نادیده گرفتن مردم به سبک شهرداری تهران

گروه اجتماعی الف،   3981115046 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بی‌توجهی به طرح توجیهی یک پروژه عمرانی و حذف مسیر اصلی زیرگذر استادمعین که از سوی مسوولان فنی و عمرانی شهرداری تهران صورت گرفت دیروز مراسم افتتاح زیرگذر خیابان استاد معین را متشنج کرد.

به گزارش وطن امروز، بی‌توجهی به طرح توجیهی یک پروژه عمرانی و حذف مسیر اصلی زیرگذر استادمعین که از سوی مسوولان فنی و عمرانی شهرداری تهران صورت گرفت دیروز مراسم افتتاح زیرگذر خیابان استاد معین را متشنج کرد و موجب شد تا آقای حناچی برای شنیدن اعتراضات مردم به محل شهرداری منطقه‌9 برود.

عملیات اجرایی زیرگذر خیابان استاد معین از سال‌93 آغاز شد و قرار بود در مدت کوتاهی این پروژه مهم به نتیجه برسد. یکی از دلایل اصلی طراحی و اجرای این پروژه ایجاد دسترسی مناسب از جنوب به شمال به منظور خارج کردن محله استاد معین از بن‌بستی بود که در آن قرار داشت. این اتفاق به‌دلیل دسترسی محله طرشت به بزرگراه‌های جناح و شیخ فضل‌الله می‌توانست در کاهش ترافیک خیابان آزادی و بزرگراه یادگار امام نیز مؤثر باشد. البته این طرح به‌دلیل برخی مشکلات به تعویق افتاد تا اینکه در دوره فعلی مدیریت شهری به‌عنوان پروژه‌ای که بخش اعظم عملیات عمرانی آن انجام شده و می‌توانست با کمی تغییرات به‌عنوان یک کارنامه مدیریتی ارائه شود مورد توجه قرار گرفت.

آغاز اعتراض

آقایان پیروز حناچی، شهردار و محسن هاشمی رفسنجانی، رییس شورای شهر تهران از مسوولان ارشد مدیریت شهری پایتخت هستند که صبح دیروز برای افتتاح پروژه استاد معین در محل حاضر شدند اما اعتراضات اهالی موجب ناراحتی آن‌ها شد. دیروز این زیرگذر به صورت یکطرفه از شمال به جنوب یا به عبارت دیگر از سمت محله طرشت به سمت استادمعین و یکطرفه به بهره‌برداری رسید. این در حالی است که بنا بر اطلاعات رسیده به صبح‌نو، مسیر جنوب به شمال این طرح در بررسی‌های سال‌های اخیر از سوی مدیران فعلی حذف شده است. دیروز یکی از اهالی محله استاد معین که به‌عنوان معترض حضور داشت خطاب به حناچی گفت: پنج سال است که خاک این پروژه را خورده‌ایم و حالا باید تنها دود آن را بخوریم و از آن نتوانیم استفاده کنیم.

همچنین سه نفر از افرادی که خود را از اعضای شورایاری این محل معرفی می‌کردند خطاب به حناچی گفتند: سال‌های سال ما در حین اجرای این پروژه خاک خورده‌ایم اما حالا که قرار بوده است از شمال به جنوب هم بتوانیم از این زیرگذر استفاده کنیم فهمیده‌ایم که این زیرگذر را یکطرفه ساخته‌اید و تنها دسترسی شمال به جنوب برای آن در نظر گرفته شده است.

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز تلاش کرد تا به اعتراضات مردم پاسخ دهد. وی در این‌باره اظهار داشت: شما فقط فریاد می‌زنید و هیچ‌کدام‌تان حرف‌های من را نمی‌شنوید. حناچی ادامه داد: این پروژه برای عبور دو خط شمال به جنوب و جنوب به شمال ساخته شده است و تمام امکانات برای استفاده به این شکل از آن فراهم شده است. شهردار تهران افزود: اما در حال حاضر با توجه به بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته مقرر شده است که تنها عبور و مرور از شمال زیر گذر به سمت جنوب آن فراهم باشد.

این در حالی است که در طراحی اولیه این پروژه مسیر به صورت  دوطرفه طراحی شده بود اما برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که به‌دلیل سکونت اقوام نزدیک یکی از مدیران ارشد شهرداری تهران مسیر جنوب به شمال این پروژه حذف شده تا بار ترافیکی محله طرشت افزایش نیابد.

به تو رأی نمی‌دهیم

این توضیحات شهردار تهران البته باز هم نتوانست مردم را آرام کند و افراد معترض دوباره شروع به داد و فریاد کردند. برخی شهروندان نیز خطاب به آقای محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران گفتند: تو دو سال دیگر رأی می‌خواهی تا وارد شورای شهر شوی اما ما دیگر به تو رأی نمی‌دهیم.

یکی دیگر از ساکنان این منطقه که خود را عضو شورایاری معرفی می‌کرد،‌ گفت: اجرای یکطرفه این طرح فقط باعث ایجاد اختلافات طبقاتی شده و فاصله غنی و فقیر را بیشتر می‌کند که حناچی گفت: شما هیچ‌کدام‌تان حرف‌های ما را نمی‌شنوید و فقط داد و بیداد می‌کنید. حناچی در بخش دیگری از سخنانش نکته جدیدی را مطرح کرد که به نظر می‌رسد تصمیمی فوری بعد از اعتراضات شهروندان بوده است. وی در این‌باره ادامه داد: اگر ما این زیرگذر را یکطرفه ساخته بودیم حرف شما درست بود و می‌توانستید بگویید ما با منظور و قصد این کار را کردیم اما این گونه نیست و زیرگذر  دوطرفه ساخته شده است و تنها زمان بهره‌برداری از دو خط آن به صورت همزمان فرا نرسیده است.

حناچی که از حضور شهروندان و اعتراضات اهالی محله استادمعین غافلگیر شده بود خطاب به مردم گفت: باور کنید شما خستگی هشت ماه کار کردن شبانه‌روز را در دل همکاران من گذاشتید و امروز هیچ لذتی از این افتتاحیه نبردم. در حالی که قرار بود این افتتاحیه باعث شود تا مردم این منطقه خوشحال شوند.

یکی از شهروندان در برابر این صحبت شهردار نیز گفت: آقای حناچی کف این زیرگذر خط‌کشی‌اش رفت‌وبرگشت نیست و یکطرفه خط‌کشی شده است و حال شما می‌گویید می‌توان  دوطرفه استفاده کرد. شهردار تهران گفت: من با چه زبانی بگویم خط‌کشی را می‌توان ظرف یک شبانه‌روز تغییر داد و این‌ها ایرادات پروژه نیست.

یکی دیگر از شهروندان که به نظر می‌رسید اعتمادی به سخنان شهردار نداشت، خطاب به حناچی گفت: شما به من دست خط بدهید که این زیرگذر  دوطرفه بهره‌برداری می‌شود. حناچی گفت: من از اول حضورم در زیرگذر تا همین الان 10‌بار تکرار کردم که اگر مطالعات کارشناسی درست انجام گیرد و کارشناسان به این نتیجه برسند که بازگشایی دوطرفه معبر بهتر از یکطرفه بودن آن است حتماً آن را دوطرفه بهره‌برداری خواهیم کرد.

یادشان نیست

البته دیروز بعد از حجم گسترده اعتراضات شهروندان درباره شیوه بهره‌برداری از این پروژه اعلام شد که شهروندان به ساختمان شهرداری منطقه‌9 که درست در کنار محل پروژه است هدایت شوند تا شهردار در جلسه‌ای با آن‌ها صحبت کند. البته در محل ساختمان شهرداری هم صحبت‌ها ادامه داشت چه آنکه یکی از شورایاران محله استادمعین در گفت‌وگو با خانم نژادبهرام به‌عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت: شب قبل از افتتاح مردم به خانه من مراجعه کرده و به شدت اعتراض داشتند که چرا ما به‌عنوان شورایار جلوی اجرای ناقص این پروژه را نگرفته‌ایم؟‌

من پیش از این هم در وزارت کشور که یکبار آقای هاشمی رفسنجانی را دیدم به او گفتم که این پروژه ناقص است، اما ایشان می‌گویند که یادشان نیست. خانم نژاد بهرام نیز در پاسخ به این شهروند اظهار داشت: موارد و مشکلات یاد شده از سوی اهالی در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌شود تا راهکاری برای آن یافته شود.

البته آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی هم در مراسم افتتاح این زیرگذر که در سالن شهرداری برگزار شد به اعتراضات شهروندان اشاره کرد و گفت: در سی‌وچند سال گذشته تاکنون شاهد این سبک از اعتراضات نبوده‌ام و بهتر است که شهروندان نیز در شیوه اعتراضات خود تجدید نظر کنند.

پروژه زیرگذر استاد معین که در دوره پیشین مدیریت شهری برای سهولت دسترسی اهالی محله‌های استادمعین و طرشت طراحی و اجرایی شد حالا در دوره فعلی مدیریت شهری و با تغییراتی که در آن ایجاد شده تبدیل به یک معضل برای شهروندان شده است که مدیریت شهری باید هرچه سریع‌تر برای رفع این معضل مطابق با خواسته شهروندان اقدام کند.