاً زحمت کشیده‌اند و برای هر پلان فیلم سعی کردم سینما بسازم. تلاش من این است که این اتفاق بیفتد و این تجربه سینمایی برای من زیبا است. 

* اعتراض حق است و باید فضا برای بیان اعتراض فراهم شود

حاتمی‌کیا در پاسخ به این سؤال که با  توجه به اینکه فیلم شما درباره اعتراض است آیا قبول دارید که نظام باید بستر اعتراض مسالمت‌آمیز را فراهم کند، گفت: چراکه نه. هنوز این مسیر را پیدا نکرده‌ایم اما می‌بینیم که در فرانسه چند ماه است اعتراضات رخ می‌دهد ولی ما نتوانسته‌ایم این اعتراضات را به جایگاه واقعی خود منتقل کنیم و با هر اعتراضی کل نظام زیر سؤال می‌برد.

وی افزود: اعتراض‌ها که حق است اما وقتی این فضا و بستر فراهم نشود می‌بینیم اتفاقات ناراحت‌‌کننده‌ای مثل اتفاقات آبان‌ماه رخ می‌دهد و اتفاقاً وقتی ما فیلم را می‌ساختیم بیرون از شهر بودیم و وقتی بازگشتیم همانند اصحاب کهف شده‌ بودیم. این مطالبه‌گری باید اتفاق بیفتد.

* من کشورم را دوست دارم و آنهایی هم که آمدند و اعتراض کردند کشورشان را دوست دارند

حاتمی‌کیا ادامه داد: مسئولان نظام باید پاسخگو باشند و به نظرم اتفاقاتی دارد می‌افتد و این فیلم می‌تواند به شدت سخت باشد و آیا فکر می‌کنید نمی‌توانستم فیلم تلخی بسازم؟ به سادگی می‌توانستم بسازم اما من دلم نمی‌خواهد، من کشورم را دوست دارم و آنهایی هم که آمدند و اعتراض کردند کشورشان را دوست دارند اما باید راهی پیدا شود.

* یکی از آرزوهایم ساختن فیلمی درباره حاج قاسم است

کارگردان فیلم «خروج» در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای ساخت فیلمی درباره حاج قاسم سلیمانی دارید، گفت: آرزوی این را دارم. یک وقت آرزوی ساختن فیلمی درباره چمران را داشتم اما وقتی حاج قاسم را دیدم و دلم هوایی شد دیدم که آرزوی دیگری دارم و آن ساخت فیلمی درباره حاج قاسم است.

حاتمی‌کیا در واکنش به این سؤال که آیا هنوز هم جای پای نظامیان را روی صورت‌تان حس  می‌کنید، گفت: من این را نگفته‌ام جای پا نبود، جای دست بود و آن شخص نظامی نبود و بسیجی بود و در عملیات بدر اتفاق افتاد و در آن شرایط بود که آن اتفاق برای من روی داد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا معتقدید هنوز جوانان نسل اول انقلاب باید راه آزادی را باز کنند، اظهار داشت: بله، همان زخم‌ خورده‌های کشور اینها هستند و آزادی‌خواهی و آزادمنشی از نسل اول می‌تواند شکل بگیرد و فیلم من هم همین را می‌گوید. 

حاتمی‌کیا در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود سه پایان برای فیلم ساخته بودید درست است، گفت: نه.

* من فیلمسازم سیاستمدار نیستم؛ با فیلمم حرف می‌زنم

کارگردان فیلم «خروج» در پاسخ به این سؤال که چگونه است که شما از مردم دم می‌زنید اما واکنشی به اتفاقات آبان‌ماه و یا سانحه هواپیما ندارید، گفت: من فیلم‌سازم و خودم را سیاستمدار نمی‌دانم. مسئله من کشور است و وقتی من در حال ساخت فیلم بودم این اتفاقات رخ نداده بود. 

وی افزود: من با فیلمم حرف می‌زنم و هرکسی بخواهد صحبت کند با فیلم صحبت کند و اینستاگرام و نوشتن چهار جمله کار نمی‌کند. به همین دلیل است که فیلم من از آرای مردمی خارج می‌شود.

حاتمی‌کیا در واکنش به اینکه برخی از سکانس های فیلم مانند سکانس خاکسپاری شهید به نوعی ناقص به نظر می‌رسد و این سکانس، سکانس حاتمی‌کیایی نیست، عنوان کرد: ممکن است بگویید سکانس خوب نشده اما سکانس حاتمی‌کیایی را متوجه نمی‌شوم. حاتمی‌کیا در جلوی شما نشسته است و آنچه شما از حاتمی‌کیا برای خودتان ترسیم کرده‌اید حاتمی‌کیای شما است، حاتمی‌کیای واقعی این است که در جلوی شما نشسته است.

* اوج حتی یک نقطه به فیلمنامه اضافه نکرد

وی در پاسخ به سؤالی با این محتوا که با توجه به اینکه مؤسسه اوج تهیه‌کننده فیلم بوده است آیا نظر مؤسسه در فیلم تحمیل شده است، گفت: هیچ محدودیتی برای ساخت فیلم نداشته‌ام  چیزی که من ساخته‌ام حس و حال خودم در فیلم بود و حتی یک نقطه اضافه به فیلم از طرف اوج نشد. حتی من به مدیران اوج گفتم این فیلم ممکن است اذیت‌تان کنند اما آنها گفتند این فیلم همان حرف ما است و باید بگویم که چه جایی بهتر از اوج وجود دارد برای ساختن چنین فیلمی.

* براساس احوالت خودم فیلم می‌سازم

این کارگردان سینمای کشورمان تأکید کرد: من براساس احوالت خودم فیلم می‌سازم و هیچ فشاری برای ساخت فیلم نداشته‌ام و هرچه خواستم در اختیار داشته‌ام هرچند ممکن است مورد پسند شما نشده باشد.

* این یک دروغ محض است

در ادامه نشست یکی از حاضران در جلسه گفت: اگر هرچه ساخته‌اید احوالات و نظر خودتان است چرا «گزارش یک جشن» هنوز اکران نشده و گفته‌اند شما اعلام کرده‌اید که فیلم «گزارش یک جشن» پخش نشود، اظهار داشت: این دروغ محض است.

* فیلم گزارش یک جشن را دوست دارم

به گزارش فارس یکی دیگر از حاضران در جلسه در ادامه گفت می‌خواستند فیلم را در جایی برای ما اکران کنند اما گفتند آقای حاتمی‌کیا پیام داده که فیلم را اکران نکنید؛ حاتمی‌کیا در واکنش به این جمله گفت: اُف بر کسی که چنین گفته و چنین ادعایی کرده است. من فیلمم را ساختم و همه فیلم‌هایم را دوست دارم. «گزارش یک جشن» هم برای زمان خودش است و این فیلم را هم دوست دارم.

به گزارش فارس، اعتراض‌ها به نحوه برگزاری نشست و مدیریت جلسه توسط محمود گبرلو شدت گرفت و برای دقایقی التهاب جلسه افزایش پیدا کرد.

در این همهمه یکی از حضار که حالت اعتراضی را بیان کرد و حاتمی‌کیا در واکنش به او گفت: سخنرانی قرّایی کردید اما مگر نه اینکه این یک رابطه دو طرفه است. من از طرف مقابل انرژی می‌گیرم. وقتی فیلم را در سالن مردمی می‌بینم ملت هم می‌خندند و هم واکنش نشان می‌دهند و چنین فضایی وجود دارد.

* اعتراضات در چارچوب نظام و با مذاکره باید حل و فصل شود

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی براینکه آیا شما با این فیلم می‌خواستید بگویید اگر اعتراضی هست باید در چارچوب نظام باشد یا خارج از نظام، گفت: قطعاً در همین چارچوب نظام و اعتراض‌ها باید از طریق مذاکره حل و فصل شود. 

* اوج جای چه کسی را تنگ کرده است؟

حاتمی‌کیا در ادامه در واکنش نقدها به تهیه‌کنندگی فیلم توسط اوج گفت: این هم از همان حرف‌ها است. اوج چه عصبیتی ایجاد کرده و جای چه کسی را تنگ کرده است. این مؤسسه به دلیل کم‌کاری جاهای دیگر و وزارت فرهنگ و ارشاد که مدت‌ها ساختن فیلم درباره دفاع مقدس را از دستور کار خارج کرده دارد از ساخت چنین فیلم‌هایی حمایت می‌کند. 

وی افزود: می‌دانم این مشکلی نیست و عصبیت از جای دیگری است. خوب است من بروم با یکی از تهیه‌کنندگان پولدار کار کنم که بعداً تق‌شان دربیاید؟ اما مؤسسه اوج حداقل شفاف کار می‌کند.

* اول از فیلم تعریف کردند و بعد نقدها همه برعکس شد

در ادامه این نشست باز هم وقتی حاضران از فرامرز قریبیان خواستند علت خداحافظی‌اش از سینما را بیشتر توضیح داد، گفت: یکبار دلیلش را گفتم. برخی مسائل پشت‌پرده به گوش‌مان می‌رسد همانطور که گفتم نمی‌خواستم در جشنواره شرکت کنم اما اتفاقات دو سه روز اخیر باعث شد تصمیم بگیرم در نشست شرکت کنم. چطور تا چند روز پیش منتقدان از فیلم تعریف می‌کردند اما یک مرتبه نقدها برعکس شد اینها همه منتقدان دولتی هستند و ما آنها را می‌شناسیم.

* چرا فیلمی که جزء آرای عمومی نیست سانس فوق العاده دارد؟

قریبیان افزود:‌ فیلم را از آرای عمومی درآوردند ولی چرا فیلمی که جزو آرای عمومی نیست سانس فوق‌العاده دارد؛ قبلاً هم از این اتفاقات افتاده بود. پیش‌تر به آقای صالحی گفتم اجازه دهید من در جشنواره شرکت نکنم ولی وقتی دیدم این اتفاقات افتاد به آقای صالحی گفتم می‌آیم.

وی ادامه داد: زمانی که فیلم «عصبانی نیستم» در جشنواره حضور داشت من جزو هیأت داوران بودم. نوید محمدزاده به عنوان بهترین بازیگر جشنواره به خاطر این فیلم انتخاب شده بود ولی کاندیدای سیمرغ را تغییر دادند. من دیدم که افراد با هم پچ ‌پچ می‌کنند پرسیدم چه شده است گفتند از مجلس به ما زنگ زده‌اند و گفته‌اند اگر بخواهید فیلم را تحویل بگیرید جشنواره را به هم می‌ریزیم. 

به گزارش فارس، جلسه در حال اتمام بود و سانس جدید پخش فیلم آغاز شده بود اما هنوز سؤالاتی باقی مانده بود. حاتمی در واکنش به این درخواست‌ها گفت: بگویید من چهار ساعت در اینجا بنشینم، می‌نشینم و امیدوارم آقای قریبیان که همه وجودشان درس است از این قهر فاصله بگیرند این خیلی غم‌انگیز است و از شما می‌خواهم که این جمله را ندید بگیرید. 

حاتمی‌کیا با انتقاد از سؤال نکردن از سایر عوامل فیلم مانند فیلم‌بردار و جلوه‌های ویژه گفت: ببینید چه کارهایی در این فیلم این جوانان انجام داده‌اند. اما هیچکدام از شما سؤالی در مورد مسائل فنی فیلم نمی‌پرسد.

* انگار شمایل رئیس جمهور به لباس شخصی نمی آید

به گزارش فارس، حاتمی‌کیا هم در خصوص اینکه چرا رئیس جمهور را در شمایل یک روحانی نشان داده‌اید، گفت: من دو جور فیلم گرفتم که یکی رئیس جمهور در لباس شخصی و یکی هم در لباس روحانی بود اما شمایل آدم شخصی انگار به رئیس جمهور نمی‌آید انگار حتماً باید در لباس روحانیت باشد.

به گزارش فارس در حالی که سؤالات و بحث‌های زیادی در نشست مطرح شده بود اما همچنان خبرنگاران و حاضران نشست از حاتمی‌کیا و عوامل فیلم سؤال داشتند و برای دقایقی عوامل فیلم به صورت جداگانه به سؤالات پاسخ دادند. 

یکی از حاشیه‌های این نشست حضور حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور بود که پس از اتمام نشست در حین عبور از سن با حاتمی‌کیا دست داد و از سالن خارج شد که در حین خروج از سالن پاسخ کوتاهی به سؤال شباهت خود به شخصیت مشاور رئیس جمهور در فیلم داد.